افزایش مخالفت فلسطینی ها با طرح صلح خاورمیانه (معامله قرن)‏

فلسطین به هیچ صورتی حاضر به پذیرش طرح صلح خاورمیانه نیست

تجمع اعتراضی در مخالفت با طرح معامله قرن در کرانه باختری. عکس از: ‏AFP‏ ‏

طرح صلح خاورمیانه موسوم به (معامله قرن) که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امروز آن را در واشنگتن رسما اعلام کند، باعث افزایش خشم و نگرانی مردم فلسطین شده و مخالفت ها را علیه این طرح صلح در همه جا برانگیخته است. شهروندان فلسطینی بدین باورند که معامله قرن هیچ سودی برای ملت فلسطین نداشته بلکه دسیسه ای برای پایمال کردن حقوق فلسطینیان است و زمینه گسترش حاکمیت اسرائیل را بر بخش های زیادی از کرانه باختری رود اردن فراهم می کند. فلسطینی ها عقیده دارند که طرح صلح خاورمیانه، در قدم نخست، خطر عزل دونالد ترامپ از قدرت را کاهش می دهد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را از محکومیت کیفری نجات می دهد، اما در گام دوم، هدف از این طرح، حمایت از سیاست های نژادپرستانه و توسعه طلبی های دولت اسرائیل و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین است.

در همین راستا، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین اظهار داشت که به منظور ابراز واکنش به طرح صلح خاورمیانه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین از چند روز بدین سو، از پذیرش تماس های تلفنی رئیس جمهور آمریکا امتناع ورزیده است، البته واشنگتن سعی دارد با برقراری تماس تلفنی میان دو جانب، به معامله قرن، مشروعیت بخشد. وزیر امور خارجه فلسطین علاوه کرد که در واقع، از دسامبر 2017، تا کنون، محمود عباس حاضر به برقراری تماس با دولت آمریکا نشده و خطر پیامدهای این مسئله را به خوبی درک می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، بنیامین نتانیاهو، ضمن این که ترامپ را به عنوان بزرگ ترین دوست اسرائیل توصیف کرده، علاوه کرده است که طرح صلح خاورمیانه که از سوی واشنگتن ارائه شده است، یک راهبرد تاریخی برای اسرائیل است و بایستی تلاش های ممکن انجام شود تا این فرصت طلایی بدون بهره برداری های لازم، از دست نرود.

از سوی دیگر، تمام جناح های سیاسی فلسطین، امروز را به عنوان روز خشم نامیده و از کلیه ای شهروندان فلسطینی خواستند تا به منظور ابراز مخالفت با طرح آمریکا، در مسجد اقصی، حریم ابراهیمی، مساجد، کلیسا ها و سایر نقاط تجمع مردم حضور یابند و انزجار خود را نسبت به اعلام طرح صلح خاورمیانه، نشان دهند. افزون بر آن، تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان های فتح و حماس سعی دارند راهپیمایی های را در شهرهای مختلف فلسطین راه اندازی کرده و مخالفت همه جانبه ای خود را با معامله قرن ابراز بدارند.

در پیوند به این موضوع، نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست دولت فلسطین، گفت: رهبری فلسطین تصمیم دارد از روز چهارشنبه، 29 ژانویه، نشست ها و گردهمایی های را در سطوح مختلف دایر کند و بدین وسیله، رد قاطع فلسطین را نسبت به طرح صلح خاورمیانه بازگو کند.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، تأکید کرد که تلاش اسرائیل برای الحاق بخش های از کرانه باختری با حمایت واشنگتن، به این معنا است که دولت اسرائیل از تمام توافق نامه ای امضا شده خارج شده و دیگر به راه حل ایجاد دو کشور و رعایت حقوق فلسطینیان، باور ندارد.

عریقات در صحبت خود با اندیپندنت عربی گفت: "اعلام طرح صلح خاورمیانه منجر به ایجاد یک وضعیت جدید می شود و طرح اشغال سرزمین های فلسطین توسط اسرائیل را از موقت به دایم تبدیل می کند. وی افزود: در واقع، ترامپ قصد دارد میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، صلح برقرار کند، سپس این سه رهبر در همسویی با یکدیگر، رژیم آپارتاید را مشروعیت بخشند و روند الحاق بخش های از کرانه باختری به خاک اسرائیل و ساخت شهرک های یهودی نشین را قانونی اعلام کنند."

صاحب عریقات، خاطر نشان کرد که طرح صلح خاورمیانه که فلسطینیان آن را به شدت رد می کنند، شامل نکاتی است که در صورت اجرا شدن آن، تمام حقوق ملت فلسطین زیر پا می شود، زیرا این طرح نه تنها به اسرائیل اجازه می دهد تا بیت المقدس و دره اردن را به خاک خود ملحق کند بلکه مانع حق بازگشت و ایجاد کشور مستقل فلسطین بر پایه مرزهای پیش از جنگ سال 1967 می شود.

البته بیشتر جناح های فلسطینی و از جمله سازمان حماس خواستار اتخاذ اقدامات جدی علیه معامله قرن هستند و می خواهند دولت فلسطین، تمام توافق نامه های امضا شده با اسرائیل را به حالت تعلیق در آورد و در برابر اعلام طرح صلح خاورمیانه، واکنش شدیدی از خود نشان دهد.

در همین راستا، حافظ البرغوثی، یکی از نویسندگان فلسطینی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: طرح صلح واشنگتن، همان گونه که تمام دروازه ها را برای گسترش مرزهای اسرائیل باز می کند، فلسطینیان را از تحقق رویای تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال 1967، باز می دارد، بنابر این، ممکن نیست که ملت فلسطین به هیچ صورتی حاضر به پذیرش طرح صلح واشنگتن شود.

وی افزود: با آن که  انتظار نمی رود دولت فلسطین واکنش فوری در برابر طرح صلح واشنگتن از خود نشان دهد اما ممکن است فلسطین شاهد قیام مردمی دیگری شود و درگیری میان دو جانب افزایش یابد، به ویژه این که شهروندان اسرائیل خواهان واکنش خشونت آمیز مردم فلسطین در قبال معامله قرن هستند و می دانند که مخالفت با طرح صلح خاورمیانه، فلسطین را با چالش های بیشتری رو به رو می کند. بنابر این، ایجاب می کند واکنش فلسطین در برابر معامله قرن مطابق با اهداف ملی و خواسته های ملت فلسطین باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia