نشست مسکو؛ صف‌آرایی برای صلح افغانستان   

بعد از نشست مسکو انتظار می‌رود نشست استانبول برای نهایی کردن روند صلح افغانستان برگزار شود که در آن نقشه‌راه سیاسی کشور ترسیم خواهد شد

روسیه بار دیگر نشستی برای صلح افغانستان برگزار می‌کند که در آن رهبران سیاسی، طالبان، آمریکا، چین و پاکستان شرکت خواهند کرد-Nikolay KORZHOV / AFPTV / AFP

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان، در نشست صلحی که مسکو برای افغانستان برگزار می‌کند، شرکت خواهد کرد. 

این گفت‌وگوها قرار است پنجشنبه این هفته میان چین، روسیه، آمریکا و پاکستان در مسکو برگزار شود و نمایندگان طالبان، سیاستمداران افغان و دولت این کشور نیز در آن حضور خواهند داشت. 

نشست مسکو مهم‌ترین اقدام مشترک آمریکا و روسیه برای پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان است. 

جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این مذاکرات مکمل تمام تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از روند صلح افغانستان است. از سوی دیگر، این نشست نشان‌دهنده نگرانی جامعه جهانی در مورد سرعت پیشرفت مذاکرات تا به امروز است.» 

واشینگتن هدف از سفر خلیلزاد به مسکو را تشویق و حمایت از روند صلح افغانستان خوانده است. 

آقای خلیلزاد دیروز به کابل سفر کرد و با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران اصلی دولت دیدار و مذاکره کرد. 

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری کشور که در این نشست حضور داشت، می‌گوید: «ما در دیدار با هیات آمریکایی با بررسی اوضاع بر موضع اصولی جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کردیم که تحمیل حاکمیت گروهی و ایجاد دیکتاتوری مذهبی جواب نخواهد داد. طالبان باید صلح را بپذیرند و جزو روند اصلی شوند.» 

با این حال، گروه طالبان نیز تایید کرد که هیات بلندپایه‌ای در سطح ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان را به نشست مسکو می‌فرستد تا درباره آینده سیاسی این کشور جنگ‌زده با طرف‌ها مذاکره کند. 

دولت افغانستان نیز تایید کرده است که در نشست مسکو شرکت خواهد کرد اما نماینده دولت تاکنون تعیین نشده است. گفته می‌شود هیات دولت به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به نشست مسکو خواهد رفت و چند عضو تیم مذاکره‌کننده دولت با طالبان نیز عضو هیات هستند. 

از میان رهبران سیاسی افغانستان هم حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئیس‌جمهور، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس و نماینده حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در این نشست شرکت خواهند کرد. 

شتاب جاری در روند صلح افغانستان پس از صدور نامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی، رئیس جمهور کشور رقم ‌خورد که در آن از آقای غنی خواسته است فوریت و جدیت آمریکا در پایان دادن به جنگ افغانستان را درک کند و با این روند همکاری سازنده داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا پیشنهاد داده است که در چارچوب تازه به نقش سازمان ملل متحد در همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل بحران افغانستان اهمیت فراوان قائل شده است و نشست مشترکی با کشورهای روسیه، ایران، هند، پاکستان و چین در این راستا برگزار خواهد کرد. 

روسیه و آمریکا بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر دارند، اما داستان افغانستان تفاوت دارد و به نظر می‌رسد منافع این دو کشور در مورد صلح افغانستان به هم نزدیک شده باشد و سیاست دو قدرت رقیب برای پایان جنگ افغانستان نیز هماهنگ شده است. این بزرگ‌ترین شانس را برای رسیدن به یک صلح پایدار در افغانستان فراهم آورده است. 

هماهنگی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی برای جلوگیری از «سوریه‌‌ای شدن» اوضاع افغانستان و پایان بخشیدن به جنگی که ابعاد پیچیده داخلی و خارجی دارد، شانسی بزرگ برای برقراری صلح فراهم کرده است. 

رقابت‌های تاریخی دو قدرت روسیه و آمریکا در میدان افغانستان به کنار، پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، روسیه به همدردی و همکاری آمریکا شتافت و از عملیات ضدتروریسم واشینگتن علیه طالبان و القاعده حمایت کرد.  

سفارت روسیه در کابل اعلام کرده است که در نشست مسکو این کشورها برای رسیدن به یک آتش‌بس میان طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواهند کوشید و برای ادامه مبارزه با تروریسم در افغانستان کمک خواهند کرد. همچنین سه کشور توافق کردند که برای پشتیبانی از روند صلح، از خروج مسؤولانه نیروهای خارجی از افغانستان استقبال ‌کنند. 

بعد از نشست مسکو انتظار می‌رود نشست بزرگ استانبول برای نهایی کردن روند صلح افغانستان برگزار شود که در آن نقشه‌راه سیاسی کشور ترسیم خواهد شد.

بیشتر از جهان