وزرای بایدن در سئول همزمان با قطع تماس پیونگ یانگ

وزرای خارجه و دفاع آمریکا در اولین سفر بین‌المللی خود پس از ژاپن به کره جنوبی رفتند

 آنتونی بلینک و مو جا این در سئول دیدار کردند - Lee Jin-man / POOL / AFP

مون جا این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، در اولین دیدار خود با مقامات ارشد دولت جو بایدن در روز پنجشنبه گفت از «بازگشت دیپلماسی و اتحاد» کشورش با آمریکا استقبال می‌کند. او بر هدف خلع سلاح هسته‌ای از کره شمالی تاکید کرد.

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا، پس از سفری کوتاه به توکیو، پایتخت ژاپن، روز چهارشنبه به سئول رفتند تا با همتایان خود در کره جنوبی دیدار کنند. این اولین سفر بین‌المللی وزرای بایدن پس از آغاز به کار او در ماه ژانویه است.

آقای مون در سخنان خود با رسانه‌ها از کاخ آبی ریاست‌جمهوری در سئول به بلینکن و آستین به خاطر تصدی سمت‌های خود در دولت جدید تبریک گفت و افزود که امیدوار است آمریکا «در میان بحران‌های پیچیده» ‌از خود رهبری نشان دهد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت: «جمهوری کره و آمریکا هفت دهه است که همکار و شریک یکدیگر هستند و ارزش‌ها و فلسفه مشترکی در زمینه دموکراسی و حقوق بشر دارند. این دو کشور به کار رسیدگی به چالش‌های مشترک ادامه خواهند داد از جمله از طریق همکاری کامل برای هسته‌ای‌زدایی تمام و کمال و رسیدن به صلح دائم در شبه‌جزیره کره.»

آقای مون همچنین پیشرفت روند واکسیناسیون و کنترل دنیاگیری ویروس کرونا در آمریکا را مورد تحسین قرار داد و گفت اتحاد واشنگتن و سئول «سنگ بنای صلح و رفاه» در منطقه است.

آقای بلینکن با تایید حرف‌های رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت مقامات آمریکا جلسات مثبتی با همتایان کره‌ای خود داشته‌اند و «برنامه کاری بسیار قوی‌ای برای ماه‌های پیش رو» دارند.

پیش از سخنان آقای مون، بلینکن و آستین در جلسات موسوم به ۲ + ۲ با وزرای خارجه و دفاع ملی کره جنوبی، چونگ ایو یونگ و سو ووک، دیدار کردند. دو طرف در بیانیه‌ای مشترک گفتند ائتلاف دو کشور در حال حاضر از هر زمانی مهم‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات در ضمن بر اولویت مساله هسته‌ای کره شمالی و مساله موشکی برای ائتلاف آمریکا و کره جنوبی تاکید کردند و یادآوری کردند که هر دو کشور باید از طریق اقداماتی همچن برگزاری رزمایش‌های مشترک در این زمینه آمادگی داشته باشند.

حکومت کره شمالی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با انتشار بیانیه برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را محکوم کرد.

آقای چونگ در گفتگو با آژانس خبری یونهاپِ کره جنوبی گفت: «ما موضع قوی‌ای در رابطه با بهبود حقوق بشر در کره شمالی داریم و مدام در تلاش بهبود آن هستیم. به دولت آمریکا توضیح دادیم که می‌بایست به همراه بهبودهای عملی درون کره شمالی، دست به این تلاش‌ها بزنیم.»

بلینکن با اشاره به «رابطه ویژه‌» بین چین و کره شمالی از پکن خواست نقش خود در خلع سلاح هسته‌ای از این کشور را ایفا کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «به نظرم منفعت مشترک چین و ما در این است که کاری راجع به برنامه هسته‌ای کره شمالی و برنامه موشک‌های بالیستیک آن که هر روز خطرناک‌تر می‌شود انجام شود.» او افزود که امیدوار است پکن از نفوذ خود در کره شمالی استفاده موثری کند تا این کشور را به سوی خلع سلاح هسته‌ای سوق دهد.

بلینکن و آستین پیش از آمدن به کره جنوبی در ژاپن با همتایان خود و یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرده بودند. بلینکن از سئول به آلاسکا می‌رود تا با دیپلمات‌های ارشد چین دیدار کند. آستین روز جمعه به دیگر متحد مهم آمریکا در قاره آسیا، هند، می‌رود.