بلینکن: لغو بخشی از تحریم‌ها، پاسخ ما به بازگشت تهران به تعهدات است

خطیب‌زاده: طرف‌های برجام با اقدام عملی از پنجره‌ای که ایران گشوده استفاده کنند

بلینکن در گفت‌و‌گو با پی‌بی‌اس اعلام کرده که لغو تحریم‌ها می‌تواند بخشی از روند بازگشت ایران به برجام باشد-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

در حالی که آمریکا از صرفنظر اروپا از ارایه قطعنامه توبیخی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توافقی که مدیرکل آژ‌انس می‌گوید برای مذاکره فنی با تهران به دست آورده، استقبال کرده و خواستار «تعامل» از جانب ایران شده، کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس گفت: «ایران پنجره جدیدی از فرصت را پیش روی طرف‌های دیگر برجام گشوده است و طرف‌های دیگر برجام می‌توانند با اقدامات عملی از این پنجره استفاده کنند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با ابراز خرسندی از عقب‌نشینی اروپایی‌ها در ارایه قطعنامه در نشست وین، گفت آمریکا به شدت علاقمند است که ایران به گونه‌ای وارد تعامل دیپلماتیک شود که به پیشرفت ملموس و معتبر منجر شود.

آمریکا و اروپا پیش از موافقت تهران و آژانس قصد داشتند در انتقاد از توقف اجرای پروتکل الحاقی و ابهام در منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های مشکوک، قطعنامه‌ای به شورای حکام ارایه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون پرایس می‌گوید، آمریکا بارها به روشنی تمایل به گفت‌و‌گوی سازنده با ایران را اعلام کرده و این پیشنهادی است که روی میز قرار دارد.

پیش‌تر مقامات تهران در پاسخ به این دعوت گفته بودند که زمان آن «مناسب» نیست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از هفته‌ها قبل شعار لغو تحریم‌ها را جایگزین «نه به مذاکره با آمریکا» کرده است. تهران انتظار دارد آمریکا پیش از آغاز مذاکره‌ها، تحریم‌ها را لغو کند. هرچند واشینگتن گام‌هایی در این مسیر برداشته و کره جنوبی از احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران از طریق رایزنی با آمریکا خبر داده، تهران می‌گوید خواستار انجام اقدامات عملی است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با پی‌بی‌اس اعلام کرده که لغو تحریم‌ها می‌تواند بخشی از روند بازگشت ایران به برجام باشد. او گفت: «آشکارا گفته‌ایم که ایران بایدن به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و اگر چنین کند، ما هم نیز اقدام مشابهی انجام می‌دهیم.»

بلینکن در ادامه خاطرنشان کرد: «و این اقدام شامل لغو برخی تحریم‌ها است.»