سازمان ملل ماری‌جوآنا را از فهرست مواد مخدر «بسیار خطرناک» حذف کرد

انتظار می‌رود این حرکت راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد پتانسیل دارویی و درمانی ماری‌جوآنا باز کند

در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور جهان برنامه‌های درمانی ماری‌جوآنا را در دستور کار خود قرار داده‌اند- Mladen ANTONOV / AFP

کمیسیون دارو‌های مخدر وابسته به سازمان ملل متحد (سی ان دی) روز چهارشنبه رای داد که گیاه روان‌گردان ماری‌جوآنا از فهرست مواد مخدر حاد که شامل اعتیادآورهایی مثل هروئین است خارج شود. 

از ۵۳ کشور عضو این کمیسیون، ۲۷ کشور به حذف ماری‌جوآنا از این فهرست رای مثبت و ۲۵ کشور رای منفی و اوکراین رای ممتنع داد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا در میان اعضای موافق با این اقدام بوده‌اند در حالی که چین، مصر، نیجریه، پاکستان و روسیه با آن مخالفت کردند.    

انتظار می‌رود این حرکت تاریخی راه را برای به رسمیت شناخته شدن قابلیت‌های درمانی و دارویی بالقوه ماری‌جوآنا گشوده و پژوهش را در این زمینه برای کشورهای مختلف تسهیل کند. 

ماری‌جوآنا در طول ۵۹ سال گذشته تحت کنترل شدید قانونی بوده که مصرف آن را حتی برای اهداف درمانی مشکل می‌کرده است. 

این گام به دنبال اعلامیه ماه ژانویه سال گذشته سازمان بهداشت جهانی برداشته شده است که توصیه کرد «ماری‌جوآنا و شیره آن (حشیش)» از بند شماره چهار کنوانسیون سال ۱۹۶۱ پیرامون داروهای مخدر حذف شود.  

کمیته سازمان بهداشت جهانی در توصیه‌نامه‌اش به «سی ان دی» خاطرنشان کرده بود که هرچند ماری‌جوآنا می‌تواند تاثیراتی منفی داشته باشد و اعتیادآور باشد اما این ماده همچنین به کاهش درد و حال تهوع و عوارض بیماری‌هایی از جمله انورکسی (لاغری مفرط ناشی از اختلالات روانی)، صرع و «ام اس» کمک می‌کند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ماری‌جوانا برخلاف فنتانیل، هروئین و مورفین خطر مرگ ندارد.   

در ابتدا قرار بود کشورهای عضو «سی ان دی» در ماه مارس سال گذشته در مورد حذف ماری‌جوآنا از فهرست مواد روان‌گردان سخت رای دهند اما برخی اعضا خواستار آن شدند که پیش از تایید توصیه سازمان بهداشت جهانی روی تاثیرات ماری‌جوانا بر مصرف‌کننده، پژوهش‌های بیشتری انجام دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حتی با حذف ماری‌جوآنا از بند چهارم کنوانسیون ۱۹۶۱ پیرامون مواد روان‌گردان، این ماده همچنان در بند نخست این کنوانسیون باقی خواهد ماند. پیش‌تر، ماری‌جوآنا در فهرست هردو بند گنجانده شده بود. 

بند ۱ پس از بند چهار سختگیرانه‌ترین بخش کنوانسیون در مورد مواد گنجانده شده در آن است. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که با توجه به «شاخص بالای مسائل بهداشتی ناشی از مصرف ماری‌جوآنا»، این ماده همچنان در بند یک نگاه داشته شود. 

کارشناسان می‌گویند رای کمیسیون سازمان ملل هیچ گونه تاثیری بر کاهش کنترل‌های بین‌المللی (بر ماری‌جوآنا) ندارد زیرا تعیین موقعیت قانونی ماری‌جوانا همچنان در حیطه اختیاردولت‌های مختلف است. 

در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور جهان برنامه‌های درمانی ماری‌جوآنا را در دستور کار خود قرار داده‌اند و کانادا، اوروگوئه و ۱۵ ایالت آمریکا استفاده تفریحی از آن را آزاد کرده‌اند. مکزیک و لوگزامبورگ نیز سومین و چهارمین کشور جهان هستند که قانونی کردن مصرف آن را مد نظر دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان