دومین محموله واکسن کرونا فردا به تهران می‌رسد

رییس سازمان غذا و داروی ایران می‌گوید در سفرش به روسیه تمام ابهام‌ها درمورد واکسن روسی رفع شد

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، از ارسال دومین محموله ۵۰۰ هزار واحدی واکسن اسپوتنیک‌وی در روز جمعه (۲۴ بهمن) خبر داد. او همچنین گفت که تولید مشترک واکسن ضدکرونای ایران و روسیه به‌زودی در ایران آغاز خواهد شد. 

جلالی روز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه به خبرگزاری ایرنا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به توافق با روسیه برای تولید مشترک واکسن ضدکرونا، گفت: «ما زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده شاهد پیشرفت همکاری‌ها هستیم.»

سفیر ایران در روسیه افزود: «طرف روسی مطابق وعده قبلی برای ارسال واکسن اسپوتنیک وی اعلام آمادگی کرده است و فردا جمعه محموله دوم واکسن به ایران ارسال می شود.» او این محموله را شامل ۵۰۰هزار دز اعلام کرد.

این درحالی است که پیش‌تر سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرده بود دومین محموله واکسن روسی کرونا، شامل یک‌صد هزار دز واکسن اسپوتنیک-وی، روز پنجشنبه به ایران می‌رسد.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزارت بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی ایران نیز روز پنجشنبه در پایان سفری چهار روزه به روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به دیدار از خط تولید واکسن‌سازی روسیه و ملاقات با الکساندرا درونووا، قائم‌مقام وزیر بهداشت آن کشور، گفت که همه ابهامات در مورد واکسن روسی برطرف و درمورد تولید مشترک واکسن کرونا با طرف روسی گفت‌وگو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان اعلام خبر خرید واکسن روسی کرونا که هنوز مرحله سوم آزمایش انسانی خود را تکمیل نکرده است، ابهام‌های زیادی درمورد این واکسن و بحث‌ها و اما و اگرهایی درمورد کارآیی و ایمنی آن درمیان مردم و حتی گروهی از متخصصان ارشد حوزه پزشکی ایران مطرح شد و بسیاری با اعلام تردید درمورد استفاده از آن، تصمیم واردات این واکسن را یک تصمیم سیاسی دانستند؛ اما انتشار بخشی از داده‌های مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک-وی در نشریه معتبر بین‌المللی لنست در ۱۴ بهمن‌ماه و اعلام ایمنی و تأثیرگذاری ۹۱.۶درصدی این واکسن برمبنای یافته‌های اولیه، تا اندازه زیادی به این تردیدها خاتمه داد.  

شانه‌ساز همچنین با ابراز امیدواری برای تولید سالانه دست‌کم ۱۰میلیون دز واکسن کرونا با مشارکت روسیه در ایران، گفت: «امیدواریم کار تولید واکسن در ایران به‌سرعت انجام شود و ما به‌عنوان هاب منطقه‌ای برای تامین نیازهای خود به واکسن و بعد برای صادرات به دیگر کشورهای منطقه اقدام کنیم.» 

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، نیز روز پنجشنبه در مراسمی که به‌منظور افتتاح هم‌زمان ۹ بیمارستان برگزار شد، گفت: «ما در دو سه ماه آینده یکی از قطب‌های بسیار مهم تولید واکسن کووید-۱۹ در منطقه خودمان و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود.»

اولین محموله ۵۰۰هزار واحدی واکسن اسپوتینک-وی ۱۶ بهمن‌ماه به ایران رسید و از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌، واکسیناسیون در ایران با واکسن روسی آغاز شد. به‌گفته رییس سازمان غذا و داروی ایران، پس از محموله دوم، قرار است با فاصله زمانی کوتاه، تا قبل از پایان مارس، حدود یک میلیون واحد دیگر واکسن اسپوتنیک-وی نیز به ایران ارسال شود.