رهاورد سفر اتمر به مسکو: روسیه مخالف بازگشت امارت طالبان است

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که روابط مسکو با گروه طالبان توسعه چشمگیری یافته و به نگرانی‌ها در کابل دامن زده است.

حنیف اتمر به دعوت سرگئی لاوروف به روسیه رفت تا حمایت مسکو از روند صلح افغانستان را جلب کند - Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

دولت افغانستان می‌گوید مقام‌های روسیه اطمینان داده‌اند که مسکو از بازگشت «امارت نام‌نهاد» طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، در رأس هیئتی بلندپایه به مسکو سفر کرده و با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو داشته است. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که روابط مسکو با گروه طالبان توسعه چشمگیری یافته و به نگرانی‌ها در کابل دامن زده است.

پیش‌ از سفر آقای اتمر، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی گروه طالبان برای چندمین بار به مسکو رفت و در آنجا اعلام کرد که گروه طالبان حاضر است در صورت کنار رفتن اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، با دولت جدید کار کند.

مسکو پیش‌تر هم میزبان مذاکرات بین نمایندگان طالبان و جامعه سیاسی افغانستان بوده است.

به نظر می‌رسد سفر حنیف اتمر در راستای تثبیت موضع دولت افغانستان در مسکو، موثر بوده است. وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای با اشاره به دیدار لاوروف و اتمر اعلام کرده است: «در این دیدار آقای اتمر پیام جلالت‌‌مآب اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان را از طریق آقای لاوروف به جلالت‌مآب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رسانده و اظهار داشته است که رئیس‌جمهوری افغانستان خواهان تحکیم و توسعه مناسبات میان دو دولت در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. آقای اتمر نقش روسیه در روند صلح افغانستان و تقویت اجماع منطقه‌ای را بی‌نهایت ارزشمند توصیف کرده و از همکاری‌های مسکو در ۲۰ سال گذشته سپاسگزاری به عمل آورده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر، بر اساس این بیانیه‌ خبری، آقای لاوروف نیز اطمینان داده است که «روسیه از برگشت امارت حمایت نمی‌کند و بیرون کشیدن نام طالبان از لیست سیاه به پیشرفت‌های لازم در مذاکرات وابسته است.»

برای دولت افغانستان که از دیپلماسی اخیر طالبان نگران به نظر می‌رسد، این پیشرفت رضایت‌بخش است. آقای اتمر، پیش‌تر در سفر به عربستان سعودی و ایران نیز به دنبال جلب حمایت این قدرت‌های منطقه‌ای از دیدگاه دولت افغانستان در قبال روند صلح برآمد.

مذاکرات صلح افغانستان که بار دیگر در دوحه از سر گرفته شده است، در انتظار سیاست جدید دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، است تا سمت‌وسویش روشن شود. 

یک گزارش کنگره آمریکا، طالبان را به نقض تعهدات در قبال کاهش خشونت، رابطه با القاعده و گفت‌‌وگوهای معنادار با دولت افغانستان متهم کرده و از دولت بایدن خواسته است تا روند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به تعویق بیندازد. طبق توافق دوحه، اگر طالبان به تمام تعهداتش پایبند باشد، نیروهای آمریکایی در ماه مه سال جاری میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

دولت افغانستان برای تثبیت جایگاه خود در میز مذاکرات و میدان نبرد، درصدد تشکیل اجماع ملی است و رهبران عمده سیاسی مانند محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی، به‌عنوان مشاور اشرف غنی به دولت پیوسته‌اند. امروز نیز مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و فرمانده قدرتمند نظامی، بعد از مدت‌ها اقامت در شمال کشور، به دعوت اشرف غنی سرانجام به کابل بازگشت.

صف‌آرایی رهبران سیاسی مخالف طالبان در کابل نشان می‌دهد که سیاست جدید دولت بایدن به زودی اعلام خواهد شد. اتحاد سیاسی رهبران قومی در محور دولت مرکزی افغانستان می‌تواند موضع کابل را در مقابل آنان تقویت کند.

بیشتر از جهان