بازداشت صدها معترض در گسترده‌ترین عملیات سرکوب پلیس میانمار

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند تعداد بازداشتی‌ها بسیار بیشتر است

در جریان تظاهرات امروز بیش از ۴۷۰ نفر در سراسر میانمار بازداشت شده‌اند- YE AUNG THU / AFP

پلیس میانمار روز شنبه گسترده‌ترین عملیات سرکوب معترضان به کودتای نظامیان را به اجرا گذاشت.

به گزارش رویترز، صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات در شهرهای مختلف بازداشت و به سوی برخی هم شلیک شده، که دست‌کم یک زخمی برجا گذاشته است.

همزمان، تلویزیون دولتی میانمار اعلام کرد که نماینده آن کشور در سازمان ملل متحد به دلیل آنچه «خیانت به کشور» خوانده شده، از این مقام کنار گذاشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی روز جمعه از سازمان ملل خواسته بود که با «هر روش لازم» کودتای اول فوریه در میانمار را، که منجر به اخراج آنگ سان سوچی شد، به عقب براند.

در جریان تظاهرات امروز بیش از ۴۷۰ نفر در سراسر کشور بازداشت شده‌اند و پلیس ادعا کرده که پیش از اقدام به متفرق کردن معترضان، به آنها هشدار داده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند تعداد بازداشتی‌ها بسیار بیشتر است و تنها در یانگون، دست‌کم ۷۰ اتوبوس دیده شده که هر کدام ۴۰ تا ۵۰ معترض را با خود برده‌اند.

همچنین گزارش شده که یکی از دو نماینده مسلمان ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار، در پارلمان از حزب خانم سوچی، در میان بازداشتی‌های امروز بوده است.

میانمار از زمانی که ارتش قدرت را در دست گرفت و خانم سوچی و بسیاری از رهبران حزب حاکم او را بازداشت کرد، دچار بحران و ناآرامی شده است.

نظامیان ادعا می‌کنند که در انتخابات سراسری ماه نوامبر، که حزب آنگ سان سوچی به پیروزی رسید، تقلب شده است.

کودتای ارتش در میانمار روند گذار آن کشور به دموکراسی را به بن‌بست کشانده و موجب اعتراضات گسترده در شهرهای عمده و انتقاد کشورهای غربی شده است.