وزیر اطلاعات اسرائیل: چهار کشور دیگر به‌زودی با اسرائیل صلح می‌کنند

شکل‌گیری اتحادهای جدید، واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیک و اقتصادی جدید در منطقه را نشان می‌دهد

اسرائیل در حال رایزنی برای عادی سازی روابط با عمان، عربستان سعودی، قطر و نیجر است - JACK GUEZ / AFP

وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه گفت که انتظار دارد سه کشور عربی دیگر و یک کشور آفریقایی به‌زودی قرارداد صلح با اسرائیل را امضا کنند.

الی کوهن در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» اظهار داشت کشورهای عربستان سعودی، عمان، قطر و نیجر به امضای قراردادهای عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک هستند.

او در این زمینه گفت که از میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آنها با عمان، عربستان سعودی و قطر در حال رایزنی هستند. علاوه بر این، انتخابات در نیجر برگزار شده و نامزد پیروز انتخابات هوادار غرب است که این موضوع فرصت بهبود روابط را فراهم کرده است.

پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به رادیو ارتش اسرائیل گفته بود که انتظار دارد چهار کشور دیگر قرارداد عادی‌سازی با اسرائیل را امضا کنند. اگرچه او اسامی آنها را ارائه نداد.

در پی امضای توافق ابراهیم، روابط اقتصادی اسرائیل با بحرین و امارات گسترش یافت. به جز این، اتحادهای اقتصادی و امنیتی جدیدی در خاورمیانه و مدیترانه شرقی در حال ظهور است که کشورهای عربی را به یونان، قبرس و اسرائیل نزدیک می‌کند و تأثیرات بالقوه تحول‌آفرینی بر هر دو منطقه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه بلومبرگ می‌نویسد اتحادهای جدید، واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیک و اقتصادی را نشان می‌دهد که از زمان پایان جنگ سرد که برای دهه‌ها اساس هماهنگی‌های منطقه‌ای را تشکیل داده بود، تغییرات زیادی کرده است. اخیراً، سرنگونی دیکتاتورها از عراق به لیبی، همراه با کاهش علاقه آمریکایی‌ها برای درگیری در خاورمیانه، منجر به خلا قدرت شد که ایران و ترکیه تلاش کردند آن را پر کنند.

این امر به نوبه خود کشورهای منطقه را بر آن داشته است تا برخلاف گذشته، با هم متحد شوند. تهدید ایران به امارات و بحرین کمک کرد تا بر خصومت دیرینه خود علیه اسرائیل غلبه کنند و منجر به توافق آبراهام شود. یونان در همسایگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیست، اما این سه کشور در مقابله با جاه‌طلبی‌های ترکیه، اشتراک دارند و به دنبال روابط امنیتی نزدیک‌تر هستند. در همین راستا، جت‌های اماراتی و سعودی به تمرین‌های نظامی یونان پیوسته‌اند.

به جز تمرینات نظامی چندملیتی، طی ماه‌های اخیر گردهمایی‌های دیپلماتیک چندجانبه نیز برگزار شده است. برای مثال مجمع فیلیا در آتن در ماه گذشت، با حضور یونان، اسرائیل، قبرس، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات برگزار شد.

 همچنین، روابط اقتصادی مانند مجمع گاز مدیترانه شرقی باعث شده که یونان، قبرس، مصر، اسرائیل، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین به همراه ایتالیا و فرانسه گرد هم جمع شوند.

برای ایالات متحده و اروپا، این گروه‌بندی‌ها نشان‌دهنده فرصت‌های جدید و همچنین چالش‌های جدید است. به عنوان مثال، همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی ممکن است بار امنیتی بر دوش آمریکایی‌ها را کاهش دهد. اما مخالفت مشترک آنها با توافق هسته‌ای با ایران همچنین تلاش‌های رئیس‌جمهور جو بایدن برای ازسرگیری دیپلماسی با جمهوری اسلامی، موضوع را بسیار پیچیده می‌کند.

 در هفته‌های اخیر، دولت رجب طیب اردوغان در تلاش برای بهبود روابط با جهان عرب، به‌ویژه با مصر و عربستان سعودی است. این ارتباط به‌عنوان واکنش به تغییر رئیس‌جمهور در کاخ سفید تفسیر شده است.

بیشتر از جهان