واکنش تند مقام‌های افغان به طرح صلح آمریکا

انتونی بلینکن در نامه‌ای از اشرف غنی خواست تا از طرح صلح آمریکا حمایت کند

آمریکا با پیشنهاد طرح تازه‌اش می‌خواهد به هدفش از مذاکرات دوحه دست یابد-WAKIL KOHSAR / AFP

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، می‌گوید که صلح تحمیلی برای افغانستان به معنای آغاز یک جنگ دیگر است که نباید در این زمینه پافشاری صورت گیرد. 

آقای مرتضوی، غیر مستقیم از کشورهای که خواهان آوردن صلح به گونه‌ای تحمیلی و بدون مشورت مقامات حکومتی این کشور در افغانستان هستند انتقاد کرد و گفت: «صلح با شتاب و تحمیلی منجر به جنگ دیگر خواهد شد و اکنون نیز خون افغان‌ها در همه جا جاری است. این خون‌ها و ماشین کشتار طالبان باید توقف پیدا کند.» 

مرتضوی، توافق‌نامه میان طالبان و آمریکا که چند ماه پیش در دوحه قطر به امضاء رسید تنها به نفع آمریکایی‌ها و طالبان خواند و نوشت: «توافق‌نامه دوحه، طالبان را از نظر سیاسی احیا کرد و برای آمریکایی‌ها مصونیت داد. طی یک سال، هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان هدف قرار نگرفت، اما ۱۵۰۰ تن از افراد ملکی در افغانستان به شهادت رسید. خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی، زنان و جوانان هدف اصلی بود.» 

شاه‌حسین مرتضوی، همچنین از طرح تازه آمریکا برای صلح افغانستان و دیدار نماینده آن با شماری از رهبران سیاسی افغان انتقاد کرد و گفت: «آمریکا با بیش از ۱۲۰هزار نیرو و صدها میلیارد دلار، موفق به حل مشکل افغانستان نشد. قطعآ با نامه‌نگاری گره حل نخواهد شد. نسل امروز با نسل توافق بن، متفاوت است. دیدگاه و نظریات مردم مهم است. مردم را نباید به حاشیه برد. نهادهای اساسی را نباید دور زد. ۳ الی ۱۲ رهبر سیاسی و قومی صلاحیت تصمیم‌گیری برای سرنوشت جمع را ندارند. شماری از این رهبران سیاسی بخشی از مشکل‌اند. باید به کسانی اتکا شود که بخشی از راه حل‌اند. اقدامات همراه با شتاب و رویکرد تحملی نتیجه معکوس دارد.» 

واکنش مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهور افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که ظاهرآ مذاکرات دوحه میان هیئت طالبان و هیئت افغانی شکست خورده است و زمزمه‌های ایجاد حکومت موقت و کنار رفتن آقای غنی، از قدرت نیز مطرح است. به تازگی دولت جدید آمریکا از طریق زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور برای صلح افغانستان طرحی را برای حکومت افغانستان و رهبران سیاسی این کشور فرستاده است که نشان می‌دهد آمریکا تلاش دارد هرچه زودتر دولت افغانستان را وادار کند تا با طالبان به توافق برسند. اگر این توافق صورت گیرد احتمال صد در صدی می‌رود که آقای غنی، از قدرت کنار برود و حکومت موقت و یا عبوری سه ساله تشکیل شود. 

اکنون مقامات حکومتی افغانستان طرح تازه آمریکا را آمرانه و یک کاغذ پاره خواندند که هر کسی می‌توانند این گونه چیز بنویسد و بفرستد. 

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور گفت که هر کس می‌تواند یک کاغذ پاره را بفرستند و یا چیزی بنویسند، اما تصمیم‌گیرنده اصلی در افغانستان، قانون اساسی و مردم این کشورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح، معاون اول آقای غنی، در مورد طرح تازه آمریکا گفت: «ما هیچ‌گاه صلح آمرانه را قبول نداریم. من هیچ‌گاه نمی‌خواهم که به دلیل امضا در این نامه ننگین سرنوشت ملتم را معامله کنم، حتی اگر تنها بمانم مانند امام حسین در برابرآن ایستاده می‌شوم و صدایم را بلند می‌کنم.» 

اما سیاسیون که بیرون از نظام این کشور هستند تاکید دارند که طرح تازه آمریکا، برای ختم جنگ و تامین صلح، یک طرح جامع است و باید در موردش بحث‌هایی صورت گیرد. 

نورالله حیدری، آگاه سیاسی می‌گوید: «ما باید قبول کنم که در یک وضعیت بد بحرانی قرار داریم، هر لحظه خبر از کشتار و ویرانی می‌شنویم. حالا باید راه حل جست‌وجو کرد، اما این راه حل بدون تصمیم آمریکا ممکن نیست. اکنون که آمریکا طرح تازه را پیشنهاد کرده به جای رد حکومت و سیاسیون باید دیدگاه و پیشنهادات واضح‌شان را بیان کنند و با ملت نیز شریک بسازند تا همه بدانند که چه جریان دارد. اگر دولت ما جزئیات مذاکرات دوحه را گام به گام با مردم شریک می‌ساخت، فکر نمی‌کنم که حرف به این‌جا می‌کشید. اکنون نیز سر وقت است و باید به جای انتقاد و کنایه‌گویی طرح خود را داشته باشیم تا همه جهانیان بدانند که ما چه می‌خواهیم.» 

لعل محمد امیری، آگاه سیاسی نیز گفت: «بلی، در صلح تحمیلی، طالب، دولت افغانستان، مردم ما، آمریکا و جامعه جهانی هیچ یک به هدف خود نمی‌رسند، زیرا صلح تحمیلی بدون شک آغازگر جنگ دیگر است. آمریکا همه چیز را می‌دانند و باید بداند، اما متاسفانه دولتمردان ما دیرتر خبر می‌شوند که چه جریان دارد. اگر این‌بار بن دوم یا هر نام دیگر که داده می‌شود صورت گیرد، باید روی تمام موارد و عوامل جنگ بحث شده تصمیم همه‌جانبه گرفته شود در غیر آن صورت فرصتی که به دست آمده فکر نکنم که بار دیگر مساعد شود و دنیا تماشا‌گر و ما ویران‌تر خواهیم شد.» 

این طرح تازه آمریکا برای صلح افغانستان و واکنش‌های تند مقامات حکومتی افغان در برابر آن و نشان دادن دلگرمی شماری از سیاسیون افغان بیرون از نظام افغانستان برای طرح تازه آمریکا، در یک وقت و زمان در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات یکساله دوحه، میان هیئت دو طرف (دولت افغانستان و طالبان)، به نتیجه نرسید تا صلح را در این کشور تامین کند و به جنگ خاتمه دهد. اکنون آمریکا با پیشنهاد طرح تازه‌اش می‌خواهد به هدفی که از مذاکرات دوحه داشت توسط این طرح دست یابد.