تسلیت شهبانو فرح به مناسبت درگذشت تنها رئیس ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

امیر اصلان افشار آخرین رئیس کل تشریفات دربار شاهنشاهی ایران بود

امیر اصلان افشار، اولین و تنها شهروند ایرانی را که عهده‌دار ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود- PASCAL GUYOT / AFP

روز جمعه شهبانو فرح پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی درگذشت امیر اصلان افشار، اولین و تنها شهروند ایرانی را که عهده‌دار ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود تسلیت گفتند.

شهبانو فرح در پیام خود نوشت: «دکتر افشار در دوران خدمت خود دارای پست‌های مهم و حساس بودو در تمام این دوره‌ها کاردانی میهن‌پرستی خود را برای دفاع از منافع ملی ایران نشان داد.»

او از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. آقای افشار از مرداد ۱۳۴۶ تا مهر ۱۳۴۸ سفیر ایران در اتریش، از مهر ۱۳۴۸ تا اسفند ۱۳۵۱ سفیر ایران در آمریکا و از مرداد ۱۳۵۲ تا تیر ۱۳۵۶ سفیر ایران در آلمان غربی بود.

امیراصلان افشار در سال ۱۳۵۶ به ایران بازگشت و به ریاست اداره کل تشریفات دربار منصوب شد و تا پایان حکومت پهلوی در این سمت باقی ماند. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ در شهر نیس فرانسه اقامت گزید.

شهبانو فرح پهلوی در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت او نوشت: « حضور دکتر امیر اصلان افشار- به عنوان آخرین رئیس کل تشریفات دربار شاهنشاهی و به ویژه وفاداری‌های دلگرم کننده وی به شاهنشاه فقید ایران در تمام دوران دوری از ایران نمونه دیگری از فضیلت‌های اخلاقی این دولتمرد شایسته و شریف بود. شادروان افشار در تمام این دوران سخت دور از میهن به یاد ایران و ایرانی و وفادار به باورهایش باقی ماند.»

امیراصلان افشار در تاریخ ۳۰ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. پدرش جان‌محمدخان امیرمسعود و مادرش امیربانو (طلعت‌الملوک) بودند. جان‌محمدخان امیرمسعود از نظامیان دورهٔ رضاشاه بود که تا مقام سرهنگی رسید. وی فرزند خود را به احترام اجداد خود امیراصلان نام گذاشت که رئیس ایل «ارسلو» از خان‌های دوران نادرشاه بود.

شاهزاده رضا پهلوی هم روز جمعه در پیامی در توییتر، درگذشت آقای افشار را تسلیت گفت و نوشت: «او مردی بااخلاق و خدمتگزار شایسته ایران بود و تا آخرین روزهای عمر بر آنچه باور داشت، استوار باقی ماند.»