داروی «نیراپاریب» نقطه عطفی برای درمان سرطان تخمدان

«نیراپاریب» برای زنانی که به‌تازگی به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند، تجویز می‌شود

همه ساله در بریتانیا حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد سرطان تخمدان تشخیص داده می‌شود - EZEQUIEL BECERRA / AFP

هزاران زن مبتلا به سرطان تخمدان اکنون به داروی جدیدی دسترسی دارند که نقطه عطفی در پژوهش‌های سه دهه اخیر در درمان این بیماری به شمار می‌رود.

«نیراپاریب» که از طریق جلوگیری از ترمیم سلول‌های سرطانی، بیماران را درمان می‌کند، برای زنانی که به‌تازگی به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند، تجویز می‌شود.

همه روزه (در بریتانیا) ۱۱ زن با عوارض سرطان تخمدان جان می‌سپارند. در دو سوم بیماران، سرطان هنگامی تشخیص داده می‌شود که در بدن منتشر شده است. در این‌گونه موارد، درمان دشوار و احتمال عود بیماری بیشتر است.

سرطان تخمدان یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در زنان است که به گفته نظام درمان عمومی بریتانیا، نیمی از قربانیان آن تا پنج سال پس از تشخیص و یک بیمار از هر سه بیمار دست‌کم تا ۱۰ سال پس از ابتلا زنده می‌مانند.

لیندزی هَدِن، زن ۶۴ ساله اهل «انفیلد» در شمال لندن از نوامبر سال ۲۰۱۹ «نیراپاریب» را که با نام تجارتی «زِجولا» عرضه می‌شود، مصرف کرده است. او می‌گوید: «بیماری من چهار سال پیش تشخیص داده شد و هنگامی که سرطان به مغزم هم رسید، مصرف نیراپاریب را شروع کردم. بعد از دو جراحی مغز و رادیوتراپی بیشتر، نیراپاریب به من عمر دوباره داده است. از دیگر درمان‌ها ملایم‌تر است و حالم واقعا خوب است. (مصرف آن) به معنی آن بود که می‌توانستم به زندگی عادی بازگردم و یوگا، راهپیمایی و (جایی که قرنطینه اجازه می‌داد) شنا کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنانی که به رده سوم و چهارم سرطان تخمدان مبتلا هستند می‌توانند از نخستین مراحل درمان، استفاده از این داروی جدید را آغاز کنند. به این ترتیب، حدود سه هزار نفر در سال می‌توانند در مرحله‌ای که این دارو حداکثر تاثیر را دارد، به آن دسترسی داشته باشند.

پیش از این، نیراپاریب تنها برای زنانی تجویز می‌شد که سرطان آن‌ها پس از درمان، بار دیگر عود کرده بود. برای زنانی که به سرطان تخمدان مبتلا هستند، گزینه درمانی چندانی وجود ندارد و نیراپاریب می‌تواند طول عمر آنان را بیشتر کند.

آنِن جونز، مدیرعامل نهاد «تارگِت اُوِریَن کَنسِر» می‌گوید: «اعلامیه امروز یک گام عمده در مبارزه علیه سرطان تخمدان و بارقه امیدی در شرایط همه‌گیری کرونا است که در آن ما نگران تعداد زنانی هستیم که تشخیص بیماری‌ آن‌ها به تعویق می‌افتد. این نخستین باری است که هزاران زن از این داروی جدید در ابتدای مراحل درمان استفاده می‌کنند. ما از اوایل دهه ۱۹۹۰ و تجویز داروی شیمی‌درمانی «پاکلیتاکسِل تاکسوُل»، چنین نقطه عطفی نداشته‌ایم.»

همه ساله در بریتانیا حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد سرطان تخمدان تشخیص داده می‌شود که چهار هزار مورد آن به مرگ بیمار می‌انجامد. 

© The Independent

بیشتر از جهان