ده مرد همدانی به اتهام ماساژ دادن زنان بازداشت شدند

در هفته‌های اخیر اخبار مربوط به بازداشت ماساژورها در شهرهای دیگری هم اعلام شده‌ است

فضای اینستاگرام مملو است از انواع خدمات متنوع برای ماساژ زنان و مردان- Pixabay

۱۰ ماساژور مرد که زنان مشتری‌شان بوده‌اند، دستگیر شدند. مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام این خبر گفته ‌است از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ ماساژور متخلف در استان همدان بازداشت شده‌اند که هیچ گونه مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح نداشته و اقدام به ماساژ‌درمانی، حتی برای زنان می‌کرده‌اند. گفته می‌شود که این افراد از طریق تبلیغ در فضای مجازی و اینستاگرام مشتریان خود را پیدا می‌کردند.

به گفته محمد کریمی، یکی از افراد دستگیر شده  با تبلیغات از طریق فضای مجازی و پخش تراکت، خود را ماساژور و انرژی‌درمان و نیز محقق و سخنران در حوزه‌های انگیزشی معرفی می‌کرده است و در منزل خود بازداشت شده ‌است. او همچنین توضیح داد که فرد دستگیر شده، هیچ گونه مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح نداشته و حتی برای بانوان نیز ماساژ درمانی انجام می‌داده ‌است. 

به گفته مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، این ماساژور با تبلیغات در فضای مجازی و توزیع کارت ویزیت، خدمات خود را تبلیغ می‌کرده ‌است. محمد کریمی همچنین اضافه کرده است: «تعداد بسیار زیادی کارت ویزیت در محل فعالیت این فرد بود که خود را فردی محقق، سخنران در حوزه‌های انگیزشی امید به زندگی، ثروت‌اندوزی و کسب ثروت معرفی می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فضای اینستاگرام مملو است از انواع خدمات متنوع برای ماساژ زنان و مردان. برخی در تبلیغ خود عنوان کرده‌اند که با تخت ماساژ به منزل مشتریان خود می‌روند و ارائه خدمات می‌کنند. کسب و کارهای فیزیکی، به‌خصوص کسب‌هایی که در دوران کرونا با محدودیت مواجه بوده‌اند، فضای مجازی را محیطی برای نفس‌گیری دوباره یافته‌اند. از جمله این مشاغل که به دلیل مقررات بهداشتی در بیشتر کشورهای دنیا تعطیل هستند، سالن‌های ماساژ و زیبایی‌اند و به همین دلیل، ارائه خدمات تک به تک را برای برخی از مشتریان خود، در منازل آن‌ها انجام می‌دهند. اما به نظر می‌رسد که در ایران شرایط متفاوت است. بخش دیگر این محدودیت‌ها در ایران، مسائل عقیدتی و جنسیتی است که ماساژ جنس مخالف را غیرقانونی و غیرشرعی می‌داند. 

در هفته‌های اخیر اخبار مربوط به بازداشت ماساژوها در شهرهای دیگری هم اعلام شده ‌است. در روزهای گذشته، رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی خبر بازداشت ماساژور مردی را اعلام کرد که زنان بیرجندی را ماساژ می‌داده است. گفته شد که وی با تبلیغ در فضای مجازی با عنوان «ماساژ برای خانم‌های بیرجندی»، به تبلیغ ماساژ برای زنان می‌پرداخته و «در پی رسیدن به اهداف غیراخلاقی» بوده‌ است. 

در تیرماه نیز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان، از بازداشت مرد جوانی خبر داد که به عنوان ماساژور و فروشنده پودرهای دارویی مخصوص زنان فعالیت می‌کرده است. 

در سال‌های گذشته، برخورد یا برخی مشاغل که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند، از سوی پلیس فتا و سپاه پاسداران به کرات صورت گرفته است. روزنامه جام جم وابسته به  صداو سیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی در خصوص مشاغلی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، از آن‌ها به عنوان «مشاغل زیرزمینی» نام برد و نوشت: «این‌ها مشاغلی هستند که از مدت‌ها پیش بر پیشانی‌شان مهر ممنوعه خورده است.» در توضیح این مشاغل نیز عنوان کرد: «دنیایی که تاتوکارها، دی‌جی‌ها و ماساژورهای غیرمجاز در آن مشغول فعالیت هستند.» 

در سال ۹۶ که برخورد و فیلترینگ تلگرام صورت جدی به خود گرفت، مشخص شد که به ۹ هزار كسب‌و‌كار تلگرامی خسارات وارده شده است و این امر نشان از گستردگی مشاغل در فضای مجازی داشت. در آن سال بخش زیادی از  کسب و‌کارها به اینستاگرام کوچ کردند؛ شبکه مجازی‌ای که هم اکنون از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است.

در ابتدای بهمن ماه سال جاری که نگرانی‌‌ها از احتمال مسدود شدن اینستاگرام در ایران بالا گرفت، سازمان فناوری اطلاعات تعداد کسب و‌کارهای ایرانی فعال در اینستاگرام را بیش از ۱۱۵ هزار صفحه اعلام کرد. همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و‌کارهای عادی، تجارت و کسسب و‌کارهای مجازی رونق گرفت و اشتیاق برای برپایی آن‌ها بیشتر شد. 

همزمان با شروع دوباره برخورد مقام‌های قضایی با فعالان فضای مجازی و احضار محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری، به دادسرای فرهنگ و رسانه و سپس آزادی‌اش با « قرار التزام»، زمزمه‌های مسدود کردن اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین فضاهای مجازی به گوش رسید. علی ربیعی، سخنگوی دولت، در واکنش به این برخوردها با آقای جهرمی، در روزنامه ایران نوشت که  ۱۱۵ هزار صفحه کسب و‌کار در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود دارد. وی اضافه کرد: «حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تأمین کند، یعنی ۲۳۰ هزار خانواده، یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند.» 

علی ربیعی که قبلا به عنوان وزیر کار در دولت قبلی حسن روحانی مشغول بود، در زمان حضور خود در آن وزارتخانه گفته بود که «در صدد ارائه مجوز صنفی به کسب و‌کارهای آنلاین هستیم و در جهت ایجاد تشکل صنفی، این مشاغل باید دارای اتحادیه شوند.»

در طی این سال‌ها، مشاغل اینترنتی در ایران در زیر سایه فشارها و سختگیری‌های حکومتی و دولتی رشد کرده‌اند و کسب و‌کارهای زیادی در آن شکل گرفته‌اند و به ارائه خدمات می‌پردازند. برخی هم از راه تبلیغات در این فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند.