قزاقستان میدان نفتی جدیدی در دریای خزر کشف کرد

این بزرگ‌ترین میدان نفتی شناسایی شده از زمان استقلال قزاقستان است

با کشف یک میدان جدید نفتی در قزاقستان، تولید این کشور افزایش خواهد یافت - عکس از وبسایت دولت قزاقستان

قزاقستان اعلام کرد که بزرگ‌ترین منبع نفتی این کشور از زمان استقلالش را کشف کرده است. این خبر باعث شده تا امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقتصادی این کشور افزایش یابد.

به گزارش اوراسیانت دولت استانی منگیستاو در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این میدان نفتی، بزرگ‌ترین مخزن هیدروکربنی کشف شده در منطقه، از زمان استقلال قزاقستان است. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه میزان سولفور نفت این میدان کمتر از سولفور نفت سایر مناطق قزاقستان است، پالایش و انتقال آن ساده‌تر است.

بالتابک کوآندیکوف، رئیس شرکت مریدیان پترولیوم، کشف این میدان را یک واقعه تاریخی برای کشور قزاقستان توصیف کرد. فرماندار منگیستاو نیز گفت که این کشف، زمینه توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه را فراهم می‌کند و مشاغل جدید ایجاد خواهد کرد.

بااین‌حال مقامات اعلام کرده‌اند که برای تعیین میزان احتمالی ذخایر در این میدان که به نام خالد ازبکلیف، مهندس نفت مشهور دوره اتحاد جماهیر شوروی، نام‌گذاری شده، تحقیقات بیشتری لازم است. استان مانگیستاو ۲۵ درصد از کل میعانات گازی و نفتی در قزاقستان را تولید می‌کند و سالانه هجده میلیون تن نفت و ۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در آنجا تولید می‌شود.

تا پایان سال ۲۰۱۹ ، حدود ۴۴ درصد از بودجه دولت قزاقستان از طریق مالیات‌های اخذ شده از صنعت نفت و گاز تأمین شده است. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت جهانی نفت افزایش‌یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفت دریای خزر مدتهاست که مورد توجه کشورهای حاشیه آن قرار داشته است. پیش‌تر نیز، وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، دو طرف توافقنامه همکاری به‌منظور توسعه یک میدان نفتی مشترک در دریای خزر امضا کردند. ذخایر نفت این میدان نفتی، در حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن تخمین زده می‌شود. همچنین برآوردها نشان می‌دهد منابع گازی وسیعی نیز، در این میدان وجود دارد.

ذخایر اثبات شده نفت دریای خزر، بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بالغ بر ۴۸ میلیارد بشکه است. ذخایر گاز این دریا نیز ۲۹۲ تریلیون مترمکعب برآورد شده است. حدود ۷۵ درصد نفت این دریا و ۶۷ درصد منابع گازی آن، در مسافت صد مایلی ساحل واقع شده است.

کشورهایی مثل قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان، با فروش نفت و گاز از دریای خزر توانستند اقتصاد شکننده خود را پس از فروپاشی شوروی سابق بهبود بخشند. با توجه به رژیم حقوقی درای خزر که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را پذیرفته، در بین کشورهای ساحلی حاشیه خزر، قزاقستان با داشتن بیش از ۳۱ میلیارد بشکه نفت خام، بیشترین سهم، و ایران با پانصد میلیون بشکه، کمترین سهم از ذخایر اثبات شده را در اختیار دارند.

در زمینه گاز طبیعی این دریا نیز روسیه با ۱۰۹ تریلیون فوت مکعب گاز، بیشترین سهم، و ایران، با ۲ تریلیون فوت مکعب، کمترین ذخایر گازی اثبات شده را دارند.

بیشتر از جهان