خرید هواپیما‌های تازه، تهدید جدید اسرائیل علیه ایران

سوخت‌رسان‌های جدید، محدوده و زمان عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل را افزایش می‌دهند

این سوخت‌رسان‌ها محدوده و زمان عملیاتی اسرائیل را افزایش می‌دهند-Handout / US Air Force / AFP

روزنامه جورازلم پست، در تحلیلی قرارداد اخیر خرید هواپیماهای نظامی  بین اسرائیل و آمریکا تهدیدی علیه ایران دانسته است زیرا قدرت عملیاتی جنگنده‌های اسرائیلی را به‌طور چشمگیری افزایش خواهند داد.

به نوشته این روزنامه چاپ اسرائیل، طبق یک قراداد چند میلیارد دلاری که روز سه شنبه به تصویب رسید، وزارت دفاع اسرائیل، جنگنده‌ها، هواپیماهای سوخت‌رسان و جنگ‌افزارهایی را از آمریکا تحویل خواهد گرفت که موجب تداوم برتری نیروی هوایی اسرائیل در منطقه خواهد شد.

گزارش شده که براساس این قرارداد، اسرائیل یک اسکادران دیگر F35، چهار هواپیمای سوخت‌رسان KC-46a و چهار هزار قطعه جنگ‌افزار پیشرفته برای جنگنده‌های خود دریافت می‌کند.

حائل‌های گنبد آهنین، یک سیستم پیشرفته دوربرد ضد موشکی و سنسورهایی که سیستم دفاعی علیه موشک‌های بالستیک را به روز می‌کنند هم طبق این قرارداد به اسرائیل تحویل داده خواهد شد.

زویکا هایموویچ، فرمانده پیشین دفاع هوایی اسرائیل، روز چهارشنبه به روزنامه جورازلم پست گفت این قرارداد باید از دو جنبه مورد بررسی قرار بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «قبل از هر چیز باید به خاطر داشته باشیم که این قرارداد با تاخیری سه‌ساله امضا شد.» اختلاف نظر بین وزارت دفاع و وزارت دارایی بر سر نحوه پرداخت مبلغ قرارداد، باعث تاخیری سه ساله در تصویب آن شد.

فرمانده پیشین دفاع هوایی اسرائیل گفت: «این تاخیر باعث ایجاد شکافی بزرگ شد، به ویژه در حوزه هواپیماها. باید خوشحال باشیم که قرارداد سرانجام تصوب شد، اما باید بفهمیم که این شکاف هنوز وجود دارد؛ مخصوصا در زمینه هواپیماهای سنگین و این مانند یک معجزه است که آنها هنوز قادر به انجام عملیات هستند.»

او گفت:«جنبه دوم این قرارداد به سوخت‌رسان‌هایی مربوط می‌شود که امکان افزایش توان و قابلیت عملیاتی جنگنده‌های چندمنظوره برای اهداف دور مثل ایران را افزایش می‌دهند.»

به گفته هایموویچ، این سوخت‌رسان‌ها به یک معنا مدت زمان پرواز جنگنده‌ها و در نتیجه توان واکنش نشان دادن اسرائیل را افزایش می‌دهند. این کار درواقع به معنای بلندتر شدن دست نیروی هوایی است.

او گفت: «این سوخت‌رسان‌ها اهمیت استراتژیک دیگری نیز دارند. با آنها شما می‌توانید هشت جنگنده را به کشوری که۱۵۰۰ تا دو هزار کیلومتر دورتر از اسرائیل است بفرستید، بدون آنکه لازم باشد برای سوخت‌گیری در جایی فرود آیند؛ به‌ویژه آنکه اصولا جایی برای فرود آمدن وجود ندارد.»

فرمانده پیشین دفاع هوایی اسرائیل گفت: «این سوخت‌رسان‌ها محدوده و زمان عملیاتی ما را افزایش می‌دهند، و ما تاثیر پیوستن آنها به نیروی هوایی را در آینده خواهیم دید.»

زویکا هایموویچ گفت: «نتیجه تصمیم امروز، پنج تا ده سال دیگر آشکار می‌شود. این قرارداد برای حفظ توانایی و برتری اسرائیل در منطقه مهم بود.»