آغاز نشست مسکو؛ فرصتی بزرگ برای صلح افغانستان؟

نمایندگان چهار قدرت ذینفع در روند صلح افغانستان برای هماهنگی سیاست‌هایشان در مسکو دیدار می‌کنند

قدرت‌ها از رهبران سیاسی افغان و نمایندگان گروه طالبان نیز دعوت کرده‌اند در جلسه مسکو شرکت کنند-رسانه‌های اجتماعی

نشست نمایندگان ویژه چهار قدرت بزرگ آمریکا، روسیه، چین و پاکستان برای گفت‌وگو درباره پایان جنگ آمریکا و روند صلح افغانستان در مسکو آغاز شده است.

رهبران برجسته افغان به ریاست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور و ده نماینده ارشد گروه طالبان نیز در این جلسه حضور دارند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست درباره اهمیت همکاری مشترک برای برقراری صلح در افغانستان سخنرانی می‌کند. اما گفت‌وگوی اصلی میان زلمی خلیلزاد، ضمیر کابلوف، محمد صادق و چین لی جیان، فرستادگان ویژه آمریکا، روسیه، پاکستان و چین برای افغانستان انجام خواهد شد.

هدف از این نشست، هماهنگی برای رویکرد مشترک قدرت‌ها در روند صلح افغانستان است.

جلسه نمایندگان چهار کشور دو ساعت طول می کشد و پس از آن، ازنماینده قطر در امور افغانستان که مهمان جلسه است دعوت می شود به نشست بپیوندد.

اعضای هیئت افغانستان و طالبان همزمان در ادامه جلسه به مذاکره‌کنندگان خواهند پیوست.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدگاه دولت و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، دیدگاه شورشیان افغان درباره صلح را توضیح خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، مارشال دوستم، معاون رئیس‌جمهوری پیشین، کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، محمد علم ایزدیار، نایب رییس سنا، معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره کننده صلح، سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، حبیبه سرابی، نادر نادری و متین بیگ، اعضای هیئت مذاکره کننده صلح دولت افغانستان هستند.

گروه طالبان نام اعضای هیئتی را که ریاست آن با عبدالغنی برادر است، فاش نکرده است.

انتظار می‌رود جلسه مسکو یک روزه باشد و زمینه برگزاری نشست استانبول را فراهم کند تا روند صلح افغانستان نهایی شود.

دولت افغانستان گفته است در هر دو نشست شرکت می‌کند و حاضر است برای رسیدن به صلح، انتخابات پیش هنگام برگزار کند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور با اوج گرفتن تلاش‌های جهانی اعلام کرد که اگر طالبان «فردا آماده انتخابات باشد، ما هم هستیم.» اما او هشدار داد که به جز از راه انتخابات، قدرت را به هیچ کس دیگر واگذار نخواهد کرد.

روسیه و آمریکا بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر دارند، اما داستان افغانستان تفاوت دارد و به نظر می‌رسد منافع این دو کشور در مورد صلح افغانستان به هم نزدیک شده باشد و سیاست دو قدرت رقیب برای پایان جنگ افغانستان نیز هماهنگ شده است. این هماهنگی، بزرگ‌ترین شانس را برای رسیدن به یک صلح پایدار در افغانستان فراهم آورده است. 

هماهنگی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی برای جلوگیری از «سوریه‌‌ای شدن» اوضاع افغانستان و پایان بخشیدن به جنگی که ابعاد پیچیده داخلی و خارجی دارد، شانسی بزرگ برای برقراری صلح فراهم کرده است. 

رقابت‌های تاریخی دو قدرت روسیه و آمریکا در میدان افغانستان به کنار، پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، روسیه به همدردی و همکاری آمریکا شتافت و از عملیات ضدتروریسم واشینگتن علیه طالبان و القاعده حمایت کرد.  

بیشتر از جهان