استقبال عمان از عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل

دولت عمان ابراز امیدواری کرد نتیجه توافق‌ها، تشکیل کشور مستقل فلسطینی باشد

دیدار هیثم بن طارق آل سعید پادشاه عمان با مایک پمپئو فوریه ۲۰۲۰-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

رسانه‌های عمان روز یکشنبه گفتند که این کشور از تصمیم بحرین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل استقبال کرده‌است.

بیانیه دولت عمان می‌گوید: «[عمان] امیدوار است که این مسیر راهبردی جدید که برخی کشورهای عرب در پیش گرفته‌اند، به صلحی بر اساس پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل و تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی منتهی شود.»

بحرین پس از امارات متحده عربی، دومین کشور حوزه خلیج فارس است که روابط خود را با اسرائیل عادی می‌کند، تصمیمی که به گفته رویترز، تا اندازه‌ای از بیم تهدید ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اطلاعات اسرائیل چند روز پس از اعلام توافق این کشور با امارات، گفت که عمان هم می‌تواند روابط رسمی با تل آویو برقرار کند. عمان از تصمیم امارات و بحرین استقبال کرده، اما در باره اقدام احتمالی خودش در این زمینه چیزی نگفته‌است.

حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین، هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند تا روز سه‌شنبه در مراسمی در کاخ سفید برای آغاز رسمی روابط دیپلماتیک اسرائیل با امارات متحده عربی حضور یابد.

آقای ترامپ روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: «به‌زودی خبردار می‌شوید که طی مدت کوتاهی کشورهای دیگری هم به روند صلح خاورمیانه می‌پیوندند.» آقای ترامپ پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی هم در نهایت با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار خواهد کرد.