شاهزاده رضا پهلوی بازگشت بایدن به برجام را «خطای فاحش» خواند

ولیعهد پیشین ایران در مصاحبه با نیوزویک تاکید کرد که بازگشت به برجام «باج‌دهی هسته‌ای» خواهد بودِ

دولت [بایدن] قبل از ورود به کاخ سفید برنامه خود را افشا کرد و موجب شد رژیم ایران میزان تهدید خود را با غنی‌سازی بیشتر مواد اولیه بمب هسته‌ای افزایش دهد» - PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران معتقد است که رییس‌جمهور جو بایدن با بازگشت به برجام «باج هسته‌ای» خواهد داد.

شاهزاده رضا پهلوی که برنامه گذار ایران به دموکراسی آزاد را دنبال می‌کند، به روزنامه نیوزویک گفت که بازگشت به برجام «خطای فاحش» بایدن خواهد بودِ.

او با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل برای لغو تحریم‌ها به تلافی کشته شدن فخری زاده گفت: «دولت [بایدن] قبل از ورود به کاخ سفید برنامه خود را افشا کرد و موجب شد رژیم ایران میزان تهدید خود را با غنی‌سازی بیشتر مواد اولیه بمب هسته‌ای افزایش دهد.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «مولفه های مهم معامله از بین رفته و به زودی بیشتر از بین می‌رود. اگر ارزش آن در سال ۲۰۱۵ زیر سوال بود، در سال ۲۰۲۱ به صورت واضح معامله بدی است. ایالات متحده نباید تسلیم باج‌گیری هسته‌ای شود.»

ولیعهد پیشین ایران ضمن بیان اینکه اشتیاق بایدن می‌تواند برای ایران فرصتی باشد، پیش‌بینی کرد: «ایالات متحده به همان اندازه که در برجام اصلی کوتاه آمده، برای توافق جدیدی که ارزش کمتری دارد، کوتاه می‌آید. دولت اصرار دارد كه رسیدگی به سایر مسائل بر این اساس این توافق استوار خواهد بود. با چه اهرمی؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی معتقد است که تهران مستاصل است. رژیم مجبور شده که اعتراضات بزرگ و کوچک را سرکوب کند، اعتراضاتی که ناشی از به ستوه آمدن صبر مردم از کیفیت پایین زندگی، هزینه گزاف کالاهای اساسی و فساد است. در سال ۲۰۱۹، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نیروهای امنیتی در سرکوب اعتراضات ناشی از قیمت جدید سوخت، یک هزار و ۵۰۰ نفر را کشتند.

شاهزاده رضا پهلوی مانند دیگر منتقدان جمهوری اسلامی بر این باور است که تنها راه کمک واقعی به ایرانیان، سرنگونی این رژیم سرکوبگر است. او گفت: «پس از ۴۲ سال حکومت‌داری با افکار دوران تاریک، مردم ایران می‌دانند که چه کسی مسئول پایین آوردن سطح استاندارد زندگی و آزادی‌های ابتدایی اجتماعی و سیاسی آنهاست.»

او افزود: «هدف، رهایی از این رژیم آپارتاید است. [نلسون] ماندلا وقتی این مسئله را فهمید، از دموكراسی‌های جهان خواست تا رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را تحریم كنند و اظهار داشت كه پیروزی فقط در نتیجه مبارزات، از جمله مبارزه از طریق کارزار تحریم بین‌المللی حاصل خواهد شد.»

به گزارش نیوزویک، شاهزاده رضا پهلوی که برای سازماندهی جامعه مدنی ایران و گذار مسالمت‌آمیز و دموکراتیک به دموکراسی واقعی تلاش می‌کند، می‌گوید که او شخصاً علاقه‌ای به ایفای نقش رهبری ایرانیان ندارد، بلکه «مدافع و طرف آنها است.»

شاهزاده رضا پلهوی گفت: «من هیچ جاه‌طلبی شخصی ندارم، به همین دلیل بسیاری از ایرانیان به من گوش می‌دهند و اعتماد دارند. اگر من چیزی را برای هموطنانم نماد می‌کنم، این موضوع بازگشت به گذشته نیست، بلکه مربوط به آینده است. این چشم‌اندازی برای آینده‌ای متفاوت و بهتر است.»