اتمر برای تثبیت مواضع دولت غنی به مسکو رفت

چند هفته پیش طالبان درباره ساقط کردن دولت محمد اشرف غنی با روسها صحبت کرده بودند

سفر سه روزه وزیر خارجه افغانستان به مسکو آغاز شده است - وزارت خارجه افغانستان

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، به دعوت سرگئی لاوروف، همتای روس خود، برای گسترش روابط دوجانبه به مسکو رفته و با مقام‌های روس دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این سفر سه روزه از آنجا دارای اهمیتی دوچندان است که همین چند هفته پیش، نمایندگان ارشد گروه طالبان هم به مسکو سفر کرده وآنگونه که گفته می شود درباره ساقط کردن دولت قانونی افغانستان به ریاست جمهوری محمد اشرف غنی با روسها صحبت کرده بودند.

آقای اتمر که با روسیه روابط نزدیکی دارد، برای گفتگو درباره وضعیت طالبان، با اقشار مختلف جامعه روسیه صحبت کرده و قرار است به زودی با سرگئی لاوروف نیز دیدار و گفت‌وگو کند؛ اما وزیر خارجه افغانستان پیش از آن و در سخنرانی در انستیتوی روابط بین‌الملل مسکو، از چهار محور روابط تاریخی کابل و مسکو به ویژه در صد سال اخیر که در قالب رابطه دولت به دولت بوده است، تهدیدها و منافع مشترک، صلح و امنیت و فصل جدید همکاری با روسیه در راستای صلح،  را بررسی کرد.

مقام‌های افغانستان بر تشویق مسکو به حفظ روابط دولت‌محور تاکید دارند و این کشور را از همکاری با گروه طالبان بر حذر می‌دارند.

این سفر در جریان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان و در بحبوحه خروج نیروهای ناتو از افغانستان انجام می‌شود.

از آنجا که مذاکرات صلح افغانستان به مرحله دوم وارد شده، طالبان بعد از یک وقفه یک ماه بار دیگر به میز مذاکره بازگشته‌ اند. از سوی دیگر نیروهای ناتو اعلام کرده‌اند که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فعلا به تعویق افتاده و آلمان نیز دوره ماموریت نیروهای خود در افغانستان را برای هشت ماه دیگر تمدید کرده است. تمامی این  تحولات باعث شده تا نقش روسیه در قبال افغانستان روز به روز پراهمیت‌تر ‌شود.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ولادیمر پوتین در امور افغانستان می‌گوید که بهترین راه برای رسیدن به صلح در افغانستان، خروج نیروهای خارجی و ایجاد دولت موقت است.

آقای کابلوف در مصاحبه اخیرش درباره آینده افغانستان به اسپوتنیک گفته بود: «در مرحله اول، یک دولت ائتلافی موردنیاز است، که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف را داشته باشد و یکدیگر را مهار کنند. پس از آن، یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.»

آقای کابلوف همچنین گفته است که کنفرانس دوحه نتوانست توقعات لازم از این نشست را برآورده کند: «آنچه در دوحه رخ داد نه مذاکرات که تماس‌ها است که میان هر دو طرف افغانی قطع شده است. طالبان چنان که در مسکو توضیح دادند، چشم‌اندازی برای مذاکرات با هیئت فرستاده‌ اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نمی‌بینند زیرا بر این باور‌ند که این هیئت به دستور رهبر خود فقط مشغول خرابکاری در مذاکرات است. چنین مذاکراتی بی‌معنی است. آن‌ها بر این باور‌ند تا زمانی که هیئت کابل رویکردهای خود را تغییر ندهد، آن‌ها نیازی به اتلاف وقت در این مورد ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر آقای اتمر و سخنان او با طرف‌های روس نشان می‌دهد که ماموریت اصلی وی، تقویت روابط دولت مرکزی با این قدرت بزرگ همسایه افغانستان در این شرایط دشوار است.   

آقای اتمر در مسکو گفت: «مبارزه با تندروی خشونت‌آمیز و تروریسم، مهار قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، پرداختن به مهاجرت‌های ناشی از خشونت و رفع موانع از راه فرصت‌های اقتصادی، از جمله چهار محور اساسی همکاری‌ها میان روسیه و افغانستان هستند.»

او همچنین گفت: «نیاز است با توجه به تهدیدها، منافع و فرصت‌های مشترک، روابط میان دولت‌های افغانستان و روسیه هرچه بیشتر تقویت شود. افغانستان متعهد است تا زمینه‌ساز همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در خصوص مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌های اقتصادی باشد و در این راستا نقش با اهمیت روسیه را بسیار ارج می‌نهد.»

امسال افغانستان، سال سرنوشت‌سازی در پیش رو دارد که سرنوشت صلح و جنگ در این کشور رقم خواهد خورد.

بیشتر از جهان