آرچی با به سلطنت رسیدن پدربزرگش به طور خودکار «شاهزاده» می‌شود

مگان مدعی شد که خانواده سلطنتی برنامه داشته این قانون را عوض کند تا پسر او هرگز شاهزاده نشود

شاهزاده هری به همراه همسرش مگان مارکل و فرزندشان آرچی - Dominic Lipinski / POOL / AFP

در مصاحبه جنجالی مگان مارکل و شاهزاده هری با اپرا وینفری، که دوشنبه شب در بریتانیا زنده پخش شد، دوک و دوشس ساسکس درباره گفت‌وگوهای داخلی کاخ راجع به لقب فرزند آن‌ها، پیش از تولد او، صحبت کردند.

مگان به اپرا گفت: «هنوز نمی‌دانستند جنسیت بچه چیست اما می‌گفتند نمی‌خواهند فرزندمان چه دختر و چه پسر، شاهزاده باشد و این، با قوانین مغایرت داشت.»

او در ادامه با استناد به «پیمان‌نامه جورج پنجم و ششم» گفت که در این پیمان‌نامه آمده وقتی شاهزاده ولز یعنی چارلز، شاه بشود، آرچی و خواهر کوچکش که در راه است، به عنوان نوه‌های شاه، خودبه‌خود شاهزاده می‌شوند.

مگان مدعی شد که خانواده سلطنتی برنامه داشته است این قانون را عوض کند تا پسر او هرگز شاهزاده نشود.

او گفت: «می‌خواهند سر آرچی، این پیمان‌نامه را عوض کنند» و اشاره کرد: آرچی «اولین رنگین‌پوست خانواده سلطنتی خواهد شد که بر خلاف سایر نوه‌ها، لقب شاهزاده نخواهد داشت، حق ندارند این حق را از او سلب کنند.»

اما ببینیم قانون لقب‌گذاری در کاخ چگونه است؟

قانون سلطنتی کاخ دقیقا چیست؟

هری و برادرش ویلیام از بدو تولد مانند عموزاده‌هایشان، یوجین و بئاتریس (پسران اندرو)، شاهزاده بودند.

جورج، شارلوت و لوییس، فرزندان شاهزاده ویلیام نیز این لقب‌ را دارند اما  دلیل آن متفاوت است.

سخنگوی موسسه تخصصی آداب و رسوم دبرتز در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «در سال ۱۹۱۷ شاه جورج پنجم دستور داد فقط نوه‌های شاه [مثل هری، ویلیام، یوجین و بئاتریس] مفتخر به دریافت لقب شاهزاده و القاب سلطنتی شوند. تنها استثنای این فرمان این بود که بزرگترین پسر بزرگترین پسر شاهزاده ولز [شاهزاده جورج] نیز می‌تواند از لقب سلطنتی و عنوان شاهزاده بهره‌مند شود. در سال ۲۰۱۲ ملکه مجوز جدیدی در مورد استفاده از لقب‌های سلطنتی و شاهزاده صادر کرد که بر اساس آن، این القاب به همه فرزندان شاهزاده ویلیامز [شارلوت و لوییس] می‌رسید، نه فقط به بزرگترین پسر او.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا آرچی هرگز شاهزاده خواهد شد؟

بر اساس قوانین جورج پنجم، وقتی شاهزاده چارلز، شاه شود، نوه‌هایش به شرط آن که نوه پسری باشند، خودبه‌خود لقب شاهزاده خواهند گرفت و آرچی یکی از آن‌ها است. دبرتز می‌گوید: «برخورداری آرچی از لقب شاهزاده از زمانی آغاز خواهد شد که پدربزرگش، شاهزاده چارلز، شاه شود.»

این موضوع در مورد همه نوه‌های شاه صادق خواهد بود.

شاهزاده بودن از نظر امنیتی و حفاظتی چه فایده‌ای دارد؟

دوک و دوشس ساسکس در این مصاحبه در این مورد صحبت کردند که آیا رسیدن لقب شاهزاده به آرچی باعث برخورداری پسرشان از خدمات امنیتی خواهد شد یا نه. مگان توضیح داد که به او گفته‌اند آرچی اگر شاهزاده نباشد هم از خدمات امنیتی برخوردارخواهد بود.

او گفت: «ما نمی‌گوییم او را شاهزاده یا شاهدخت نکنید؛ اما اگر می‌گویید داشتن و نداشتن این لقب بر امنیت جانی او اثر دارد، می‌گوییم این ما نبودیم که این دم‌ودستگاه عظیم و مسخره را برای جلب‌توجه افکار عمومی و تهیه خوراک اخبار زرد به وجود آوردیم. شما خالق این جریان بودید و خودتان هم باید امنیت پسر ما را تامین کنید.»

اما به گفته ویکتوریا مورفی، خبرنگار حوزه خانواده سلطنتی، هیچ پیمان‌نامه‌ سلطنتی‌ای وجود ندارد که بر اساس آن فقط کسانی که لقب شاهزاده دارند از خدمات امنیتی برخوردار شوند.

آیا دوک و دوشس ساسکس اکنون رسما از خدمات امنیتی سلطنتی برخوردار هستند؟

نه! برخورداری آن‌ها از خدمات امنیتی سلطنتی، با پایان رسمی مقام سلطنتی‌ عالی‌ آنان پایان یافت. تایلر پری، بازیگر، کارگردان و دوست این زوج، خدمات امنیتی خود را به این زوج اهدا کرد و خانه خود را در اختیار آن‌ها گذاشت. این زوج اکنون از نظر اقتصادی، کاملا از خانواده سلطنتی مستقل‌ هستند.

هری در مورد تصمیم خانواده سلطنتی برای پایان دادن به خدمات امنیتی‌ آنان، به اپرا گفت: «توجیه‌ این بود که وضعیت سلطنتی ‌ما تغییر کرده است.» او ادامه داد: «اما من مخالفت کردم و گفتم میزان خطرات و تهدیدها علیه ما تغییری نکرده است. من در این وضعیت به دنیا آمده‌ام و در معرض خطر بودن را به ارث برده‌ام.»

در واکنش به این ادعاها، روز سه‌شنبه، کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای از طرف ملکه اعلام کرد:‌ «کل خانواده از شنیدن مجموعه سختی‌هایی که هری و مگان در این چند سال اخیر کشیدند، متاسف شدند. مشکل پیش آمده به خصوص در رابطه با نژاد، نگران‌کننده است. شاید روایت‌های مختلفی وجود داشته باشد، اما خانواده سلطنتی همه را جدی می‌گیرد و به صورت خصوصی به همه رسیدگی خواهد کرد. هری، مگان و آرچی، همواره اعضای بسیارعزیز این خانواده خواهند بود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی