استراتژی جدید معترضان میانمار؛ آویختن لباس‌ زنانه بر بند رخت در خیابان

سربازان میانماری عبور از زیر این لباس‌ها را بدشگون می‌دانند و در نتیجه سرعت پیشروی آن‌ها کم می‌شود

یک معترض:‌ «دلیل این‌که لنگی‌ها را در خیابان‌ها آویخته‌ایم این است که به باور سنتی، اگر از زیر لنگی رد شویم، ممکن است بخت خود را از دست بدهیم»- STR / AFP

معترضان ضدکودتا در میانمار در خیابان‌ها بند رخت می‌کشند و لباس‌های زنانه را روی آن‌ها آویزان می‌کنند تا سرعت پیشروی ارتش و پلیس را کاهش دهند.

در این کشور آسیای جنوب شرقی، عبور از زیر لباس‌های محلی که دور بدن پیچیده می‌شود و اصطلاحا «لنگی» خوانده می‌شود، برای مردان بدشگون قلمداد می‌شود.

تصویرهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران انتظامی قبل از عبور از بندهای رختی که لنگی‌ها بر آن آویخته‌اند، آن‌ها را قطع می‌کنند.

یک معترض ۲۰ساله شرکت‌کننده در تظاهرات، به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «دلیل این‌که این لنگی‌ها را در سراسر خیابان‌ها آویخته‌ایم این است که به باور سنتی، اگر از زیر یک لنگی رد شویم، ممکن است بخت خود را از دست بدهیم.»

او گفت:‌ «نسل جدید امروزی دیگر به این عقیده باور ندارد، اما سربازان هنوز اعتقاد دارند و این نقطه ضعفشان است. بنابراین در صورتی که سربازان به‌ سمتمان بیایند و نیز در مواقع اضطراری، ما وقت بیشتری برای فرار خواهیم داشت.»

 این استراتژی اما مانع استفاده پلیس و ارتش از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های گیج‌‌کننده و گلوله‌های واقعی و لاستیکی نمی‌شود و این وضعیت ادامه دارد.

از اول ماه فوریه و زمانی که ارتش قدرت را در میانمار به دست گرفت، بیش از ۵۰ معترض شرکت‌کننده در تظاهرات، در جریان افزایش خشونت‌های هفته‌های گذشته در سراسر این کشور کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که دست‌کم ۱۸ معترض روز شنبه هدف شلیک گلوله قرار گرفته و جان باخته‌اند و ۳۸ نفر دیگر نیز روز چهارشنبه کشته شده‌اند.

بنابر اعلام انجمن امدادرسانی برای زندانیان سیاسی، نیروهای امنیتی بیش از هزار نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.

آنگ سان سوچی، که حزبش با نام «اتحاد ملی برای دموکراسی» در انتخابات ماه نوامبر پیروزی چشمگیری به‌دست آورد، قبل از موعد مقرر برای افتتاح مجلس در اول ماه فوریه، همراه با دیگر سیاستمداران ارشد این حزب بازداشت شد.

ارتش با این ادعا که در انتخابات تقلب شده، بدون ارائه مدرک و شاهد، قدرت را در دست گرفته است.

کریستین شانر برگنر، فرستاده ویژه سازمان ملل برای میانمار، در واکنش به خشونت‌های اخیر، شورای امنیت سازمان ملل را به مقابله با بی‌نظمی‌های ناشی از اقدامات ارتش ترغیب کرد. او روز جمعه گفت که برای جلوگیری از خشونت و احیای دموکراسی، به اقدام «قوی» نیاز است.

او افزود: «ما باید این اقدامات ارتش را نکوهش کنیم. بسیار مهم است که شورای امنیت منسجم و مصمم، به نیروهای امنیتی اخطار دهد و در حمایت از نتایج شفاف انتخابات ماه نوامبر، قاطعانه در کنار مردم میانمار بایستد.»

با این حال، با در نظر گرفتن این که چین و روسیه، دو عضو شورای امنیت‌، به احتمال زیاد هرگونه اقدام علیه کودتای نظامی در میانمار را وتو خواهند کرد، هرگونه اقدام هماهنگ از سوی سازمان ملل منتفی به نظر می‌رسد.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان