«چند جسد دیگر لازم است تا سازمان ملل وارد عمل شود؟»

۱۸ کشته در خونین‌ترین روز تظاهرات علیه کودتای نظامیان

ادای احترام به کشته‌شدگان در تظاهرات روزهای اخیر علیه کودتای نظامی در میانمار- Ye Aung THU / AFP

یک روز پیش از آن که «نایی نایی آنگ هتت نائینگ» به ضرب گلوله کشته شود برای جلب توجه جهان به سرکوب خشونت بار نیروهای ارتش در یانگون میانمار، در حساب کاربری فیسبوکش نوشت: «چند جسد دیگر لازم است که سازمان ملل وارد عمل شود؟» 

این معترض ۲۳ ساله که روز یکشنبه جان خود را از دست داد بخشی از تنش‌هایی بود که از روز اول فوریه با کودتای نظامی علیه دولت منتخب آنگ سان سوچی، رهبر میانمار آغاز شد.

در روز ۲۸  فوریه، خونین ترین روز از آغاز اعتراض ها، دستکم ۱۸ نفر کشته و ۳۰ نفر با بالا گرفتن عملیات سرکوبی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.  

«نایی نایی آنگ هتت نائینگ» در چند صد متری چهارراه «هلدان»، مرکز تجمع معترضان در ینگون هدف گلوله قرار گرفت. خبرگزاری رویترز می‌گوید یک ویدئو که از صحنه گرفته شده، پیکر او را نشان می‌دهد که در کنار دروازه یک دبیرستان گذاشته شده و چند معترض از کنار او می دوند. سپس پنج نفر پیکر او را از محل دور کردند.

ویدئوی دیگری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده یک معترض را در شلوار جین و دمپایی پلاستیکی نشان می‌دهد که بی حرکت روی زمین افتاده و در حالی که پلیس درحال ضرب و جرح یک تظاهرکننده است، سایرین از محل می گریزند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (شاخه منطقه‌ای جنوب شرقی آسیا) این خشونت ها را تقبیح کرده و از ارتش میانمار خواسته تا «بفوریت استفاده از زور علیه تظاهرات مسالمت آمیز را متوقف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راوینا شمداسان، سخنگوی دفتر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «مردم میانمار حق دارند در تظاهراتی مسالمت آمیز خواستار احیای دموکراسی شوند. ارتش و پلیس باید به این حقوق حقه احترام گذاشته از دست زدن به خشونت و سرکوبی‌های خونین خودداری کنند. توسل به اقدامات مرگبار علیه تظاهرات مسالمت آمیز هرگز هیچ توجیهی در چارچوب ضوابط بین المللی حقوق بشر ندارد.»

خانم شمداسان تاکید کرد که بسیاری کسان «که از سرنوشت برخی از آن ها خبری در دست نیست، تنها به دلیل استفاده از حق قانونی اشان برای آزادی عقیده و آزادی اجتماعات مسالمت آمیز بدون طی سلسله مراتب قانونی بازداشت شده اند.»

او افزود که جامعه بین الملل باید با معترضان و تمام کسانی که خواهان بازگشت دموکراسی به میانمار هستند، اعلام همبستگی کنند.

اما به رغم سرکوبی مرگبار ارتش، معترضان همچنان به خیابان‌های میانمار باز می‌گردند. ویدیوهایی که از این رویدادها گرفته شده نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان جاده‌ها را مسدود کرده و سرود می‌خوانند و سه انگشت دستشان را به علامت حمایت از اعتراض‌ها و علیه کودتا بلند می‌کنند.

معترضان به رغم شلیک گاز اشگ آور از سوی پلیس، به تظاهرات خود ادامه داده اند.

در این میان، در پایتخت میانمار، خانم سوچی در یک کنفرانس ویدئویی برای تفیهم اتهاماتش که اکنون ترغیب نا آرامی نیز به آن اضافه شده، در دادگاه حضور یافت.

قرار است روز سه شنبه، وزرای خارجه کشورهای آسیای جنوب شرقی در یک اجلاس در فضای مجازی اوضاع میانمار را مورد بحث قرار دهند. 

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها

© The Independent