ماساژ تایلندی در فهرست میراث یونسکو

این ماساژ برمبنای هماهنگی چهار عنصر خاک، آب، باد و آتش است

ماساٰژ دهنده‌ها گاهی برای فشار وارد کردن علاوه بر دست از زانو و ساعد خود هم استفاده می‌کنند. - Romeo GACAD / AFP

چنگ‌نوازی ایرلندی‌ و کارناوال پودنس پرتغالی‌، از دیگر آیین‌های قرار گرفته در این فهرست هستند.

ماساٰژ سنتی تایلندی در فهرست آیین‌های فرهنگی تحت حفاظت یونسکو قرار می‌گیرد.

در این ماساٰژ سنتی از روغن یا محلولی استفاده نمی‌کنند و بر خلاف سایر انواع ماساٰژ - که به مالش دادن ماهیچه‌ها متکی هستند، در آن بدن را می‌چلانند، می‌کِشند، کشش می‌دهند و می‌جنبانند.

این ماساٰژ که به نواد تایلندی (Nuad Thai) معروف است، در فهرست معتبر میراث فرهنگی ناملموس بشری قرار می‌گیرد. این فهرست دربردارنده سنت‌ها و اعمالی است که نسل اندر نسل را پشت سرگذاشته‌ و پایدار مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمادها یا مناطق مهم فرهنگی، تاریخی یا علمی جهان، که جزو میراث جهانی یونسکو هستند، از حفاظت این سازمان برخوردارند. به همین ترتیب قرار گرفتن ماساٰژ تایلندی در فهرست مذکور به معنای آن است که آن را نیازمند حفاظت و پشتیبانی تشخیص داده‌اند.

فهرست میراث فرهنگی دارای ۵۵۰ میراث از ۱۲۷ کشور است که در سه دسته تقسیم‌بندی شده‌اند.

در نشست امسال، کارگروه مربوطه در شهر بوگوتای کلمبیا، در باره موارد جدیدی که باید در سال ۲۰۱۹ به فهرست اضافه شود، تصمیم‌گیری کردند.

چنگ‌نوازی ایرلندی، مناسک بخشایش الهی (مناسکی مذهبی در ایتالیا که در آن هزاران زائر شرکت می‌کنند)، کارناوال پودنس در پرتغال و هنر رزمی سیلات مالزی، از دیگر مواردی است که به فهرست امسال افزوده شده است.

طبق اعلام یونسکو، ماساٰژ سنتی تایلندی «بخشی از هنر، دانش و فرهنگ مراقبت‌های بهداشتی سنتی تایلند است. در این معالجه غیرپزشکی و درمانی، که با دست و ورز دادن بدن انجام می‌گیرد، ماساٰژ دهنده کمک می‌کند تا بدن، انرژی و ساختار اندامی فرد، به توازن دوباره برسد و بیماری‌هایی که اعتقاد دارند بر اثر مسدود شدن گردش انرژی در مجاری موسوم به «سن» پدید می‌آید، برطرف شود. این مجاری به صورت متقاطع از سراسر بدن می‌گذرند.»

در ماساٰژ تایلندی بر خلاف سایر انواع ماساٰژ، موضع‌های مختلف بدن را طوری حرکت و ورز می‌دهند که چهار عنصر خاک،آب، باد و آتش درون بدن به هماهنگی برسد.

ماساٰژ دهنده‌ها گاهی برای فشار وارد کردن علاوه بر دست از زانو و ساعد خود هم استفاده می‌کنند.

یونسکو می‌گوید مشت‌ومال تایلندی: «از کارهای خودمراقبتی در جامعه دهقانی تایلند، در گذشته ریشه می‌گیرد.» و تمامی روستاها از قدیم یک درمانگر ماساٰژ دهنده داشته‌اند.

در سال ۱۹۸۵ طرح احیای ماساٰژ تایلندی به اجرا در آمد که هدف از آن زنده کردن دوباره نواد تایلندی و به حداکثر رساندن دانستنی‌های مربوط به آن بود. هم‌چنین برای گردهم آوردن سالانه مشت‌ومال‌دهندگان تایلندی نیز طرحی را به اجرا درآوردند.

یونسکو سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل است.

© The Independent

بیشتر از زندگی