امیدواری فلسطینی‌ها به پیروزی جو بایدن

به باور فلسطینی‌ها، «معامله قرن» تنها به سود راست افراطی اسرائیل است

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. عكس از- AFP

فلسطینی‌ها که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با چالش‌های‌‌ بی‌سابقه و متعددی روبه‌رو شدند، بی‌صبرانه در انتظار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند و آرزو می‌کند ترامپ که یکی از بدترین روسای جمهور ایالات متحده برای مسئله فلسطین بود، در انتخابات پیش‌رو شکست خورد و حریف وی، جو بایدن به پیروزی رسد.

در واقع، روابط فلسطین و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ به طور بی‌پیشینه دچار تنش و وخامت شد و چند ماه پس از ورود به کاخ سفید، ترامپ سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل کرد و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و همین اقدام منجر به قطع روابط میان فلسطین و آمریکا شد. افزون بر آن، فلسطینی‌ها چنین تصور کردند که طرح صلح ترامپ که در آغاز سال جاری از آن پرده‌برداری شد تنها به نفع راست افراطی اسرائیل است و مانع تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷، که پایتخت آن بیت المقدس باشد می‌شود و از بازگشت آوارگان فلسطینی جلوگیری می‌کند. بنابر این، فلسطینی‌ها طرح صلح ترامپ را به صراحت رد کرده و آن را به عنوان نقشه برای تسلیم شدند توصیف کردند و واشنگتن را به "اتخاذ مواضع شدیدتر نسبت به اسرائیلی‌ها علیه ملت فلسطین" متهم کردند و در نتیجه، طرح صلح ترامپ از دید آن‌ها ناعادلانه و تأمین کننده منافع اسرائیل تلقی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این اقدام، دولت ترامپ برای نخستین بار، کلیه‌ای کمک‌های مالی خود را به تشکیلات خودگردان فلسطین و آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (انروا) متوقف کرده و کشورهای جهان را تحت فشار قرار داد تا از ارسال کمک به فلسلطینیان خودداری کنند.

از سوی دیگر، عمده‌ترین انگیزه‌ای که رهبری فلسطین را به پیروزی جو بایدن ترغیب می‌کند، تأکید وی بر رد طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل که به عنوان بخشی از طرح صلح ترامپ شناخته می‌شود، است، به ویژه این که جو بایدن طرح ایجاد دو کشور را بهترین راه حل برای منازعه فلسطین و اسرائيل می‌داند. اما جو بایدن، به گفته دستیارانش، قصد انتقال مجدد سفارت ایالات متحده آمریکا را از بیت المقدس به تل‌آویو ندارد، در حالی‌که خواستار گشایش کنسولگری کشورش در قدس برای ارائه خدمت به فلسطینیان است.

جو بایدن در سخنرانی‌اش در سازمان یهودیان چپ‌گرای آمریکایی "جی استریت" از اسرائيل خواست پروژه ساخت شهرک‌ها را در کرانه باختری و صحبت در مورد الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائيل را متوقف کند و راه حل منازعه فلسطین و اسرائيل را از طریق راه حل دو کشور جست‌وجو کند. بایدن، پیوسته تأکید دارد که "چاره دوکشوری"، تنها راه حل عادلانه‌ای است که از یک سو حقوق فلسطینیان را تضمین می‌کند و از سوی دیگر امنیت اسرائیل را در درازمدت تأمین می‌کند. وی دونالد ترامپ را متهم می‌کند که مسئله تعیین سرنوشت فلسطینیان و امید راه حل از طریق اجرای طرح ایجاد دو کشور را دچار چالش کرده است. وی همچنان متعهد شده است که در صورت پیروزی در انتخابات، افزون بر قراری مجدد روابط دیپلماتیک با فلسطین، حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین و کمک‌های ایالات متحده به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (انروا) را از سر خواهد گرفت.

هرچند صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را "یک امر داخلی" دانست ، اما برخورد دولت ترامپ با روند صلح را "ویران‌گرانه" توصیف کرد. وی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: هر کسی که خواستار تأمین صلح در منطقه باشد، بایستی طرح صلح ترامپ را لغو اعلام کند و باید بداند که تنها راه حل منازعه فلسطین و اسرائیل، عملی کردن "چاره دوکشوری"، تأسیس کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷، که پایتخت آن بیت المقدس باشد و ایجاد راه حل عادلانه برای بازگشت آوارگان فلسطینی مطابق به قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در همین حال، علی الجرباوی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیرزیت، گفت که رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل عدم تمایل به داشتن قدرت داخلی، به پیروزی جو بایدن بیش از حد لازم تکیه می‌کند و این اقدام در واقع، یک قمار سیاسی است که بستگی به شانس دارد. وی افزود: رهبری فلسطین خود نقش موثری نداشته و منتظر پیروزی جو بایدن و زندانی شدن بنیامین نتانیاهو است، در حالی‌که این اقدام، از لحاظ سیاسی کاملا نادرست است که برای تغییر اوضاع داخلی، تنها در انتظار تحولات خارجی باشیم.

الجرباوی گفت تداوم اختلافات میان فتح و حماس و عدم برگزاری انتخابات در طول ۱۴ سال گذشته برای انتخاب رهبری فلسطین، باعث شده است تشکیلات خودگردان فلسطین در حال فروپاشی و از بین رفتن باشد و در نتیجه، دست به اتخاذ چنین اقداماتی بزند. در واقع، اعتماد رهبری فلسطین اعتماد خود را میان مردم و ابزار تصمیم‌گیری را از دست داده است و چاره‌‌ای دیگری جز انتظار برای مداخله قدرت‌های بین‌المللی ندارد.

از سوی دیگر، نبیل عمرو، یکی از رهبران پیشین جنبش فتح، انتظار رهبری فلسطین برای پیروزی جو بایدن را رد کرده و افزود که دلیل ترجیح این امر این است که آن‌چه را دولت ترامپ علیه فلسطینیان انجام داد، هیچ رئيس جمهور دیگری در ایالات متحده انجام نداده است. وی با بیان این‌که رهبری فلسطین دیگر وابسته به کسانی نیست که در تل‌آویو و واشنگتن حکومت می‌کنند، افزود: این تجربه‌ای است که فلسطینیان مدت‌ها پیش از آن را کنار گذاشته اند.

نبیل عمرو، توضیح داد در صورت پیروزی جو بایدن، ممکن است رهبری فلسطین اندکی احساس آرامش کند، اما عمده‌ترین آرمان رهبری فلسطین یافتن یک راه حل رضایت‌بخش برای پایان دادن به منازعه فلسطین و اسرائیل است و متأسفانه تا رسیدن به این هدف، هنوز راه درازی در پیش است حتی اگر جو بایدن نیز به قدرت برسد. وی افزود: حتی اگر واشنگتن با تل‌آویو مخالف باشد، تغییر خاصی در اوضاع موجود رونما نخواهد شد، زیرا واشنگتن هزگر تل‌آویو را برای پذیرش مسئله‌ای که اسرائیل مخالف آن باشد، تحت فشار قرار نمی‌دهد.

© IndependentArabia