ورود نخستین محموله واکسن پرحاشیه روسی به ایران

«ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه پنجشنبه نخستین واکسن روسی با پرواز ماهان وارد کشور می‌شود»

در حالی که صدای انتقادها در خصوص ممنوع شدن واردات واکسن کرونا از کشورهایی به‌جز چین، کوبا و روسیه هنوز بلند است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ورود نخستین محموله «واکسن روسی» به فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بحث‌ها در خصوص کیفیت و تأثیرگذاری واکسن روسی در محافل پزشکی ایران وقتی بالا گرفت که مینو محرز، عضو «کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا»، در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت واردات واکسن کرونای روسی را «شانس بد مردم ایران» دانسته و گفته بود، این واکسن را تزریق نخواهد کرد و کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، در واکنش به سخنان مینو محرز درباره واکسن روسی کرونا پاسخ داده بود که او «شأنی» برای ارزیابی واکسن ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بدون اشاره به جزئیات محموله روسی خبر داده است: «ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه امروز نخستین واکسن روسی با پرواز ماهان وارد کشور خواهد شد.»

وی گفته است: «مأموران وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری در زمان رسیدن این محموله حضور خواهند داشت و این بار را در شرایط استاندارد و تحت تدابیر امنیتی تحویل خواهند گرفت. این محموله مستقیم از مسکو به فرودگاه امام خمینی در تهران حمل خواهد شد و هواپیمای ماهان، شرایط کامل و استانداردهای لازم برای حمل این بار را دارا است.»

البته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرده است که: «چنانچه مشکلاتی نظیر مسائل گمرکی یا دیگر حوادث پیش‌بینی نشده به وجود نیاید، در زمان مقرر پرواز ماهان بر زمین فرودگاه خواهد نشست. »

در خصوص واردات واکسن روسی نکته مهم این است که مقامات وزارت بهداشت از جمله کیانوش جهان‌پور هنوز اظهار نظری در خصوص جزئیات واردات این محموله، نحوه توزیع آن و مسائلی ازاین‌دست نداشته‌اند.

پیش‌تر پانزدهم بهمن‌ماه محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان‌کرده بود: «واکسن اسپوتنیک روسیه تا حدود ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، عوارض آن ناچیز بوده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.»