عدالت اجتماعی به سبک نیوزیلند؛ واکسن فایزر برای همه

نیوزیلند به جمعیت پنج میلیونی خود طی فرایند دو مرحله‌ای، ۱۰ میلیون دوز واکسن فایزر تزریق می‌کند

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند - Michael BRADLEY / AFP

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد به کل جمعیت این کشور فقط واکسن فایزر تزریق خواهد شد چون بهتر است که کل شهروندان یک نوع واکسن تزریق کنند. 

به این ترتیب نیوزیلند از برنامه قبلی خود یعنی تایید چهار واکسن مختلف سر بازمی‌زند و اکنون به جمعیت پنج میلیونی خود طی فرایند تزریق دومرحله‌ای ده میلیون دوز واکسن فایزر تزریق می‌کند. 

خانم آردرن گفت مبنای این تصمیم‌گیری «اثربخشی فایزر» بوده است. 

دولت نیوزیلند برای خرید ۸.۵ میلیون دوز دیگر واکسن فایزر قرارداد بسته است که برای تزریق به بیش از چهار میلیون نفر کافی خواهد بود. خانم آردرن گفت محموله واکسن‌ها قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی وارد کشور شود. 

در بیانیه خانم آردرن آمده است: «به این ترتیب در کل ده میلیون دوز واکسن فایزر در اختیار خواهیم داشت که برای تزریق دو دوز به پنج میلیون نفر و ایمن‌سازی کامل در برابر کووید-۱۹ کافی است.» 

او افزود: «واکسن فایزر را باید در دمای خیلی پایین نگه‌داری کرد اما در عوض فقط با یک واکسن سر و کار داریم نه با چند واکسن و چند قرارنامه. در نتیجه اجرای برنامه تزریق ساده می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیوزیلند که توانسته همه‌گیری کرونا را تا حد زیادی مهار کند و تنها دو هزار مورد ابتلای قطعی را به کرونا در این کشور ثبت کرده است، ماه پیش با تایید واکسن فایزر-بیونتک برای تزریق ملی واکسن آستین بالا زد و پیش‌بینی کرده‌اند کل جمعیت را تا پایان سال ۲۰۲۱ در برابر کووید-۱۹ ایمن‌سازی کنند. 

دولت نیوزیلند در ابتدا برای دریافت ۱.۵ میلیون دوز از این واکسن با فایزر قرارداد بسته بود که برای مصون‌سازی ۷۵۰ هزار نفر کافی بود و در پی تهیه دو واکسن دیگر هم بود. 

به گفته کریس هیپکینز وزیری که متولی مقابله با کووید-۱۹ است، شاید در تحویل واکسن فایزر تاخیری رخ دهد زیرا دولت نیوزلند می‌خواهد «طبق برنامه گسترده‌اش به کشورهای رو به توسعه منطقه اقیانوسیه و جهان در تهیه واکسن کمک کند.» 

آقای هیپکینز گفت: «ممکن است در کوتاه‌مدت در تحویل واکسن به نیوزلند تاخیری رخ دهد تا مقداری از محموله در اختیار سایر کشورها قرار گیرد یا در تهیه آن به سایر کشورها کمک کنیم.» 

به گفته وی تزریق یک نوع واکسن باعث می‌شود فراهم‌سازی تجهیزاتی مثل سرنگ و امکانات نگه‌داری واکسن را بهتر و ساده‌تر بتوان انجام داد. 

به گفته خانم آردن واکسن فایزر از سایر واکسن‌های موجود گران‌تر است اما «جان مردم خیلی بیشتر از آن ارزش دارد». 

او گفت: «به نظر ما این پول در راه خیلی خوبی صرف می‌شود و خرج کردن برای این واکسن بسیار اثربخش سبب می‌شود مردم نیوزلند واکسن‌های مختلفی تزریق نکنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان