معتادان و ساقی‌ها در دوران قرنطینه چه‌کار کردند؟

ماری‌جوآنا هنوز ماده جذابتری برای مصرف‌کنندگان است

هیچ وقفه‌ای در عرضه ماری‌جوآنا اتفاق نیفتاده است، چرا که از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده، هفت نفر گفتند که به خرید و استفاده از این ماده ادامه داده‌اند- PRAKASH MATHEMA / AFP

آیا درباره مواد مخدر و خرید و فروش آن‌ها فکر می‌کنید؟ احتمالا این تفکرات با طیفی از پیش‌فرض‌ها، که بسیاری از آن‌ها منفی هستند، آمیخته است. مانند هر تصور دیگری اما مهم است تا این پیش‌فرض‌ها را نیز به چالش کشید و این دقیقا کاری است که پژوهشی سازمانی به نام «ریلیز» انجام داده است. این پژوهش، بازه زمانی مارس تا سپتامبر سال گذشته را بررسی کرده که شامل زمانی است که قوانین قرنطینه سختگیرانه‌ای اعمال شده بود تا شیوع کووید-۱۹ محدود شود.

اولین افسانه‌ای که رنگ باخت، این بود که ساقیان مواد به مشتریان‌ خود اهمیت نمی‌دهند. اما اگر پیروی از توصیه دولت مبنی بر فاصله‌گیری اجتماعی در مدت شیوع کووید-۱۹ چیزی است که بتوان به آن استناد کرد، آن‌ها قطعا به مشتریان خود اهمیت می‌دهند. ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند آن‌ها از قانون حفظ دو متر فاصله پیروی کرده‌اند که بیشتر از نرخ عموم مردم در پیروی از آن بوده است و مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، بسیاری از ساقیان نیز در این زمان پول نقد نپذیرفته و نقل‌و‌انتقال‌های بانکی و پرداخت با پِی‌پال را برای کاهش سرایت کووید-۱۹ برگزیده بودند.

در آغاز این بیماری عالم‌گیر، تخمین زده می‌شد قیمت مواد مخدر افزایش یابد چرا که عرضه آن‌ها به گونه‌ای غیرقابل اجتناب با وقفه مواجه خواهد شد، اما این چیزی نیست که در نظرسنجی سازمان ریلیز مشخص شد. وقفه بسیار اندکی در عرضه مواد مخدر ایجاد شد که با اقدام اخیر آژانس ملی امور جنایی در تضاد بود که ادعا می‌کند توانسته است با موفقیت ۱۸۴ میلیون پوند کوکائین پیدا کند که «بزرگترین کشف در طول تاریخ» بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که به جای نقل و انتقال مداوم مقادیر اندکی از مواد مخدر، عرضه‌کنندگان به دنبال جابه‌جایی مقادیر عمده آن در مقاطعی کمتر بوده‌اند. بنابراین اکثر مواد مخدر به محل موردنیاز در چرخه توزیع خود رسیدند. اگر این گونه نبود، ناهماهنگی عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطعا هیچ وقفه‌ای در عرضه ماری‌جوآنا اتفاق نیفتاده است، چرا که از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده، هفت نفر گفتند که به خرید و استفاده از این ماده ادامه داده‌اند. ماری‌جوآنا پیش از کووید-۱۹ محبوبترین ماده مخدر بود و در سال گذشته هم ثابت کرد که ماده جذابتری برای مصرف‌کنندگان است. جای تعجب نیست که افراد اذعان داشتند از مواد مخدر مختص مهمانی مانند اکستازی کمتر استفاده کرده و به مصرف بیشتر علف و الکل روی آورده‌اند. این‌ها موادی هستند که به راحتی انفرادی مصرف می‌شوند و در کوتاه‌مدت برای مقابله با اضطراب و ناامیدی، که بسیاری از ما در این دوران تجربه کردیم، کارآمد هستند.

در عرصه مجازی هم، خرید اینترنتی غیرقانونی مواد مخدر طی سال‌های اخیر رشدی پایدار داشته است. بنا بر یافته این نظرسنجی، ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان مواد خود را از «دارک‌نت» خریده‌اند و ۲۶ درصد دیگر هم بنای انجام چنین کاری دارند. برای هر دوی ساقی و مصرف‌کننده، انگیزه‌ای آشکار وجود دارد که از مکانی فیزیکی به بازاری مجازی روی آورند. این کار، نه تنها خطر ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش خواهد داد بلکه امکان لو رفتن و بازداشت شدن آنان را نیز پایین خواهد آورد.

ظهوری مجدد در استفاده از مواد روانگردان مانند ال‌اس‌دی نیز دیده می‌شود که ثابت می‌کند آن‌ها از اکستازی محبوبتر هستند که روند معکوس استفاده از این مواد قبل از شیوع بیماری عالم‌گیر جاری است. گرچه توضیحات اندکی درباره دلیل این اتفاق وجود دارد اما به راحتی می‌توان دید چرا مواد روانگردان در مدت قرنطینه محبوبیت یافته‌اند. تجربه این مواد انفرادی است و این که برای تجربه تاثیر کامل مواد روانگردان نیازی به اشتراک آن‌ها با شخصی دیگر یا مصرفشان در جمع نیست، می‌تواند این محبوبیت را توضیح دهد.

بخش قابل توجه دیگری از این نظرسنجی قسمتی است که پاسخ‌دهندگان گفتند مصرف مواد خود را طی بحران کووید-۱۹ افزایش داده‌اند. ۴۳ درصد گفتند مصرف خود را در این زمان افزایش داده‌اند، در مقایسه با ۲۱ درصدی که مصرف خود را کاهش داده بودند و این نتایج خیلی شبیه نظرسنجی‌های دیگری است که مصرف الکل ما را در این زمان بررسی کردند.

این نظرسنجی‌ها نشان دادند حدود یک سوم از افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند میزان مصرفی خود را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داده‌اند که عمدتا به خاطر ملالت و دست و پنجه نرم کردن با شرایط موجود بوده یا این که برایشان راحت‌تر بوده است در این دوران مقادیر بیشتری مصرف کنند چرا که دیگر نیازی به رفتن سر کار یا رویارویی فیزیکی با همکاران خود و سایرین نداشته‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد بازار مواد مخدر چقدر سرزنده و سرسخت است؛ این دستاوردی قابل توجه است که در مدت یک بیماری عالم‌گیر چرخه عرضه محصولات را حفظ کرد و قیمت‌ها را ثابت نگه داشت، امری که بسیاری از تجارت‌های قانونی از انجام آن باز ماندند. اما همچنین نشان می‌دهد که قانون سوءاستفاده از مواد مخدر مصوب ۱۹۷۱ و سیاست ممنوعیت آن‌ها، چقدر بی‌مصرف و تاریخ گذشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان