مینو محرز: واکسن برکت از همه واکسن‌های دیگر موثرتر است

میزان سرایت و کشندگی ویروس جهش‌یافته بیش از نمونه قبلی آن است

مینو محرز مدعی شد که واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از تمامی واکسن های جهان موثرتر است - عکس از باشگاه خبرنگاران

مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا در ایران مدعی شده که بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش‌های «کوو ایران برکت»، این واکسن اثربخشی بالایی در برابر ویروس جهش‌یافته انگلیسی دارد و تاکنون هیچ واکسنی در دنیا به این اندازه نتیجه‌بخش نبوده است.

مینو محرز در گفتگو با روزنامه وطن امروز و با اشاره به‌سرعت بالای شیوع و کشندگی ویروس جهش‌یافته کووید -۱۹ موسوم به کرونای انگلیسی گفت که در ماه‌های آینده واکسن این ویروس به بازار خواهد آمد و جامعه از بیماری «کووید -۱۹» مصون خواهد شد.

هنوز هیچ نهاد بین‌المللی مستقل از جمله سازمان جهانی بهداشت در باره واکسنی که ایران می‌گوید تولید کرده، اظهارنظر نکرده‌اند. در حال حاضر، ایران واکسن اسپوتینگ وی را از روسیه وارد و اعلام کرده که واکسن‌های بیشتری از کشورهای دیگر وارد خواهد کرد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ورود واکسن‌های ساخت آمریکا، بریتانیا و فرانسه به ایران را ممنوع اعلام کرده است.

به گفته محرز، واکسن «کوو ایران برکت» تابه‌حال هیچ عارضه‌ای نداشته و قرار است این واکسن پس از تأیید نهایی که در ماه آینده انجام خواهد شد، برای واکسیناسیون عمومی از بهار سال آینده مورد استفاده قرار گیرد. بااین‌حال او تأکید کرد که میزان تأثیرگذاری واکسن در فاز دوم مطالعه مشخص می‌شود و باید تا اعلام نتایج منتظر ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، خانم محرز در رابطه با شیوع ویروس جهش یافته گفته بود:« ازآنجایی‌که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش‌یافته از قبل وارد کشور شده باشد. در خردادماه یک جهش در ویروس پیدا شد که قدرت سرایت آن را خیلی بالا برد و ما با ویروسی طرف بودیم که به طرز وحشتناکی تعداد بیماران را زیاد کرد. این همان ویروس انگلیسی بود.»

آرش علایی، کارشناس بین‌المللی بهداشت و مدیر انستیتو جهانی آموزش و سلامتی در نیویورک آمریکا در همین رابطه و در گفتگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «در حال حاضر، ایران باتکیه‌بر این نکته که ویروس جدید می‌تواند گسترش بیشتری داشته باشد، درصدد بهره‌برداری از جریان شناسایی این ویروس جدید در انگلستان است. چون در طول تابستان، ایران نتوانست مدیریت خوبی برای کنترل ویروس اولیه داشته باشد، می‌خواهند با بیان احتمال وجود ویروس جهش‌یافته در ایران در آن دوران، بر ناکارآمدی خود سرپوش بگذارند. ابتدا مردم را مقصر آمار بالای مرگ‌ومیرها معرفی کردند و حالا نوبت به نقش ویروس جهش‌یافته رسیده است. این در حالی است که حتی در صورت جهش‌یافته بودن ویروس، هرجا که مدیریت درست باشد، ویروس هم کنترل شده است. در صورت رعایت مسائل اولیه مربوط به پیشگیری، امکان مدیریت این شرایط فراهم می‌شود.»

پیش از این، آسوشیتدپرس گزارش داده بود که تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن فایزر کووید -۱۹ می‌تواند در برابر ویروس جهش‌یافته کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی کشف شده، از فرد مبتلا محافظت کند. اگرچه این مطالعه مقدماتی است و هنوز توسط متخصصان بررسی نشده است.

ویروس‌ها به طور مداوم با انتقال از فردی به فرد دیگر، دچار تغییرات جزئی می‌شوند. دانشمندان از این تغییرات جزئی برای ردیابی چگونگی حرکت ویروس کرونا در سراسر کره زمین از زمان شناسایی شدن آن در چین، استفاده کرده‌اند.