روایت محسن رضایی از بازار بحران‌زده بورس در ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت مدعی‌ است که ۱۵۰ نفر سرمایه مردم را ‌در بورس به یغما بردند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - عکس از فردانیوز

روایت بازار بورس در ایران به‌خصوص در چند ماه اخیر، روایت پرپیچ‌وخم و پر ابهامی شده است. گزارش‌های متعددی از تجمع مال‌باختگان بورس و سرمایه‌گذارانی که خود را بازنده بورس می‌دانند زیاد منتشر شده است. 

مقامات ارشد جمهوری اسلامی بارها مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرده بودند و توصیه‌شان به مردم این بود که برای سودآوری بیشتر سرمایه‌های خود در این بازار گردآورند. با این حال در ماه‌های اخیر نه تنها سودی از بازار بورس نصیب بسیاری از سرمایه‌گذاران نشد بلکه زندگی روزمره بسیاری را نیز تحت تاثیر مستقیم خود قرار داد. 

روز گذشته، شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روایتی جدید از دلیل افت شدید بازار بورس و مشکلات به وجود آمده ارائه داده است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با فرماندهان و فعالان سایبری سپاه خراسان رضوی با اشاره به آثار سوء غفلت از فضای مجازی گفت: «امروز فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است و نقش مهم در نظام عرضه دارد و عامل مؤثر بر تحول فرایند تولید و قیمت‌گذاری کالا و خدمات است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر «قیمت‌گذاری غیرواقعی برخی سهام‌ها» در بورس به انتقاد از «ارزان خریدن‌های» سوداگرانه ۱۵۰ نفر در ماه‌های ابتدای جهش بورس پرداخته و گفته که «ثروت بادآورده برخی شرکت‌ها و مؤسسات در مرداد و شهریورماه عملاً سرمایه مردم را در بورس به‌یغما بردند». محسن رضایی هم‌چنین تاکید کرده که «اقتصاددان‌های دلسوز کشور و انقلاب در تهیه و ارسال قریب الوقوع یک گزارش جامع از تخلفات این ۱۵۰ نفر و رفتار سوداگرانه شرکت‌های مذکور هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست روایت محسن رضایی از وضعیت آشفته بازار بورس مبتنی بر چه شواهد و تخلفاتی‌ست. ضمن اینکه بازهم یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که اساسا معرفی و احیانا دادگاهی شدن افرادی در یک پرونده اینچنینی به چه شکل و شیوه‌ایی می‌خواهد جبران خسارت مال‌باختگان را تضمین کند؟

به نظر می‌رسد روایت محسن رضایی از اتفاقات بازار بورس نهایتا به همان مسیری می‌رود که رویکرد غالب مقامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با فساد و یا بحران‌های اقتصادی مشابه است. در سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم که مثلا «سلطان سکه» یا «سلطان قیر» دستگیر شده‌اند و ظاهرا روایت محسن رضایی از بازار بورس هم به همین سمت تمایل دارد. 

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت «مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی»

 ادعا کرد «دشمنان ملت ایران بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند».

فرمانده سابق جنگ و کاندیدای چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره توان رویارویی سایبری با دشمنان نظام هم گفته است «با هسته‌های پراکنده در آفند و پدافند سایبری نمی‌توانیم علیه شبکه‌های سازمان‌یافته ازجمله منافقینی که از آلبانی شایعه‌افکنی می‌کنند، و اسرائیل مقابله کنیم».

رضایی که همواره بر ضرورت توجه بر برنامه‌های اقتصادی در امور اجرایی کشور تاکید داشته و حتی در طرح‌های انتخاباتی خود به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری احیای اقتصاد را  از اولویت اصلی خود قلمداد کرده است، با انتقاد از فعالیت بنگاه‌های مالی در ایران گفته « هنوز بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و بیمه‌ها آن‌چنان که باید در خدمت رونق تولید و منافع مردم نیستند و دهه پنجم انقلاب را باید به دهه زمینه‌سازی برای برقراری مردم‌سالاری اقتصادی و تثبیت حاکمیت مردم بر اقتصاد تبدیل کنیم».

در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از رشد بسیار زیاد موسسات مالی و اعتباری در ایران، پرونده‌های فساد اقتصادی بزرگی از دل این موسسات مالی به وجود آمد و از طرفی موجب خشم بسیاری از سرمایه‌گذاران در این موسسات مالی شد. خشمی که در دی‌ماه ۹۶ موجب تجمعات گروهی از مردم در مشهد و نهایتا گسترش اعتراضات در سراسر ایران شد.  

بیشتر از اقتصاد