داروی کلسترول و دردهای عضلانی: واقعیت یا افسانه؟

میلیون‌ها نفر که حمله قلبی نداشته‌اند هم به منظور  پیشگیری، باید استاتین مصرف کنند

کلسترول «ال‌دی‌ال» در شریان‌ها رسوب و آن‌ها را مسدود می‌کند و به بیماری یا حمله قلبی منجر می‌شود - Paul J. RICHARDS / AFP

پژوهشگران می‌گویند داروی موسوم به «اِستاتین» مشکلات عضلانی ایجاد نمی‌کند. میلیون‌ها نفر برای مبارزه با کلسترول بالا و حمله و ایست قلبی ناش از آن، استاتین مصرف می‌کنند.

به‌رغم پژوهش‌های گسترده درباره منافع داروی «استاتین» برای بیماران مستعد حمله قلبی، نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی این دارو که یکی از معمول‌ترین داروهای تجویز شده در بریتانیا است، ابراز شده است. 

در پژوهشی که «بریتیش مدیکال جورنال» منتشر کرد، بیمارانی که به‌ تازگی به دلیل دردهای عضلانی مصرف «استاتین» را متوقف کرده‌اند یا قصد ترک آن را دارند، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در این پژوهش، افرادی که در انگلستان (بخشی از بریتانیا) و استان «ولز» در ۵۰  مطب مختلف ثبت‌نام کرده بودند، به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه همه روزه داروی کلسترول «آتورواستاتین» داده شد و گروهی دیگر، دارونمایی گرفتند که هیچ‌ عنصر دارویی نداشت. مجموع زمان این تحقیقات برای هر بیمار یک سال و شامل شش دوره دو ماهه بود. 

در طول این مدت، برای بیماران بدون آگاهی خودشان، به‌طور تصادفی و بدون برنامه‌ای خاص، یا داروی واقعی یا دارونما تجویز شد.

از شرکت‌کنندگان در این پژوهش که میانگین سنشان ۶۹.۵ سال بود، خواسته شد تا هرگونه عارضه عضلانی از جمله درد، ضعف، حساسیت، خشکی یا گرفتگی را گزارش کنند. در مجموع، پژوهشگران دانشکده بهداشت و امراض گرمسیری (ال‌اس‌اچ‌تی‌ام)، هیچ‌ تفاوتی میان عوارض عضلانی در گروهی که در این دوره از «استاتین» استفاده کرده و گروه دوم که دارونما مصرف کرده بودند، مشاهده نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این گزارش می‌گویند بیشتر بیماران شرکت کننده در این تحقیقات قصد دارند بار دیگر معالجه با «استاتین» را از سر گیرند.

لیام اسمیت، استاد اپیدمیولوژی بالینی «ال‌اس‌اچ‌تی‌ام» و نویسنده ارشد این گزارش می‌گوید: «ما می‌دانیم که «استاتین» از موارد بیماری و حمله قلبی می‌کاهد. بیش از دو میلیون نفر در بریتانیا می‌توانند با تجویز پزشک، از این دارو که جانشان را نجات می‌دهد، استفاده کنند. بنابراین بسیار مهم است که ما اطلاعات دقیقی از عوارضی که مردم در نتیجه مصرف «استاتین» به آن دچار می‌شوند داشته باشیم تا بیمار و پزشک بتوانند در این مورد تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند. بسیاری از بیماران از مصرف استاتین به خاطر عوارض ملایم‌تر آن از جمله درد یا خستگی عضلانی خودداری می‌کنند و خود را در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند اما آزمایش‌ها نشان داده است که این عوارض در کسانی که استاتین مصرف می‌کنند، بیشتر از افرادی که به آن‌ها دارونما داده شده، نیست. تحقیقات ما باید برای بیمارانی که هم اکنون استاتین مصرف می‌کنند یا قصد شروع آن را دارند، اطمینان‌بخش باشد. این داروها از حملات قلبی جلوگیری می‌کند و جان‌ها را نجات می‌دهد. در موارد بسیار نادر، استاتین می‌تواند موجب دردهای عضلانی شود، اما اغلب مردم دچار این عارضه نمی‌شوند. فواید آن به مراتب بیشتر از خطراتش است.»

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند میلیون‌ها نفر که حمله قلبی نداشته‌اند هم به منظور  پیشگیری، استاتین مصرف کنند.  این دارو بسیار ارزان است و میزان چربی یا کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

چربی خون کم‌تراکم یا کلسترول «ال‌دی‌ال» می‌تواند در شریان‌ها رسوب و آن‌ها را مسدود کند و به بیماری یا حمله قلبی منجر شود.

انستیتوی ملی بهداشت و مراقبت‌های عالی (نایس) تجویز استاتین را به افرادی که خطرات ۱۰ ساله ابتلا به حمله و ایست قلبی در آن‌ها بالاتر از ۱۰ درصد است، توصیه می‌کند. در احتساب این فرمول، عواملی از جمله قومیت، زمینه اجتماعی، استعمال دخانیات و دیابت درنظر گرفته شده است.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از علوم