هزینه حمایت از برجام برای کالین کال سنگین تمام می‌شود؟

شاید گزینه انتخابی بایدن برای سومین مقام عالی‌ پنتاگون به بن‌بست جمهوری‌خواهان بخورد

کال نزد منتقدین بیش از همه به طرفداری از برجام شناخته می‌شود-CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

کالین کال، گزینه انتخابی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای تصدی سومین مقام ارشد وزارت دفاع، احتمال دارد به علت سابقه خود در دفاع از برجام به تایید کنگره آمریکا نرسد.

کال برای تصدی معاونت سیاست‌گذاری وزارت دفاع انتخاب شده است که مثل بسیاری سمت‌های دیگر باید به تایید کنگره آمریکا برسد.

این چهره ۴۹ ساله از نزدیکان بایدن است و در دولت دوم اوباما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مشاور امنیت ملی بایدن (معاون وقت رئیس‌جمهور) بود. او در حال حاضر به عنوان کارشناس ارشد در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا حضور دارد.

کال نزد منتقدین بیش از همه به طرفداری از برجام شناخته می‌شود.

سخنگوی سناتور جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد این حزب در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، در مورد انتصاب کال ابراز نگرانی کرد. این سخنگو اما در ضمن گفت سناتور اینهوف هنوز در این زمینه تصمیم نهایی را نگرفته است.

از جمله وظایف کال در صورت تایید، تدوین سیاست‌های وزارت دفاع برای برخورد با مخاطرات نظامی قدرت‌های بزرگی همچون چین و روسیه،‌ گروه‌های تروریستی و در ضمن ایران خواهد بود.

با توجه به این‌که مجلس سنا در حال حاضر ۵۰ به ۵۰ بین سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تقسیم شده است،‌ مخالفت چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه با انتصاب‌های بایدن می‌تواند باعث رای نیاوردن آن‌ها شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتصاب راب مالی، به سمت نماینده ویژه در موضوع ایران پیش از این باعث جنجال شده بود. اما سمت آقای مالی چون سفیر رسمی نیست نیازی به تایید کنگره نداشت. انتظار می‌رود موضوع ایران و برجام در چهار سال دولت بایدن از موضوعات اصلی مناقشه بین دو حزب اصلی آمریکا باشد، چنان‌که در سال‌های دولت اوباما نیز چنین بود.

این موضع آقای اینهوف البته جای تعجبی ندارد. او همین چند هفته پیش در مقاله‌ای در مجله «فارین پالیسی» گفته بود کنگره در موضوع ایران با بایدن سرسختانه برخورد خواهد کرد. او نوشته بود: «نامزدهای بایدن باید ثابت کنند درس‌های توافق ناکام برجام را یاد گرفته‌اند و در غیر این صورت در مجلس سنا با مشکل مواجه خواهند شد.»

سناتور اینهوف در این مقاله صریحا از بایدن خواسته بود درباره انتصاب مقامات سابق دولت اوباما که از تدوین‌کنندگان اصلی برجام بودند تجدیدنظر کند.

کال دقیقا از همان چهره‌های دولت اوباما است که در تدوین برجام نقش داشته است. او پیش از این‌که مشاور امنیت ملی بایدن باشد از مقامات ارشد پنتاگون در زمینه خاورمیانه بود. در چهار سال گذشته نیز کال از منتقدین تصمیم دونالد ترامپ برای اتخاذ سیاست «فشار حداکثری» نسبت به ایران و خروج از برجام بوده است.

کال در سال ۲۰۱۸ در نشریه «فارین افرز»‌ نوشت، این باور ترامپ که می‌تواند پس از برجام توافق بهتری از ایران بگیرد «توهمی خطرناک» است. او نوشت: «ترامپ شاید امید به منزوی کردن ایران داشته باشد اما این واشنگتن است که امروز عمدتا تنها مانده است.»

از دیگر دلایل انتقاد از کال این است که در زمان حضور او در پنتاگون به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی سیاست‌گذاری در زمینه خاورمیانه بود که آمریکا نیروهایش را از عراق خارج کرد و مدت کوتاهی بعد داعش دوباره فعالیت‌های خود را از سر گرفت.

با این همه، سناتور دموکرات، جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، «امید دارد» که آقای کال تایید می‌شود. او گفت کال در جلسه مجلس سنا «فرصت خواهد داشت مواضعش را توضیح دهد و همکاران من آن وقت به قضاوت خواهند نشست.»

جلسه بررسی انتصاب کال احتمالا در روز ۱۴ اسفند برگزار خواهد شد.

پیش از این تنها دو نامزد بایدن برای پنتاگون تایید شده‌اند: لوید آستین، وزیر دفاع و کاتلین هیکز، معاون وزیر دفاع. کال در صورت تایید شدن سومین مقام عالی‌رتبه پنتاگون خواهد بود. بایدن هنوز انتصاب‌های خود برای هیچ یک از سایر سمت‌های پنتاگون را به کنگره معرفی نکرده است. مجموعا ۶۱ سمت وزارت دفاع می‌بایست به تایید کنگره برسند. از دیگر نهادهای مهم که بایدن هنوز انتصابات خود را برای آن معرفی نکرده «اداره ملی امنیت هسته‌ای» است که بخشی از وزارت انرژی محسوب می‌شود.

انتصاب مقامات معمولا سریع‌تر از این انجام می‌شود اما نزدیکی بسیار تعداد قانونگذاران دو حزب از جمله عواملی است که باعث شده این روند حساس‌تر از معمول باشد و به تاخیر بیافتد. یکی دیگر از انتصابات جنجالی رئیس‌جمهور خانم نیرا تاندن است،‌ انتخاب بایدن برای ریاست دفتر مدیریت و بودجه. حتی از میان دموکرات‌ها هم سناتور جو مانچین گفته به تایید خانم تاندن (که به حمله به مخالفینش در توییتر مشهور است) رای مثبت نخواهد داد.