تأکید دوباره آمریکا بر ضرورت بازگشت کامل ایران به برجام در گام نخست

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود همچنین گفت که بایدن به‌زودی با نتانیاهو تماس می‌گیرد

سخنگوی کاخ سفید بر ضرورت بازگشت جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدهای خود در برجام پیش از هر چیز، تأکید کرد- ALEX WONG/ Getty Images via AFP

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، بار دیگر بر موضع آن کشور مبنی‌بر ضرورت بازگشت کامل جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدهایش در توافق برجام به‌عنوان گام نخست برای مذاکره با آن کشور، تأکید کرد. 

سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه، در نشست خبری روزانه خود، با تأکید بر ضرورت بازگشت جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدهای خود در برجام پیش از هر چیز، بار دیگر اعلام کرد که در این صورت ایالات متحده آمریکا نیز به‌طور متقابل همان کار را انجام خواهد داد. او بار دیگر تأکید کرد: «این به‌طور قطعی نخستین قدم مورد نیاز خواهد بود.» 

ساکی این سخنان را در پاسخ به سؤالی درمورد «زمان باز کردن کانال ارتباطی با ایران» و «صدور مجوز رئیس‌جمهوری برای آغاز گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا با آن‌ها» گفت و افزود: «البته، گفت‌وگوهایی وجود دارد که می‌تواند از طریق ۱+۵ با شرکا و متحدان اتفاق بیفتد. کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، اما اولین مرحله همان است و در روند تدریجی به گام بعدی می‌رسیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقام‌های وزارت خارجه در دولت جدید آن کشور، بارها بر ضرورت بازگشت ایران به تعهدهایش در برجام، ازجمله کاهش غنی‌سازی به میزان معین‌شده در برجام به‌عنوان مقدمه‌ای برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به این توافق‌ و لغو تحریم‌های ایران، تأکید کرده‌اند. اما رهبر جمهوری اسلامی ایران، «لغو همه تحریم‌ها» را شرط بازگشت به برجام اعلام کرده است. 

بایدن هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس، گفت که برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. او افزود، تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران لغو نخواهد شد.

بایدن به‌زودی با نتانیاهو تماس می‌گیرد

سخنگوی کاخ سفید در نشت خبری خود، در پاسخ به سؤالی دیگر درمورد گلایه دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل در رابطه با تماس نگرفتن جو بایدن با نخست‌وزیر کشورش، گفت که رییس جمهوری آمریکا به‌زودی با بنیامین نتانیاهو تماس خواهد گرفت، اما به تاریخ و زمان مشخصی اشاره نکرد. 

این دیپلمات اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، با اشاره به کشورهایی که بایدن از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون با رهبران آن‌ها تماس گرفته است، تلفن تماس با نخست‌وزیر اسرائیل را در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرده و از او خواسته بود که با نتانیاهو با تماس بگیرد.