غفلت از «نشانه‌های سرطان تخمدان» زندگی زنان را در خطر قرار می‌دهد

بسیاری از زنان نمی‌دانند «نفخ شکم» یکی از نشانه‌های مهم سرطان تخمدان است

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است-ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

یک مطالعه جدید نشان داد که بی‌اطلاعی از نشانه‌های سرطان تخمدان، زندگی زنان را در معرض خطر قرار داده است.

در این گزارش که یک سازمان خیریه‌ به نام «هدف سرطان تخمدان» انجام داد، مشخص شد که بسیاری از زنان نمی‌دانند «نفخ شکم»، یکی از نشانه‌های مهم سرطان تخمدان است.

محققان دریافتند که تنها ۱۷ درصد از زنان گفته‌اند که در صورت داشتن نفخ مداوم برای یک هفته، فورا از پزشک عمومی خود وقت می‌گیرند.

این تحقیق همچنین نشان داد که بحران کووید-۱۹ وضعیت را پیچیده‌تر کرده است زیرا زنان به اشتباه فکر می‌کنند که پزشک عمومی‌ آنان تنها بیمارانی را می‌پذیرد که نیاز فوری دارند و نمی‌دانند که نشانه‌های خودشان هم ممکن است فوری باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزانه ۱۱ زن بر اثر سرطان تخمدان فوت می‌کنند که دوسوم از آنان، زنانی هستند که سرطان در بدنشان پیشرفت کرده و انتشار یافته است. این وضع، درمان را دشوارتر و احتمال بازگشت سرطان را بیشتر می‌کند.

اگر پزشکان بتوانند سرطان تخمدان را در اولین مرحله آن تشخیص دهند، از هر ۱۰ زن، یک نفر برای پنج سال یا بیشتر به زندگی ادامه خواهد داد اما اگر سرطان در مرحله چهارم -یا پیشرفته‌ترین حالت- تشخیص داده شود، از هر ۱۰ زن، تنها یک نفر زنده می‌ماند.

الکساندرا هولدن، مدیر سازمان «هدف سرطان تخمدان» به ایندیپندنت گفت که «شمار بسیاری» از زنان نمی‌دانند نفخ، یکی از نشانه‌های بیماری است. او افزود: «بسیار نگران‌کننده است. اکثر زنان مبتلا به سرطان تخمدان بالای ۵۰ سال دارند و بدنشان دستخوش تغییرات بسیاری است و ممکن است فکر کنند که علائم غیرمعمول، مربوط به یائسگی است.»

او گفت:‌ «و این دوره از زندگی، مرحله بسیار شلوغی است. زنان ممکن است مشغول نگهداری از یکی از اقوام سالمند یا فرزندان خود باشند و در عین حال کار هم بکنند.»

خانم هولدنز ضمن اشاره به «مسئولیت مشترک» پزشکان و بیماران تاکید کرد: این که پزشکان عمومی ما فورا نشانه‌های سرطان تخمدان را شناسایی کنند نیز اهمیت بسياری دارد. وی افزود: «ما از پزشکان عمومی می‌خواهیم به جای آن که هنگام تشخیص، به سرطان تخمدان به عنوان آخرین گزینه نگاه کنند، آن را در رتبه‌های بالاتری از فهرست گزینه‌های تشخیصی خود در قرار دهند.»

هر سال، حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد جدید سرطان تخمدان در بریتانیا وجود دارد و این بیماری سالانه جان حدود چهار هزار نفر را می‌گیرد.

پس از شروع علائم نفخ و نشانه‌های روده در ماه‌ آوریل سال گذشته، تشخیص داده شد که «مری فورد» که به سرطان تخمدان مبتلا است. این زن ۴۹ ساله اهل هستینگز، گفت: «هیچ‌کس از افرادی که می‌شناسم، نفخ را به سرطان تخمدان مرتبط نمی‌دانست و در واقع، این مسئله تا قبل از آن که بیماری‌ من تشخیص داده شود، به ذهن خودم نیز خطور نکرد. دوست دارم که مردم این مسئله را جدی بگیرند و اگر نگران هستند، به پزشکشان تلفن بزنند.»

او گفت:‌ «همه‌گیری کووید-۱۹ ممکن است همه ما را درباره رفتن به دکتر عصبی کرده باشد، اما سلامتی ما اهمیت بالایی دارد. پزشک عمومی من در تمام طول دوره تشخیص، فوق‌العاده و حمایتگر بود.»

خانم فوردز پس از اتمام شیمی‌درمانی، جراحی شد و اکنون حالش خوب است.

دکتر الیسون وینت، مدیر بالینی سرطان در مرکز خدمات سلامت عمومی بریستول، سامرست شمالی و گلوسسترشایر جنوبی، گفت:‌ «سرطان به دلیل وجود کووید-۱۹ کنار نمی‌نشیند. پزشکان عمومی باید این نکته را بدانند.» او گفت:‌ «در واقع، صحبت کردن و اطلاع‌رسانی درباره علائم سرطان از جمله نفخ مدام، احساس سیری فوری و یا بی‌اشتهایی، دل‌درد، نیاز بیشتر و شدیدتر به ادرار کردن، تغییر در عادات بیرون‌روی و یا کاهش وزن، اهمیت بسیاری دارد. این علائم را جدی بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید.»

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است و سازمان خدمات بهداشت و سلامت عمومی بریتانیا می‌گوید که حدود نیمی از زنان مبتلا به این بیماری، پس از تشخیص، دست‌کم پنج سال زنده می‌مانند و از هر سه بیمار، یک نفر بیش از ۱۰ سال زندگی می‌کند.

انون جونز، مدیر اجرایی «هدف سرطان تخمدان» گفت که بحران کووید-۱۹ ممکن است «الویت قرار دادن خود» را برای افراد دشوار کرده باشد. او گفت:‌ «افراد، نگران گذاشتن بار و فشار بیشتر بر دوش سازمان سلامت و بهداشت عمومی هستند اما بررسی به موقع نشانه‌های سرطان تخمدان و شروع سریع درمان، نتیجه متفاوتی را به دنبال دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان