صعود ۱۰ درصدی بیت‌کوین: ارزش کل بازار از یک تریلیون دلار گذشت

سایر رمزارزهای عمده نیز در روزهای اخیر حرکت‌های قابل‌توجهی داشتند

بهای این رمزارز روز سه‌شنبه از پایین ۵۰ هزار دلار به بالای ۵۴ هزار دلار رسید- NICOLAS TUCAT / AFP

قیمت بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته افزایشی حدودا ۱۰ درصدی داشته که مجموع ارزش آن در بازار را به بالای یک تریلیون دلار رسانده است.

بهای این رمزارز روز سه‌شنبه از پایین ۵۰ هزار دلار به بالای ۵۴ هزار دلار رسید که از آغاز ماه جاری میلادی، افزایش قیمتی ۱۰ هزار دلاری به شمار می‌آید. این قیمت با بالاترین قیمت ثبت شده که در ۲۱ فوریه اتفاق افتاد، تنها چهار هزار دلار اختلاف دارد.

سایر رمزارزهای عمده نیز در روزهای اخیر حرکت‌های قابل‌توجهی داشتند و بهای اتریوم طی آخر هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حرکت بازار بعد از اعلام خبری درباره به‌روزرسانی قابل‌توجه شبکه بستر اتریوم اتفاق افتاد که بر مبنای آن، کاربران برای خرید و استفاده از آن، هزینه کمتری می‌پردازند.

دیوید درهی، تحلیلگر یکی از سایت‌های خرید و فروش رمزارز به نام «ای‌تورو»، به ایندیپندنت گفت: «بازار هم‌اینک نیز از این اقدام استقبال کرده است. قیمت اتریوم و بیت‌کوین دوباره بعد از این خبر و انتظارات اخیر درباره کمک‌های مالی دولت، افزایش یافت ولی هنوز هم اتفاقات بیشتری رخ خواهد داد. ما انتظار داریم اتریوم در سال جاری میلادی از دو هزار دلار عبور کند. تلاش زیاد و تغییر در ساختار قیمت‌ها باعث تثبیت موقعیت آن به عنوان دومین رمزارز معتبر خواهد شد و تقاضا برای آن افزایش خواهد یافت.»

سایر تحلیلگران بازار نیز به تازگی پیش‌بینی کرده‌اند که بیت‌کوین امسال می‌تواند به قیمت بی‌سابقه دیگری برسد و به عقیده برخی، الگوی حرکت‌های سابق بازار حاکی از این است که قیمت آن در سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ هزار دلار عبور خواهد کرد.

برخی از سرمایه‌گذارانی که از همه بیشتر به خرید آن روی آورده‌اند ادعا می‌کنند که این تخمین‌ها محافظه‌کارانه است؛ شناخته‌شده‌ترین این افراد، تیم دراپر، سرمایه‌گذار میلیاردر است. این طرفدار بیت‌کوین، هفته گذشته گفت که ظرفیت این رمزرارز در بازار چیزی در حدود ۱۰۰ تریلیون دلار است. وی ادعا کرد: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ارزش بیت‌کوین تا ۱۰۰ برابر افزایش نیابد.»

بیت‌کوین از سال گذشته تاکنون ۱۰ برابر رشد داشته که حاصل سرمایه‌گذاری‌های عمده موسسات سرمایه‌گذاری است. البته علت آن تا حدی هم در پی فقدان قطعیت حاصل از بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ بوده است.

شرکت‌ها بزرگی نیز سرمایه‌های خود در عرصه‌های مختلف را پخش کرده و بخشی از پول نقد ذخیره خود را در این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ماه گذشته تسلا اعلام کرد ۱.۵ میلیارد دلار در این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است. در همین حال شرکت نرم‌افزاری «میکرواستراتژی» و شرکت خدمات پرداختی «اسکوئر» نیز طی هفته‌های اخیر مقادیر قابل‌توجهی بیت‌کوین خریداری کرده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد