اکسیوس: آماده‌باش ارتش اسرائیل برای احتمال اقدام نظامی علیه ایران

«واکنش تهران می‌تواند از طریق گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه،‌ غزه و لبنان باشد»

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل (راست تصویر) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل-Ariel Schalit / POOL / AFP

اکسیوس به نقل از مقامات عالی‌رتبه اسرائیلی گزارش داد که نیروهای ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر برای آمادگی به‌منظور «اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران» دستورالعمل‌هایی را دریافت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: دلیل اینکه دولت اسرائیل نیروهای دفاعی را برای این سناریو آماده می‌کند، برآوردهای جاسوسی یا اطلاعاتی در خصوص صدور دستور اقدام نظامی علیه ایران از سوی دونالد ترامپ نیست، بلکه مقامات عالی اسرائیل دوره گذار به مراسم تحلیف جو بایدن را «دوره‌ای بسیار حساس» پیش بینی می‌کنند.

به گزارش اکسیوس، نیروهای دفاعی اسرائیل برای واکنش احتمالی ایران در صورت وقوع یک اقدام نظامی آماده شده‌اند. واکنشی که می‌تواند انجام یک حمله مستقیم علیه اسرائیل و یا حمله‌های غیرمستقیم از سوی گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه، غزه و لبنان باشد.

سناریوی اقدام نظامی علیه ایران از آغاز به کار دولت ترامپ همواره از سوی برخی رسانه‌ها در داخل و خارج از ایران مطرح شده است، اما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا دست‌کم تا امروز در موارد متعددی نشان داده که علاقه به درگیری نظامی با ایران ندارد. او همواره بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و جنگ‌های بی‌امان خاورمیانه تاکید دارد و بخش عمده‌ای از وعده‌های انتخاباتی خود در خصوص بازگرداندن نیروهای آمریکایی از منطقه را محقق کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقاماتی که نامی از آنها نبرده، مدعی شد، ترامپ در جلسه‌ای با مشاوران خود از آنها درباره گزینه‌های اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران سئوال کرده است.

حسین دهقان، مشاور رهبر جمهوری اسلامی که به تازگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیداتوری خود را اعلام کرده در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس درباره سناریوی مطرح شده در نیویورک‌تایمز تهدید کرد که اقدام نظامی علیه ایران یک «جنگ تمام عیار در خاورمیانه» به راه می‌اندازد.

در روزهای اخیر تحولات متعددی در منطقه اتفاق افتاده است. از سفر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه و ملاقات او با مقامات اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی تا اعزام جنگنده‌های بی-۵۲ به منطقه برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی علیه منافع آمریکا و متحدان‌اش.

اکسیوس در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات اسرائیلی می‌نویسد: اسرائیل انتظار دارد که پیش از هرگونه اقدام آمریکا علیه ایران از آن مطلع شود، اما گام‌های اولیه برای آمادگی در صورت وقوع چنین سناریویی را برداشته است.