آمریکا از ارائه یک «طرح تفصیلی» آتش بس به حوثی‌های یمن خبر داد

«حوثی‌ها به جای کمک به مردم یمن، اولویت را به جنگ داده‌اند»

به نظر می‌رسد حوثی‌ها کارزار نظامی در مأرب را در اولویت قرار داده‌اند-REUTERS/Khaled Abdullah/File Photo

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن روز جمعه گفت یک «طرح تفصیلی» آتش بس سراسری در یمن چند روز پیش به رهبران شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد آنها حمله به مأرب را در اولویت قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم لندرکینگ که پس از سفر هفده روزه خود به منطقه در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرد که «هر وقت حوثی‌ها برای گفت‌وگو آماده باشند، من فورا بازخواهم گشت.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا با بیان این که ایالات متحده و سازمان ملل متحد خواستار پاسخ حوثی‌ها به این طرح هستند، گفت «اگر ما اکنون نتوانیم پیشرفتی داشته باشیم، کشور به سمت درگیری و بی‌ثباتی بزرگتر کشیده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لندرکینگ گفت، «ما حالا یک طرح دقیق و بی‌عیب برای آتس بس سراسری با جزئیاتی که فورا به وضعیت وخیم انسانی به طور مستقیم رسیدگی خواهد کرد داریم ... این طرح چند روزی است که به رهبری حوثی‌ها ارائه شده است.»

وی به جزئیات بیشتر طرح اشاره نکرد، اما گفت «به طور غم‌انگیزی که به نوعی برای من گیج‌کننده است، به نظر می‌رسد حوثی‌ها کارزار نظامی در مأرب را در اولویت قرار داده‌اند... به جای تعلیق جنگ و حرکت به سمت کمک به مردم یمن.»

همزمان تلویزیون عربستان روز جمعه اعلام کرد که ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض یک سامانه پدافند هوایی حوثی‌ها را در جبهه‌های جنگ در مأرب منهدم کرده است. مأرب آخرین منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی در شمال یمن است.

شورشیان شیعه حوثی موسوم به «جنبش انصار‌الله» از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون کنترل بخش‌های بزرگی از شمال یمن را در اختیار دارند و مقابل نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن، که از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار است، می‌جنگند.

عربستان سعودی و برخی متحدان منطقه‌ای آن از مارس ۲۰۱۵ به درخواست دولت یمن و عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری آن کشور، علیه حوثی‌ها وارد جنگ شد. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کنند و به آنها سلاح و تجهیزات می‌‌دهد.