مینو محرز: واکسن ایرانی شبیه نمونه روسی و چینی است

احتمال تولید واکسن کرونای ایرانی از تابستان سال آینده

گفته می‌شود، واکسن کرونای ایرانی بر روی نمونه حیوانی ۷۰ درصد ایمنی داشته است-عکس از ایسنا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اگر نتایج مطالعات انسانی واکسن کرونای تولید داخل مانند فاز حیوانی آن باشد، این واکسن از اواخر تیر سال آینده به تولید خواهد رسید.

مینو محرز در گفتگویی که با ایسنا انجام داده گفت که مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت برای بررسی‌های انسانی واکسن صادر شده و روند تحقیقات همچنان ادامه دارد. او افزود این واکسن نیز مانند نمونه چینی و روسی آن، ویروس ضعیف شده است.

این در حالی است که وی پیش‌تر با اشاره به کیفیت پایین واکسن‌های چینی، از واردات آن انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محقق ارشد پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی در ادامه به جزئیات تولید واکسن ایرانی پرداخت و اظهار داشت که آزمایش این واکسن بر روی موش، خرگوش و میمون موفقیت‌آمیز بوده و باتوجه‌به صدور مجوزهای لازم، حال باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم. او تأکید کرد که واکسن فوق بر روی نمونه حیوانی ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

اگرچه در نمونه‌های تولید شده در آمریکا و بریتانیا، میزان مصونیت ایجاد شده توسط واکسن بیش از ۹۰ و تا ۹۵ درصد اعلام شده است.

محرز درباره داوطلبان واکسن ایرانی نیز گفت: «افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایش‌ها هم، واکسن هم مصون بود و هم مؤثر بود، بتواند به تولید برسد.»

او اضافه کرد که داوطلبان باید سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشند، سابقه بیماری کرونا نداشته باشند و همچنین زمینه بیماری خاصی نیز در آنها مشهود نباشد.

در نهایت این عضو ستاد مبارزه با کرونا تأکید کرد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید بتوانیم واکسن ایرانی کرونا را اواخر بهار به تولید برسانیم، اما امیدواریم که واکسن ما نهایتاً تا تیر به تولید برسد. او اضافه کرد که حتی اگر واکسن‌های تولید شده در خارج را بخواهیم وارد کنیم، زودتر از تیر سال آینده به دست ما نمی‌رسد.

بیشتر از زندگی