ایلان ماسک جایگاه ثروتمندترین فرد جهان را واگذار کرد

توییت‌های انتقادی اخیر ایلان ماسک درباره بیت‌کوین یکی از عوامل سقوط تسلا بوده است

ایلان ماسک اکنون جایگاه دومین ثروتمند جهان را دارد - Alex Wong/Getty Images/AFP

به دنبال کاهش ناگهانی ارزش شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا، ایلان ماسک عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به جف بزوس، بنیانگذار آمازون، واگذار کرد.

سهام تسلا روز دوشنبه با کاهش ۸.۵ درصدی مواجه شد و روز سه‌شنبه نیز شش درصد سقوط کرد، و به این ترتیب حدود ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ثروت شخصی آقای ماسک را از بین برد، و او را به جایگاه دومین ثروتمند جهان تنزل داد.

این بازرگان متولد آفریقای جنوبی، پیشتر در سال جاری و در نتیجه رشد قیمت سهام تسلا، مقام آقای بزوس به عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد.

آن زمان در اوایل ماه ژانویه، گفته می‌شد که آقای ماسک ۱۸۸.۵ میلیارد دلار ثروت دارد- حدود یک و نیم میلارد دلار بیش از آقای بیزوس، که از اکتبر ۲۰۱۷، ثروتمندترین فرد جهان بود.

تحلیلگران می‌گویند توییت‌های اخیر آقای ماسک درباره بیت‌کوین یکی از عوامل سقوط تسلا بوده است. او درست پس از اعلام سرمایه‌گذاری شرکتش در بیت‌کوین، از این رمزارز ناپایدار انتقاد کرده است.

تسلا پیشتر در ماه جاری اعلام کرد که حدود یک‌ونیم میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است، تصمیمی که آقای ماسک گفته در آن مداخله‌ای نداشته است.او در سال ۲۰۱۸ از ریاست شرکت تسلا کناره گرفت، اما کماکان مدیر اجرایی آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک در تاریخ ۱۹ فوریه در توییتی نوشت‌:‌ «اقدام تسلا مستقیما بازتاب عقیده من نیست. داشتن یک مقدار بیت‌کوین، که صرفا نوع کمتر ابلهانه داشتن نقدینگی در مقایسه با پول نقد است، برای شرکتی که جزو شاخص ۵۰۰ شرکت بزرگ بازار بورس است، به اندازه کافی ماجراجویانه است.»

او گفت‌:‌ «بیت‌کوین تقریبا به افتضاحی پول بدون پشتوانه است. کلمه مهم در اینجا «تقریبا» است.» یک روز بعد، او در توییتی نوشت که ارزش بیت‌کوین و اتریوم - یک رمزارز دیگر- «بالا به نظر می‌رسد.»

تغییر در قیمت‌گذاری تسلای مدل Y، افزایش رقابت و سرمایه‌گذاری بیش از حد مشتاقانه در شرکت در اوایل امسال و قبل از کاهش سود، از دیگر دلایل سقوط قیمت سهام شرکت تسلا برشمرده شده است.

آقای ماسک، که پس از تاسیس هلدینگ پی‌پل، این شرکت پرداخت اینترنتی را در سال ۲۰۰۲ فروخت، اکنون شماری از کسب‌وکارها را با تمرکز بر فناوری‌های در حال توسعه هدایت می‌کند.

او غیر از تسلا، شرکت موشکی اسپیس‌اکس و نورالینک را مدیریت می‌کند. نورالینک، استارت‌آپی برای ایجاد واسطه‌های مغز و ماشین با پهنای باند بسیار بالا است که مغز انسان را به کامپیوتر متصل می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان