افزایش بی‌سابقه خودکشی‌ها در سوریه

اغلب قربانیان جوانانی هستند که بهترین سال‌های زندگی خود را در جنگ داخلی سپری کردند

Omar HAJ KADOUR / AFP

تداوم بحران جنگ در سوریه هر روز بر میزان چالش‌ها و دشواری‌ها در آن کشور می‌افزاید و مردم  سوریه را دچار فشار‌ها و مشکلاتی می‌کند که در بسیاری از موارد، تحمل آن فراتر از تصوراست.

با گذشت زمان و افزایش تهدید‌ها، شهروندان سوریه با چنان آشفتگی‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند که امیدواری به آینده را از دست می‌دهند و رنج روزگار آن‌ها را تا مرز خودکشی سوق می‌دهد.

آمار رسمی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حاکی از افزایش میزان خودکشی در سوریه است و البته بیشتر قربانیان، جوانانی هستند که تسلیم سختی‌های روزگار شده‌اند و جز اقدام به خودکشی چاره دیگری برای رهایی از مشکلات نیافته‌اند.

با آن که خودکشی پدیده‌ای کم‌سابقه در سوریه بوده است،اما اکنون میزان خودکشی چنان با شدت رو به افزایش است که جامعه را با چالش جدیدی رودررو کرده است.

روز سه شنبه گذشته ۳۰ ژوئیه، جوانی بیست ساله در دمشق با پرتاب کردن خود از یک ساختمان بلند در مقابل چشم مردم به زندگی خود پایان داد. متأسفانه بیشتر روز‌ها جامعه سوریه شاهد چنین ماجرا‌ها و حادثه‌هایی است و پسران و دختران جوانی که با شیوه‌های مختلف دست به خودکشی می‌زنند. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سوریه، شمار حوادث خودکشی در سال گذشته بیش از ۵۹ مورد بوده است. این تنها آماری است که در مراکز درمانی به ثبت رسیده است و با توجه به این که مناطق زیادی در کنترل دولت نیست، لذا شمار حوادث خودکشی نیز بیشتر از رقمی است که در آمار رسمی ثبت می‌شود.

دکتر زاهر حجو، مدیرکل پزشکی قانونی دمشق می‌گوید این آمار تنها از حوادث شهر‌ها و روستاهایی است که در تصرف دولت قرار دارد، اما از آمار حوادث خودکشی در سایر بخش‌های قلمرو سوریه اطلاع درستی در دست نیست.

طبق آمار یاد شده، در سال گذشته بیش از ۲۷ زن و ۱۱ دختر زیر سن قانونی دست به خودکشی زدند.

برخی از آن‌ها خود را با طناب آویزان کردند، شماری خود را به گلوله بستند، و شماری دیگر با پرتاب خود از جاهای بلند، خودکشی کردند.

سازمان پزشکی قانونی سوریه در این زمینه می‌گوید، افزایش بحران، منجر به افزایش شمار حوادث خودکشی می‌شود، و با توجه به دشوارتر شدن روز‌افزون اوضاع در سوریه، حوادث خودکشی نیز در آینده، به ویژه در مناطقی که در معرض تهدید‌های تروریستی قرار دارد، بیشتر خواهد شد.

در همین حال، سازمان پزشکی قانونی می‌افزاید که افراد بسیاری نیز در نتیجه اقدام به خودکشی توسط برخی از مواد دارویی یا سمی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند، ولی پیش از آن که فرصت از دست برود تحت درمان و معالجه قرار می‌گیرند.

در پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به آمار رو به‌رشد خودکشی در سوریه، اخیرا گروه ویژه‌ای برای مبارزه با خودکشی تشکیل شده است. این گروه با نشر پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، آمادگی خود را برای مبارزه با خودکشی اعلام می‌دارد و از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد تا در صورت نیاز به همیاری، با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند.

این گروه با روش‌های مختلفی به مبارزه با افکار و حس‌هایی می‌پردازد که منجر به تمایل به خودکشی می‌شود، تا به این ترتیب از وقوع خودکشی پیشگیری کند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، همه ساله بیش از ۸۰۰ هزار نفر بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی در جهان در اثر خودکشی جان می‌بازند. این در حالی‌ست که شمار کسانی که اقدام آنان به خودکشی موفقیت‌آمیز نیست، دو برابر این رقم است.

در جامعه بحران‌آفرین سوریه عوامل زیادی وجود دارد که منجر به ناامیدی و اقدام به خودکشی در میان جوانان می‌شود، اما بنا به گفته احمد رواس، مددکار اجتماعی، افسردگی شدید، عامل اصلی خودکشی در سوریه به‌شمار می‌رود.

احمد رواس می‌افزاید که لازم است برای جلوگیری از وقوع حوادث خودکشی، تمام گزینه‌های ممکن، همچون آگاهی از خطر عواملی که می‌تواند منجر به خودکشی شود، شیوه‌های درمانی پیشگیرانه، همکاری ارگان‌های اجتماعی با افراد مبتلا به افسردگی و تجویز دارو‌های کاهش دهنده انگیزه خودکشی، به‌کار گرفته شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com/node/

© IndependentArabia