زنان پنج برابر بیش از مردان به عوارض کرونا دچار می‌شوند

زنان و دختران زیر ۵۰ سال، بیشتر از مردان و تا ماه‌ها پس از مرخصی از بیمارستان، به عوارض ناشی از کرونا دچارند

حدود ۲۴ درصد افرادی که پرسشنامه پژوهشگران را پر کرده‌اند، از ناتوانی‌ها و عوارض جدید شکایت کرده‌اند - Adem ALTAN / AFP

پژوهش‌های مقدماتی نشان می‌دهد که زنان جوانی که با بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، هفت ماه پس از آغاز بیماری، همچنان پنج برابر همتایان مردشان از عوارض ویروس کرونا رنج می‌برند.  

نتایج مقدماتی از پژوهش‌هایی که همچنان در بریتانیا جریان است، نشان می‌دهد که گروه متشکل از زنان و دختران زیر ۵۰ سال،  پنج برابر بیش از مردها، تا ماه‌ها پس از مرخصی از بیمارستان، به عوارض و ناتوانی‌های ناشی از بیماری دچارند. 

نتیجه این پژوهش در پی مطالعات بالینی موسوم به «آی اس اِی آر آی سی» از سوی گروه مشاورات علمی دولت در شرایط اضطراری (سِیج) منتشر شده است که وضعیت هزاران بیمار بریتانیایی را که در طول همه‌گیری کووید در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، زیر نظر داشته است.

از ۳۲۵ بیماری که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، هفت ماه پس از ابتلا، ۷۷ درصد همچنان از خستگی مفرط، و ۵۴ درصد از تنگی نفس شکایت داشته‌اند.

حدود ۲۴ درصد افرادی که پرسشنامه پژوهشگران را پر کرده‌اند، از ناتوانی‌ها و عوارض جدید شکایت کرده‌اند. این عوارض شامل «کاهش قابل توجه» در دید چشم، مشکلاتی در راه رفتن، حافظه، مراقبت از خود، و برقراری ارتباط با دیگران است، اما در قدرت شنوایی آنان تاثیری نگذاشته است. پژوهشگران می‌گویند بیماران میان ۵ فوریه و ۴ اکتبر در ۳۱ بیمارستان بریتانیا بستری شده بوده‌اند. از ۹۰۵ نفر که داوطلب شرکت در این مطالعات شده بوده‌اند، تنها ۳۶۱ نفر (۴۰ درصد) در عمل به آن پاسخ داده‌اند.  

سی و شش نفر (چهار درصد) از بیماران سابق، سه ماه پس از ابتلا به پرسشنامه‌ها پاسخ داده‌اند یا آن را نیمه‌‌تمام بازگردانده‌اند؛ بدین معنا که که تنها ۳۲۵ نفر (۳۶ درصد) به‌طور کامل در پژوهش‌های جاری شرکت کرده‌اند.

بیماران عمدتا مرد بوده‌اند (۵۹ درصد) و میانگین سن آنان ۵۹ سال است. طول مدت تحقیقات در مورد این بیماران نیز هفت ماه پس از ابتلای آنان به کووید-۱۹ بوده است.

مشاوران علمی دولت در اجلاس خود در روز ۲۵ فوریه، گفته‌اند که «ممکن است این پرسشنامه‌ها معرف حقایق علمی نباشد، زیرا احتمال دارد بیمارانی که دارای عوارض یا عوارض سخت‌تر بیماری بوده‌اند، بیشتر راغب به پر کردن پرسشنامه‌ها باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کالم سِمپِل، استاد بیماری‌های کودکان در دانشگاه لیورپول، که بر این پژوهش نظارت داشته است، همچنین هشدار داده است که این نتیجه‌گیری‌ها «نگاهی مقدماتی» بر داده‌های تحقیقاتی است که همچنان ادامه دارد و تنها به عنوان یک «نشانه» و نه «پیام»، در اختیار مقامات دولت گذاشته شده است. او به ایندیپندنت گفت: «نتیجه‌گیری علمی این پژوهش، شامل داده‌های بیشتر، تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر و تعبیرهای گسترده‌تر، در دست تدارک است.» 

او گفت، به دلیل شفافیت کار «سیج»، داده‌های مقدماتی به اطلاع عموم رسیده است و هنوز باید از سوی دیگر دانشمندان تایید شود.

در این مطالعات آمده است که در قیاس با بیمارانی که محتاج دریافت اکسیژن اضافی نبوده‌اند، روند بهبود کلی در بیمارانی که  نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی (انکوباسیون) بوده‌اند، کندتر بوده است. 

این گزارش می‌افزاید که نتیجه درمان در مردها رضایتبخش‌تر از زن‌ها بوده است. بیماران زن زیر ۵۰ سال، پنج برابر بیماران مرد در معرض بهبود ناکامل و تداوم نارسایی‌ها و ناتوانی‌های بیشتر بوده‌اند. آن‌ها همچنین دو برابر مردها دچار خستگی مفرط، و شش برابر آنها گرفتار تنگی نفس هستند.

تیم پژوهشگران پس از ترخیص بیماران از بیمارستان با آن‌ها تماس گرفته است و از شرکت کنندگان در این تحقیقات خواسته است که از طریق پست یا تماس تلفنی، پرسشنامه دقیقی را (در مورد عوارضشان) تکمیل کنند.

«سیج» می‌گوید که تحلیل‌های «آي اس اِی آر آی سی» نشان می‌دهد که عوارض بلند‌مدت ابتلا به کووید «معمولا در یک مجموعه مرتبط با یکدیگر» بروز می‌کند؛ بدان معنا که این عوارض گوناگون، در پیوند با نوع حاد کووید است. 

مشاوران علمی دولت می‌گویند به رغم این گزارش‌ها، هنوز معلوم نیست که انواع جدید واکسن‌های کرونا قادر به درمان عوارض بلند‌مدت بیماری باشند.

این گروه در اجلاس ماه گذشته خود گفتند: «ممکن است سندروم پساکووید پس از ابتلا به نوع ملایم بیماری بروز کند، و تاثیر واکسن بر کووید ملایم، هنوز کاملا روشن نشده است.»

دانشمندان خواهان پژوهش‌های رسمی در مورد شواهد بالینی ابتلای بلندمدت بیماران به کووید شده‌اند که پس از تلقیح واکسن، بهبودی چشمگیر یافته‌اند.

ماه گذشته، چارلز بَنگَم، استاد ارشد ایمیونولوژی در دانشگاه «امپریال کالج» لندن، گفت: «این مطالعاتی جالب و بالقوه مهم است.»

پرفسور تیم اِسپکتر، استاد دانشگاه «کینگر کالج» لندن و رئیس مطالعات «زویی» مرتبط با عوارض کووید که ۶۰۰ هزار نفر را در بریتانیا ردیابی می‌کند، نیز اظهار امیدواری کرده است که داده‌های مربوط به تاثیر واکسن بر ابتلای بلندمدت به کووید را دریافت کند.  

گفته می‌شود که واکسن کرونا تنها ظرف چند هفته پس از تزریق، تاثیر خود را بر عوارض کووید بلند‌‌مدت نشان می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی