برچسبی که قند خون شما را اندازه‌گیری می‌کند

این برچسب کوچک روی پوست می‌چسبد تا فعالیت‌های بدن را زیر نظر داشته باشد

حسگرهای موجود میزان اکسیژن خون افراد را بررسی می‌کنند - PA UC San Diego

دانشمندان یک برچسب کوچک و نرم ساخته‌اند که روی پوست انسان قرار می‌گیرد و اطلاعات بسیاری را درباره بدن افراد جمع‌آوری می‌کند.

محققان می‌گویند این برچسب تقریبا در ابعاد و اندازه یک تمبر پستی است و قادر است اطلاعات مهم و حیاتی را از قبیل این که افراد چه خورده و چه نوشیده‌اند،  اطلاعاتی از جمله بررسی مداوم فشار خون وضربان قلب و همچنین سنجش میزان قند خون، اسید لاکتیک، الکل و کافئین در خون به دست آورد. از این رو، این یک پیشرفت بزرگ در فناوری‌های پوشیدنی به شمار می‌رود که هدف آن اندازه‌گیری داده‌ها در بدن یک فرد و استفاده از آن در راستای بهبود وضعیت سلامت و تناسب اندام است. این فناوری همچنین می‌تواند در بیمارانی که به دست آوردن این اطلاعات از آن‌ها دشوار است - شامل کودکان- نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لو یین، دانشجوی دوره دکترای مهندسی نانوتکنولوژی در یو سی سن دیه گو و یکی از نویسندگان این پژوهش که جزییات این تحقیق جدید را برای ساخت این برچسب انجام داده‌اند، می‌گوید: «این نوع از فناوری پوشیدنی می‌تواند برای افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای که نیازمند این هستند که وضعیت سلامتی‌شان به صورت پیوسته مورد پایش قرار گیرد، بسیار مهم باشد.»

این فناوری همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار فوق‌العاده برای بررسی از راه دور شرایط بیماران، به خصوص در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرد، آن هم در زمانی که مردم مراجعه حضوری را به مراکز درمانی به حداقل می‌رسانند.

حسگرهای موجود - که در دستگاه‌هایی از قبیل ساعت‌های هوشمند اپل وجود دارند- قادرند ضربان قلب و این را که چه میزان اکسیژن در خون افراد وجود دارد پایش کنند. دستگاه‌های تخصصی‌تر، امکان بررسی و پایش‌های تخصصی‌تر از قبیل میزان گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت فراهم می‌کنند.

اما محققان می‌گویند این برچسب جدید، همه این امکان‌ها را بدون این که برای انجام آن، فرایندهای دشوار و بالقوه ناراحت‌کننده (از قبیل قرار دادن کاتتر در داخل عروق افراد) لازم باشد به صورت یک‌جا فراهم می‌کند.

در حالی که همه حسگرها با هم یک‌جا در یک برچسب جمع می‌شوند، چنین چیزی مستلزم توان مهندسی تخصصی بسیار بالا، برای خواندن هرکدام از این داده‌های متفاوت است. برای سنجش اسید لاکتیک، کافئین و الکل به عنوان مثال، این برچسب با آزاد کردن ماده‌ای روی پوست موجب تعریق می‌شود و سپس خود عرق را از نظر ترکیبات شیمیایی مورد آزمایش قرار می‌دهد. دانشمندان می‌گویند با وجود آن که همه این حسگرها همگی با هم در یک برچسب جمع شده‌اند، در آزمایش‌هایی شامل تست الکل و تست ورزش، عملکرد این برچسب به همان خوبی عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی دستگاهای فشار خون و تست الکل بوده است.

این پژوهش جدید، نتیجه دو بررسی متفاوت در مرکز حسگرهای پوشیدنی در یو سی سن دیه گو است. این پژوهش، این دو بررسی قبلی را با هم ترکیب می‌کند تا برای ساخت یک فناوری پوشیدنی جدید مورد استفاده قرار گیرد. فناوری جدیدی می‌تواند علامت‌های بسیاری را یک‌جا و به یک‌باره گردآوری کند و هر چیزی را از تغییرات شیمیایی گرفته تا تغییرات الکتریکی فیزیولوژیک مورد بررسی قرار دهد. این فناوری با تحقیق دیگری ترکیب شد که به دنبال ساخت یک برچسب نرم و انعطاف‌پذیر بود که بتواند روی پوست قرار بگیرد و فشار خون بدن را اندازه گیری کند.

این پژوهش جدید، در مجله علمی «بیومدیکال اینجینرینگ نیچر» منتشر شده است و به گفته محققان، آن دو تلاش قبلی را در جهت ساخت برچسبی که می‌تواند به سادگی رو پوست قرار بگیرد (و انبوهی از اطلاعات مختلف را گردآوری کند) با هم تلفیق می‌کند.

دانشمندان اینک امیدوارند که بتوانند حسگرهای بیشتری را به آن اضافه کنند، از جمله این که به این برچسب امکان بدهند که بتواند بیماری‌های مشخصی را شناسایی کند. محققان همچنین امیدوارند که این حسگر را کوچک‌تر کنند تا آن را از منبع برق و صفحه نمایش (که برای کار کردن آن لازم است) جدا و مستقل کند. با این هدف که سامانه‌ای ساخته شود که «به کلی پوشیدنی» باشد.