بایدن: پوتین قاتل است؛ پوتین: از خانه شیشه‌ای سنگ پرت نکن

روز چهارشنبه روسیه سفیر خود را از ایالات‌متحده فراخواند

در داخل روسیه، به اظهارات آقای بایدن انتقادات زیادی وارد شده است-PAVEL GOLOVKIN, ERIC BARADAT / AFP / POOL

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به اظهارات همتای آمریکایی خود مبنی بر این که او یک «قاتل» است، این گونه پاسخ داده است: «آن‌هایی که در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند، نباید به دیگران سنگ پرتاب کنند.»

آقای پوتین که با تلویزیون دولتی روسیه مصاحبه می‌کرد، برای جو بایدن «بهترین سلامتی» را آرزو کرد.

برخی از منتقدان روس آقای بایدن ادعا کرده‌اند که این مرد ۷۸ ساله از زوال عقل رنج می‌برد.

اوایل این هفته، هنگامی که در یک مصاحبه تلویزیونی از رئیس‌جمهور ایالات‌متحده سوال شد که آیا او فکر می‌کند رهبر روسیه «قاتل» است؟ آقای بایدن پاسخ داد: «بله.» این پاسخ خشم مسکو را برانگیخت.

این اولین سخنان رئیس‌جمهور پوتین پس از مصاحبه آقای بایدن با شبکه ای‌بی‌سی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از اظهارات رهبر روسیه، سخنگوی کرملین در اوایل روز پنجشنبه واکنشی خشم‌آگین نشان داده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در گفت‌وگو با خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود، اظهارات رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را «بسیار بد» توصیف کرد و اظهار داشت که چنین اظهارنظرهایی سابقه ندارد.

وی گفت: «این نشان می‌دهد که او قطعا قصد برقراری رابطه با کشور ما را ندارد. همه اظهارات و اعمال دیگر، برآمده از این نیت است.»

 به عنوان نشانه‌ای از سردی روابط بین دو ابرقدرت هسته‌ای، روز چهارشنبه روسیه سفیر خود را از ایالات‌متحده فراخواند.

در داخل روسیه، به اظهارات آقای بایدن انتقادات زیادی وارد شده است. کنستانتین کوساچیف، یک کارشناس سیاست خارجی که به تازگی به عنوان معاون رئیس‌مجلس علیای روسیه منصوب شده، گفته است که در صورت عذرخواهی نکردن، مسکو چندین پاسخ بالقوه را بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: سخنان آقای بایدن «غیر قابل قبول» است و منجر به بدتر شدن روابط بین واشنگتن و مسکو خواهد شد.

آقای کوساچیف که از مقام‌های روسی به شمار می‌رود که معمولا با زبان دیپلماتیک سخن می‌گوید، اظهار امیدواری کرد که پاسخ‌های آقای بایدن، معلول «پیری» و «مشکلات شنوایی» بوده باشد.

دیگر اعضای طبقه حاکم در روسیه نیز اظهارات آقای بایدن را «جنون سیاسی» و «هیستری» توصیف کردند.

ویاچسلاو وولودین، ​​رئیس مجلس سفلای روسیه، گفت که اظهاراتی که باعث دلخوری ولادیمیر پوتین می‌شود‌، کل ملت روسیه را آزار می‌دهد. وی گفت: «هیچ کس مجاز نیست که درباره رئیس کشور ما این گونه صحبت کند.»

آندری تورچاک، دبیر کل حزب حاکم روسیه متحد، گفت که پاسخ آقای بایدن نشان‌دهنده «زوال عقل ناشی از سن و سال رهبر ایالات‌متحده» است.

© The Independent