حمله جنگنده‌های اسرائیل به انبار تسلیحات ارسالی ایران در سوریه

با افزایش ارسال تسلیحات از سوی ایران به دمشق، حملات هوایی اسرائیل به این شهر افزایش یافته است 

این دو تصویر نشان دهنده لحظاتی پس از انفجار انبار مهمات پادگان لشکر چهارم زرهی ارتش عربی سوریه است. ساختمان واقع در سمت راست مسجد متعلق به شرکت پترولیوم سوریه است - عکس از شبکه‌های مجازی

ساعت ۰۱:۳۰ بامداد دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، براساس تصاویر تهیه شده از سوی مردم محلی از یک مسجد واقع در مجاورت ساختمان شرکت پترولیوم سوریه در منطقه «دمر»، موشک‌های شلیک شده از طرف ارتش اسرائیل به انبار مهمات واقع در پادگان لشکر چهارم زرهی ارتش عربی سوریه در نزدیکی پایگاه هوایی المزه واقع در شمال غرب دمشق برخورد کرد و باعث انفجار و آتش‌سوزی شدیدی در آن شد. انهدام این انبار مهمات در زمانی رخ داد که خبرگزاری رسمی دولتی سوریه (سانا) ادعا کرد که تقریبا تمامی موشک‌های شلیک‌شده از بلندی‌های جولان در جریان این حمله هوایی از طرف سامانه‌های پدافند موشکی زمین به هوای نیروی دفاعی ارتش عربی سوریه ساقط شده‌اند. 

حمله هوایی بامداد دوشنبه به دمشق تنها دو روز پس از انتقال محموله‌ای از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق از طرف یک فروند بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱اف شرکت فارس‌ایر قشم رخ داده است. محموله‌ای که احتمال دارد مهمات و تسلیحاتی بوده باشد که در پادگان لشکر ۴ زرهی ارتش عربی سوریه مورد هدف ارتش اسرائیل واقع شده بودند. 

افزایش پرواز یک فروند هواپیمای پهن‌پیکری باری بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱اِف  شرکت فارس‌ایر قشم (متعلق به ماهان‌ایر و وابسته به سپاه) با علامت ثبت کشوری EP-FAB و همچنین دو فروند بوئینگ ۷۴۷-۲جِی۹اِف  نیروی هوایی ارتش در روزهای اخیر به سوریه و انتقال تسلیحات و مهمات با این هواپیماها از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق و همچنین پایگاه هوایی حمیمیم نیروی هوایی روسیه در لاذقیه سبب شده است تا نیروی هوایی اسرائیل و همچنین یگان‌های موشکی ارتش اسرائیل به انجام حملاتی برای ایجاد وقفه در انتقال تسلیحات و همچنین انهدام تسلیحات انتقال‌یافته از سوی ایران به سوریه به انجام برسانند. 

حمله هوایی ۱۵ بهمن، تلاش برای وقفه در انتقال سلاح از ایران به سوریه 

پیش از حمله بامداد امروز، نیروی هوایی اسرائیل در ساعت ۰۲:۱۵ بامداد به وقت محلی در سوریه در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ دست به انجام حمله هوایی به فرودگاه بین‌المللی دمشق زد. تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده پس از این حمله نشان داد که سه نقطه از فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد اصابت موشک‌های کروز دلیله شلیک‌شده از جنگنده‌های اف-۱۶آی «سوفا» (F-16I Sufa) نیروی هوایی اسرائیل واقع شده بودند. این سه نقطه ابتدای باند ۵ راست فرودگاه، خزش راه (Taxiway) محل ورودی ابتدای این باند به رمپ یا پارکینگ هواپیماهای باری فرودگاه و درنهایت ساختمان مورد استفاده خلبانان ایرانی و سوریه‌ای در این فرودگاه بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی این سه نقطه از فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد اصابت موشک‌های اسرائیلی واقع شدند که تنها پنج دقیقه از فرود یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲جِی۹اِف نیروی هوایی ارتش با شماره سریال ۸۱۱۳-۵ در فرودگاه بین‌المللی دمشق گذشته بود و موشک‌های شلیک‌شده تنها در فاصله ۱۰۰ متری از این هواپیما به زمین برخورد کردند. در زمان این حمله هوایی همچنین، یک فروند بوئینگ ۷۴۷ دیگر از مدل ۲۸۱اِف متعلق به شرکت فارس‌ایر قشم با علامت کشوری EP-FAB در حال پرواز به سمت دمشق بود. با وجود حمله هوایی، این هواپیما حدود ۲۰ دقیقه بعد به سلامت در فرودگاه به زمین نشست. 

اگرچه حمله هوایی اسرائیل به این فرودگاه هیچ آسیبی به ۸۱۱۳-۵ وارد نکرد، اما یک حمله هوایی دیگر نیروی هوایی اسرائیل به یک محموله تازه تخلیه‌شده از این هواپیما در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ باعث آسیب رسیدن به بدنه، لبه حمله بال، ارابه فرود دماغه و یکی از موتورهای آن شد. در نتیجه هواپیما در این فرودگاه زمین‌گیر شد تا سرانجام پس از ماه‌ها تعمیر و ارسال موتور از پایگاه یکم شکاری تاکتیکی در تهران به فرودگاه دمشق، این هواپیما تعمیر شده و ۲۹ آبان ۱۳۹۷ به فرودگاه مهرآباد تهران برای تعمیر نهایی و دائمی منتقل شد و پس از مدتی پروازهایش برای نیروی هوایی ارتش از سر گرفته شد. 

تداوم پروازهای هواپیماهای باری ایرانی به دمشق پس از حمله هوایی ۱۵ بهمن 

حمله هوایی نیروی هوایی اسرائیل به دمشق در بامداد ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ از انتقال تسلیحات با استفاده از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ ایرانی به دمشق جلوگیری نکرد و پس از آن در مجموع چهار پرواز دیگر نیز با این هواپیماها به دمشق تا به امروز صورت گرفته است. البته تمامی این پروازها برای حمل تسلیحات نبود بلکه شماری از آن‌ها برای حمل کالاهای صادراتی چون مواد غذایی فاسد شدنی، فرش و صنایع دستی است و به همین دلیل نیروی هوایی اسرائیل به حمله هوایی مستمر پس از هر پرواز هواپیماهای ایرانی به دمشق دست نمی‌زند. حتی بوئینگ ۷۴۷-۲جِی۹اِف‌های نیروی هوایی ارتش با شناسه رادیویی شرکت هواپمایی کاسپین و علامت کشوری این کشور به دمشق پرواز می‌کنند و برخی از پروازهایشان در راستای حمل کالاهای تجاری در راستای کسب درآمد برای شرکت هواپیمایی ساها (سرویس ارتباط هوایی ارتش) است. 

روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱اف فارس‌ایر قشم با علامت کشوری EP-FAB و یک فروند بوئینگ ۷۴۷-۲جی۹اف نیروی هوایی ارتش (۸۱۱۳-۵) بار دیگر به دمشق پرواز کردند. یک روز بعد نوبت به دیگر بوئینگ ۷۴۷-۲جی۹اف عملیاتی نیروی هوایی با شماره ۸۱۱۴-۵ رسید و آن نیز شب‌هنگام محموله‌ای را به دمشق منتقل کرد. پس از آن در روزهای ۲۳ و ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، هواپیمای EP-FAB شرکت فارس‌ایر قشم دو پرواز باری دیگر از فرودگاه مهرآباد به دمشق داشت. دقیقا مشخص نیست که محموله‌های حمل شده با این سه فروند هواپیما به دمشق چه چیزی بوده است اما به نظر می‌رسد که حداقل در مورد ۲۵ بهمن ماه، هواپیمای فارس‌ایر قشم محموله‌ای را که می‌توانست برای ارتش اسرائیل نگران کننده باشد از تهران به دمشق منتقل کرده باشد. 

آیا حمله هوایی امروز برای انهدام محموله تسلیحات ذخیره‌شده در نزدیکی دمشق بود؟ 

نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از پهپادهای شناسایی و همچنین هواپیمای شنود الکترونیکی و رادیویی شاویت (Shavit) از اسکادران ۱۲۲ همواره به شناسایی ماهیت محموله‌هایی که با این هواپیماها از تهران به دمشق منتقل می‌شوند می‌پردازد. اطلاعات مربوط به ماهیت خطرناک آن دسته از محموله‌هایی که نیروی هوایی اسرائیل برای جلوگیری از انتقالشان پیش از فرود هواپیما به فرودگاه بین‌المللی دمشق به آن‌ها حمله می‌‌کند، به نظر می‌رسد که از سوی منابع اطلاعاتی موساد (سرویس اطلاعاتی اسرائیل) در ایران تامین شده باشد. 

به نظر می‌رسد که پس از پرواز شماره ۹۹۵۰ بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱اف فارس‌ایر قشم از تهران به دمشق در بامداد ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ارتش اسرائیل با دقت انتقال محموله آن را از فرودگاه دمشق به انبار مهمات لشکر چهارم زرهی ارتش عربی اسرائیل در شمال غرب دمشق تحت نظر داشته است و از این طریق توانسته محل اختفای آن محموله را در این پایگاه کشف کند و آن را با استفاده از موشک‌های کروز و همچنین بالیستیک کوتاه‌برد مورد اصابت قرار داده و آن را منهدم کند. به نظر می‌رسد هدف منهدم شده، تجهیزات و مهمات مربوط به سامانه‌های پدافند موشکی بوده باشند زیرا در مجاورت انبار مهمات آن‌ها محل استقرار سامانه‌های پدافند موشکی نیروی دفاع هوایی سوریه مشاهده شده‌اند. 

این احتمال وجود دارد تا علاوه بر مورد هدف قراردادن پایگاه لشکر چهارم زرهی ارتش عربی سوریه در منطقه دمر واقع در شمال غرب دمشق به وسیله ارتش اسرائیل چند نقطه دیگر از شهر دمشق نیز مورد حمله واقع شده باشند. حمله هوایی بامداد ارتش اسرائیل به این انبار مهمات به نظر نمی‌رسد که پایان‌دهنده فصل حملات هوایی اسرائیل به سوریه باشد. به طور قطع با انتقال بیشتری از مهمات و تسلیحات و همچنین مواد و قطعات لازم برای ساخت موشک‌های بالیستیک و راکت‌های توپخانه‌ای از تهران به دمشق، شاهد تشدید حملات هوایی اسرائیل به سوریه خواهیم بود.