مشاور شورای امنیت ملی افغانستان: افغانستان را به طالبان نمی‌سپاریم

حکومت افغانستان تاکید کرده است که طالبان نمی‌توانند از راه جنگ و زور به اهداف سیاسی‌شان دست یابند

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - WAKIL KOHSAR / AFP

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در سفری در هفته گذشته به کنر، در دیدار با بزرگان و مسئولان انتظامی و غیرنظامی این استان گفت، «دفاع از افغانستان مسئولیت ما است، ما نمی‌توانیم این خاک را به طالبان بسپاریم. طالبان باید از جنگ دست بکشند و به پروسه صلح ملحق شوند.»

آقای محب گفت: «دفاع از خاک ما مسئولیت ما است و تا توان داریم از آن دفاع می‌کنیم. اگر روزی نتوانستیم دفاع کنیم، آرام می‌نشینیم و از مردم خود معذرت می‌خواهیم و می‌گوییم که توان دفاع نداریم.»

مشاور شواری امنیت ملی افغانستان، یک‌بار دیگر خطاب به طالبان گفت: «بیایید از جنگ دست بکشید، سلاح‌هاتان را برزمین بگذارید و در کنار ملت‌تان قرار گیرید، زیرا دشمن ما و دشمن شما یکی است و باید کنار هم در برابر آن ایستاده‌گی کنیم و از کشور خود دفاع کنیم.»

آقای محب، جنگ کنونی طالبان را در مقابل دولت افغانستان، نشان «بی‌غیرتی» این گروه خواند و به آنان گفت:«طالبان باید از جنگ و ویرانی افغانستان دست بکشند و در کنار ملت خود قرار بگیرند. طالبان نباید این بی‌غیرتی را با خود تا گور ببرند، اما اگر آنان این بی‌غیرتی را قبول دارند (صلح نمی‌کنند)، می‌توانند به جنگ‌شان ادامه دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام بلندپایه امنیتی افغانستان که در جریان معرفی معاون لوی درستیز در وزارت دفاع این کشور نیز حضور داشت، طالبان را «غلامان کشورهای بیگانه» خواند و گفت:«طالبان به دستور اداره استخبارات پاکستان در کراچی، کویته و اسلام‌آباد زندگی دارند و علیه مردم افغانستان می‌جنگند و افغان‌کشی دارند.»

او تاکید کرد: «طالبان در میدان مبارزه شکست خورده‌اند. آنان باید این زندگی شرم‌آور را بس کنند. در این‌جا (افغانستان) پل‌های خود را ویران می‌کنند و افغان‌ها را می‌کشند. بیایید با عزت در خانه‌های خود زندگی کنید، فرزندان تان را این‌جا بیاورید که افغانیت و تاریخ خود را بیاموزند.»

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، نیز طالبان را متهم به ادامه جنگ و خشونت‌ها در این کشور کرد و گفت:«ما آماده‌ایم که از خاک خود دفاع کنیم. ما به هیچ صورت نمی‌توانیم این خاک را به طالبان بسپاریم. این خواب است و خیال است و جنون.»

آقای خالد تاکید کرد:«ما توان دفاع از کشور خود را داریم و برای روزهای دشوار نیز آماده هستیم. یک‌بار دیگر طالبان را فرا می‌خوانم، آتش‌بس کنید و به روند صلح بپیوندید و گلیم جنگ را از کشور خود برچینید.»

احمدشاه صالحی، کارشناس سیاسی افغان، می‌گوید:« علاقه نشان ندادن طالبان به روند صلح و ادامه جنگ و افزایش خشونت‌ها در کشور از سوی این گروه، نشان می‌دهد که طالبان جز ساخت دوباره امارت اسلامی و نابودی نظام کنونی هیچ هدف دیگری ندارند. از گفته‌ها و سخنان حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی و زیر دفاع افغانستان، دقیق معلوم می‌شود که طالبان خواستار چه چیزی هستند. این گروه تلاش دارند که به هر قیمت ممکن، دوباره به قدرت برسند. به نظر من، یگانه هدف این گروه رسیدن به قدرت است و بس. رهایی زندانیان و شرایط تازه دیگری که گذاشته‌اند، چیزی بیش از اتلاف وقت برای روند صلح نیست.»

نعیم میرزاده، کارشناس سیاسی دیگر افغان، نیز می‌گوید:«در این خواست طالبان که می‌پندارند باید دوباره به قدرت برسند، هیچکس نباید شک کند و این خواست روزهای اول و اخر طالبان از امریکا است که شما ما را شکست داده‌اید و اکنون باید دوباره به قدرت برسانید، اما امریکا نه می‌تواند این را با صراحت رد کند، و نه می‌تواند بپذیرد. اکنون تنها هوشیاری و بیداری سیاسیون نظام ما است که این وضعیت را کنترل می‌کند و می‌کوشند که طالبان را به میز مذاکره بکشانند.»

این گفته‌های مقامات ارشد امنیتی افغان در حالی ابراز می‌شود که پیش از این نیز بارها از طالبان خواسته‌اند که از جنگ، ویرانی و کشتار افغان‌ها دست بکشند و به روند صلح بپیوندند و از آن طریق به اهداف سیاسی خود دست یابند.

حکومت افغانستان تاکید کرده است که طالبان نمی‌توانند از راه جنگ و زور به اهداف سیاسی‌شان دست یابند.

آنان باید این فکر را سرشان دور سازند و بدانند که مردم افغانستان هیچ‌گاه امارت اسلامی این گروه را بر جمهوریت در این کشور برتری نمی‌دهند. 

بیشتر از