دست ردِ کره شمالی به «ترفند‌های ارزان» آمریکا

کره شمالی تاکید کرده تا وقتی که دولت بایدن از سیاست‌های خصمانه خود دست برندارد، درخواست برقراری تماس پذیرفته نخواهد شد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - STR / KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی مدعی شده ایالات متحده سعی کرده با «حربه‌ای دم‌دستی» دوباره با این کشور تماس بگیرد، اما این کشور درخواست واشنگتن را رد کرده است.

چو سون هویی، دیپلمات ارشد کره شمالی و معاون‌اول وزیر امور خارجه این کشور گفت تا وقتی که دولت بایدن از سیاست‌های خصمانه خود دست برندارد، درخواست برقراری تماس پذیرفته نخواهد شد.

به گزارش رویترز از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در ماه ژانویه، این اولین بار است که درخواست تماس دیپلماتیک این دولت رسماً رد می‌شود.

خانم چو گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت جدید، تنها حرفی که از آمریکا شنیده‌ایم نظریه جنون‌آمیز "تهدید کره شمالی" و گفتمان بی‌اساس "خلع سلاح کامل هسته‌ای" بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همزمان با اولین سفر خارجی اعضای عالی هیئت دولت جدید، یعنی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و لوید آستین وزیر دفاع این کشور به کره جنوبی، منتشر شده است.

خانم چو گفت ایالات متحده با فرستادن ایمیل و پیام تلفنی از چندین راه مختلف، از جمله از طریق کشور ثالث، سعی در برقراری ارتباط با کره شمالی کرده است.

کاخ سفید اوایل ماه جاری گفت با کره شمالی تماس گرفته و پاسخی دریافت نکرده است، اما جزییات این تماس را فاش نکرد.

آقایان بلینکن و آستین قرار است از سئول به انکوریج آلاسکا پرواز کنند تا اولین مذاکرات دولت جدید با مقامات چینی را برگزار کنند.

تلاش برای متقاعد کردن کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای از سال ۲۰۱۹ و با دیدارهای تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون آغاز شده بود.

آقای ترامپ اولین رئیس‌جمهوری آمریکا شد که پا بر خاک کره شمالی گذاشت، اما چند رو پیش از آنکه او کاخ سفید را ترک کند، کیم ایالات متحده را «دشمن خونی» کشورش خواند.

مقامات آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفته‌اند به نظر آقای بایدن تحریک کره شمالی نتیجه مثبتی نداشته و بدین ترتیب، تصمیم گرفته در سخنرانی‌های عمومی لحن ملایم‌تری نسبت به کره شمالی داشته باشد.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان