وعده اردوغان برای ارتقای وضعیت حقوق‌بشر در ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید هیچ‌کس نباید به دلیل افکار و عقایدش از آزادی محروم شود

ترکیه سال‌هاست که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا بوده اما وضعیت حقوق‌بشر در این کشور یکی از موانع عمده عدم موفقیت آن بوده است.-- ADEM ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت دولت او حق برگزاری دادگاه عادلانه و همچنین آزادی‌های بیان و پیوستن به گروه‌ها و تشکیلات مختلف را برای افراد، به عنوان بخشی از طرحی که او نام آن را «اقدام حقوق بشر» خواند، تقویت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در نشستی با وزیران و دیگر مقام‌های دولتی در آنکارا، با بیان این که هیچ‌کس نباید به دلیل افکار و عقایدش از آزادی محروم شود، گفت «ارتقای آزادی بیان، تشکل و مذهب ... هدفی است که ما تا به حال سخت بر روی آن کار کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اردوغان در این نشست که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، همچنین گفت طرح ۹ ماده‌ای اقدام حقوق‌بشر، که دولت او در ماه‌های اخیر به عنوان بخشی از رشته اصلاحات حقوقی و اقتصادی وعده داده است، در عین حال نظام قضائی کشور را هم ارتقا خواهد داد.

رئیس‌جمهوری اسلامگرای ترکیه، که در داخل و خارج کشور با این انتقاد روبرو است که در شیوه اداره امور کشور به صورت «مستبدانه» عمل می‌کند، اعلام کرد دولت او در این طرح قصد دارد روند بررسی حقوقی جرائم مطبوعاتی و اینترنتی را نیز مورد بازبینی قرار دهد.

ترکیه سال‌هاست که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا بوده، اما وضعیت حقوق‌بشر در آن کشور عضو ناتو یکی از موانع عمده عدم موفقیت آن بوده است. منتقدان اردوغان می‌گویند او برای برخورد با مخالفان خود، دستگاه قضائی ترکیه را تحت فشارهای سیاسی قرار می‌دهد.

دولت ترکیه حکم اخیر دادگاه اتحادیه اروپا را برای آزادی فوری عثمان کاوالا، فعال مدنی که از بیش از سه سال پیش بدون برگزاری دادگاه در بازداشت قرار دارد، و همچنین صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حامی کردهاست، نادیده گرفته است.