اسرائیل مانع پیشرفت اقدامات چهارجانبه اروپایی-عربی برای احیای روند صلح می‌شود

ادامه شهرک‌سازی، بخشی از مبارزات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. عكس از:  AFP

پس از آن‌که نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات آینده اسرائیل، کاهش شدید محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور را نشان داد، نتانیاهو تصمیم گرفت به خواسته‌های راست‌افراطی پاسخ دهد و ساخت شهرک‌های بیشتری را به تصویب رساند. این تصمیم، بدون شک تلاش‌های ابتکار چهارجانبه فرانسه، آلمان، اردن و مصر برای احیای روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را که در مرحله نخست، دو جانب را برای اعتمادسازی ترغیب می‌کند تا این‌که سیاست رئیس جمهور بایدن در این مورد روشن شود را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

در حالی‌که نتانیاهو و وزرای دولت وی ابتکار صلح عرب و اروپا را نادیده گرفتند، نتانیاهو ساخت شهرک‌ها و تشدید فشارها بر فلسطینیان را به عنوان بخشی از کارزارهای انتخاباتی‌اش که منجر به جلب حمایت احزاب راست افراطی و گروه‌های مذهبی می‌شود را آغاز کرده است. البته در صورتی که محبوبیت وی تا زمان برگزاری انتخابات بهبود یابد و حمایت اکثریت را برای تشکیل دولت به دست آورد، پشتیبانی راست افراطی می‌تواند نقش موثری در پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو داشته باشد.

با توجه به مواضع اسرائیل و فلسطین، به نظر می‌رسد که موانع بسیاری فراروی این طرح قرار دارد و این ممانعت تنها از سوی تل‌آویو نیست، بلکه فلسطینی‌ها نیز با آن مخالفت دارند، زیرا هر دو طرف تصمیم دارند تا زمانی‌که دولت بایدن سیاست خود را در قبال منازعه فلسطین و اسرائیل اعلام نکند، در صدد برداشتن هیچ گامی به سوی روند صلح نشوند. همچنان، احزاب مختلف راست افراطی که در انتخابات شرکت می‌کنند و احزابی که انتظار می‌رود بر ائتلاف نتانیاهو پیشگی گیرند، به ویژه حزب افراطی‌تر «امید نو» به رهبری گدعون ساعر، مانع اساسی در برابر هرگونه پیشرفت در روند صلح خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت خبری "والا" نیوز در اسرائیل به نقل از دیپلمات‌های اروپایی آگاه از ابتکار چهارجانبه اروپایی-عربی، اظهار داشت که گام‌های اسرائیل در راستای شهرک سازی و اظهارات مقامات اسرائیلی، مانع پیشرفت در روند صلح می‌شود. دیپلمات‌های اروپایی خاطرنشان کردند كه این ابتكار از مدت یك سال پیش و پس از ارائه طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریكا، به عنوان تلاشی برای گفت‌وگو با فلسطینی‌ها آغاز شده است.

وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، اردن و مصر برای هماهنگی مواضع در مورد طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری که در برنامه صلح دونالد ترامپ گنجانده شده بود و پس از انعقاد "توافق‌های ابراهیمی" به حالت تعلیق درآمد، دیدارهای متعددی داشتند. کشورهای یادشده در یکی از نشست‌ها که در قاهره برگزار شد، گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل و ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین را به مشارکت در آن جلسه فراخواندند، اما تلاش‌های آنها به دلیل رد طرفین، بی‌نتیجه ماند.

طبق اظهارات دیپلمات‌های اروپایی، پیشنهادهای ارائه شده توسط وزاری امور خارجه چهار کشور برای ایجاد فضای اعتماد میان دوجانب، شامل اقداماتی از جمله تحویل واکسن‌های ضد کرونا برای فلسطینیان که اسرائیل تا به حال مانع انتقال آن به فلسطین شده بود، جلوگیری از مسدود شدن حساب‌های بانکی زندانیان امنیتی فلسطین، انتقال اجساد فلسطینی‌های کشته شده به سرزمین‌های فلسطینی و متوقف کردن کار ساخت و ساز شهرک‌ها به ویژه پروژه عظیم شهرک "گیوات هاماتوس" است که بخش وسیعی از مناطق فلسطینی را دربر می‌گیرد و ارتباط جغرافیایی میان بیت‌المقدس، بیت‌لحم و سایر شهرهای کرانه باختری را قطع می‌کند.

در حالی‌که گام‌های پیشنهادشده توسط چهار کشور اروپایی-عربی برای فلسطینی‌ها به منظور اعتمادسازی، شامل همکاری با اسرائیل برای مبارزه علیه بیماری کرونا و برگزاری کنفرانس مشترکی برای بحث در مورد شرایط مدنی در کرانه باختری و نوار غزه، به هدف رسیدن به تصمیماتی برای تقویت روابط بین فلسطین و اسرائیل است. اقدامی‌که می‌تواند منجر به کاهش فشار بر شهروندان فلسطینی و چالش‌های که در زمینه‌های مختلف با آن روبه‌رو هستند، شود.

التبه این خواسته‌ها در دو نشست‌ جداگانه از سوی کنسول‌های چهار کشور اروپایی-عربی به ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین و آلون اوشپیز، مدیر كل وزارت امور خارجه اسرائیل ارائه شده است.

در همین حال، وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، اردن و مصر به تلاش خود برای اجرای مراحل اعتماد‌سازی ارائه شده ادامه می‌دهند، مشروط بر این‌که دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به درخواست آنها برای مشارکت اشکنازی و مالکی در جلسه‌ای که قرار است ماه آینده در پاریس برگزار شود، پاسخ مثبت بدهند. البته در نخستین واکنش، اشکنازی از شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای یادشده خودداری کرد. افزون بر آن، طبق اظهارات دیپلمات‌های اروپایی، تل‌آویو از پذیرش پیشنهادهای ارائه شده برای اعتمادسازی در نشست وزرای خارجه چهار کشور امتناع ورزیده و از جمله دلایلی که آلون اوشپیز به آن اشاره کرده است، ضرورت برای دانستن موضع ایالات متحده در این زمینه پیش از اتخاذ هر گونه اقدام دیگری است.

با این حال، ریاض المالکی، وزیر امورخارجه فلسطین تمایل خود را برای شرکت در اجلاس موردنظر در پاریس ابراز داشته، اما بر لزوم هماهنگی با دولت ایالات متحده تأکید دارد.

در حالی‌که چهار کشوراروپایی-عربی منتظر عقب‌نشینی اسرائیل از موضع ابراز شده توسط آلون اوشپیز در بیت‌المقدس هستند، اداره اراضی اسرائیل وابسته به سازمان "كرن كيمت" در تلاش برای تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای برای ایجاد تغییر در سیاست‌های اسرائیل در ارتباط به سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری است. این اقدام نه تنها، مانع بزرگی در مسیر ابتکار عمل چهار کشور یادشده محسوب شده، بلکه می‌تواند منجر به تشدید تنش با دولت بایدن شود.

طبق پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که عنوان آن "نجات زمین" است و مطابق به فرمان قانونی نوشته شده در سپتامبر ۲۰۱۹، توسط قاضی جوزیف آلن، دفتر اراضی اسرائیل می‌تواند مناطق وسیعی"تعیین‌شده برای استقرار یهودیان" در کرانه باختری را خریداری کند. البته اراضی مناسب برای ساخت و ساز یا نقاطی که در مجاورت سکونت‌گاه‌های موجود واقع است و می‌تواند زمینه توسعه شهرک‌ها را فراهم کند، در اولویت قرار دارد، افزون بر مناطق آزاد که برای ایجاد فضای سبز در کرانه باختری به منظور "حفاظت از زمین"، با هماهنگی اداره شهرسازی، تحت تصرف قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که اراضی موردنظر در مناطق «غوش‌عصیون» در دره اردن، حومه بیت‌المقدس، منطقه «بنیامین»، و کوه جنوبی الخلیل در مجاورت جاده شماره ۵ و خط سبز واقع شده اند.

© IndependentArabia