اشک و آشفتگی در اولین روز دادگاه استیضاح ترامپ

سناتور‌ها جلسه را با بحث‌های احساسی آغاز کردند

اولین جلسه از دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، با بحثی چهار ساعته در مورد قانونی بودن این استیضاح سپری شد-Eric BARADAT / AFP

اولین جلسه از دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، با بحثی چهار ساعته در مورد قانونی بودن این استیضاح سپری شد.

صبح روز سه‌شنبه، سناتور‌ها، زیر آسمان آبی واشنگتن دی‌سی و نور خورشیدی که ازمیان سیم‌ خاردارهای دور سرزمین مقدس دموکراسی آمریکایی، به مساحت تقریبی چهار هکتار، عبور می‌کرد، در ساختمان کنگره که هنوز به شدت تحت حفاظت است، حاضر شدند.

حضور هزاران نفر از نیروهای گارد ملی در واشنگتن که به صورت شیفتی از کل محوطه محافظت می‌کنند، یادآور تهدیدات داخلی عمدتا جناح راستی است که قانون‌گذاران بعد از تقریبا پنج هفته از حمله اولیه، با آن روبه‌رو هستند.

نکته‌ جالب دادگاه استیضاح دوم آقای ترامپ این است که سناتورهایی که نقش «هیئت منصفه» را ایفا می‌کنند، در‌ واقع، هم قاضی پرونده هستند هم شاهدان دعوی علیه آقای ترامپ به اتهام «تحریک به شورش».

رهبران دادگاه استیضاح، سخنرانی روز سه‌شنبه خود را حوالی ساعت ۱۳:۱۵ بعد‌از‌ظهر، با پخش یک فیلم ویدئویی ۱۰ دقیقه‌ای و دلخراش از حمله‌ روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آغاز کردند. خبرنگاران، که بسیاری‌ها آن روز مجبور شدند پنهان شوند، با واکنش‌های تند و احساسی چندین سناتور‌ مواجه شدند.

کوری بوکر، سناتور دموکرات از نیوجرسی، هنگام پخش صحنه‌ شلیک مامور پلیس ساختمان کنگره به گردن اشلی بابیت، زنی که سعی داشت از پنجره وارد تالار سخنرانی کنگره شود، دست‌هایش را روی چشمان خود گذاشت. چند سناتور‌ هم با دیدن صحنه‌های کتک خوردن دیوید هاجز، افسر پلیس واشنگتن دی‌سی، در راهرو، چشم‌ها و پیشانی‌شان را مالیدند.

وقتی صحبت‌های آقای ترامپ که در میانه شورش‌، به هوادارانش می‌گفت: «ما شما را دوست داریم» پخش شد، جو مانچین، سناتور دموکرات از ویرجینیای غربی، سرش را تکان داد.

در اولین دادگاه استیضاح آقای ترامپ در ماه ژانویه و اوایل فوریه سال ۲۰۲۰ ، تالار‌های مشرف به محلی که ۱۰۰ سناتور کوشا پشت‌ میز‌های خود نشسته‌ بودند، پر از بازدیدکننده بود اما روز سه‌شنبه، تنها ناظر خارجی به غیر از تعداد محدودی خبرنگار که در طبقه‌ فوقانی حاضر بودند، ال گرین، نماینده دموکرات از تگزاس بود.

صدای فریاد افسران پلیس، شعارهای طرفداران ترامپ و شلیک گلوله‌ای که باعث مرگ خانم بابیت شد، در تالار عمدتا خالی، طنین‌انداز شد.  

چندین سناتور از جمله تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه از آرکانزاس، صندلی خود را ترک کردند تا جیمی راسکین، سرپرست رهبران استیضاح از مریلند، را تسلی دهند. او هنگام صحبت در مورد آن روز به گریه افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای راسکین با اشک در مورد خودکشی اخیر پسرش صحبت کرد و گفت که آن روز دختر و دامادش را که برای دیدار خانواده آمده بودند، با خود به ساختمان کنگره برده بود تا در روز تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات حاضر باشند. آن‌ها موقع حمله آشوبگران به کنگره، که با فریا‌های تهدیدآمیز و توهین‌ به افراد نامعلوم همراه بود، مجبور شده بودند زیر میز دفتر کار استنی هویر، رهبر اکثریت مجلس، پنهان شوند.

آقای راسکین گفت: «دامادم قبلا کنگره را ندیده بود. وقتی بعد از بیش از یک ساعت سرانجام با کمک افسران پلیس نجات یافتند و همدیگر را دیدیم، من آن‌ها را در آغوش گرفتم و عذرخواهی کردم. به دخترم تابیتا گفتم چقدر متاسفم و به او قول دادم که دفعه بعدی که می‌آید این‌گونه نخواهد بود. می‌دانید او چه گفت؟ گفت: بابا من دیگر نمی‌خواهم برگردم.»

كرستن سینِما، سناتور دموكرات از آریزونا، هم اشک‌هایش را پاک كرد.

احساسات خالص و استدلال‌های مشخصا قانونی رهبران استیضاح با سخنرانی ۴۸ دقیقه‌ای بروس کاستور، وکیل مدافع ترامپ، که باعث شد چندین سناتور ابرو‌هایشان را بالا بیندازند و سرشان را به علامت سردرگمی بخارانند، کاملا در تضاد بود.

۱۰ دقیقه‌ اول به شعار‌های میهن‌پرستانه سناتورهای گذشته و حال و تملق‌گویی بیش‌ازحد از هوش زنان و مردان مورد خطاب او گذشت.  

آلن درشوویتز، وکیل قانون اساسی و استاد سابق حقوق دانشگاه هاروارد، لحظاتی پس از آغاز سخنرانی آقای کاستور گفت: «نمی‌فهمم چه کار دارد می‌کند.» آقای درشوویتز، از نزدیکان آقای ترامپ، در اولین دادگاه استیضاح نماینده‌ رئیس‌جمهور سابق هم حاضر بود.
او حتی اواسط سخنرانی اعتراف کرد که تحت تاثیر استدلال نماینده دموکرات قرار گرفته است. وی گفت: «بگذارید رک بگویم. ما می‌خواستیم رویه‌ خود را تغییر بدهیم زیرا به نظرمان سخنرانی اولیه‌ رهبران سنا به خوبی انجام شد.»

وقتی دیوید شوئن، مشاور ارشد دیگر آقای ترامپ، از قانونی بودن روند رسیدگی ایراد گرفت، بی‌نظمی بیانیه‌ دفاعی، موجب دلسری چند سناتور جمهوری‌خواه شد.

ارایه او، حتی بیل کسیدی، سناتور جمهوری‌خواه لوئیزیانا، را هم برانگیخت تا به استدلال رهبران دموکرات استیضاح در جهت پیشبرد دادگاه رای دهد. او تنها دو هفته قبل به قانونی نبودن آن دادگاه رای داده بود. پنج سناتور جمهوری‌خواه دیگر هم همراه ۵۰ سناتور دموکرات به ادامه‌ دادگاه رای دادند.

آقای کسیدی در پایان روز در مصاحبه با پولیتیکو در یکی از راهرو‌ها، گفت: «مدیران مجلس بسیار منظم و متمرکز بودند و استدلال قانع‌کننده‌ای ارایه دادند. تیم آقای ترامپ نامنظم بود و به همه چیز پرداخت، جز به بحث مورد نظر. من اگر جزو هیئت منصفه باشم و ببینم یک طرف دارد کارش را به خوبی انجام می‌دهد و طرف دیگر اصلا، به عنوان داور بی‌طرف به کسی رای می‌دهم که کارش را درست انجام می‌دهد.»

دادگاه استیضاح این فرصت را فراهم کرد تا ۱۰۰ سناتور کنگره، به مدت طولانی در حالت سکوت دیده شوند. تمام وقت آن‌ها معمولا به خوشامدگویی و سخنرانی برای رای‌دهندگان سپری می‌شود.

سناتور مارکو روبیو از فلوریدا، در طول روز با یک قلم پر یادداشت برداشت؛ احتمالا همان قلمی که سال قبل در اولین دادگاه استیضاح آقای ترامپ آن را به کار برده بود.

سناتور جان تون از داکوتای جنوبی، که حالا یکی از پیشکسوتان پرونده استیضاح است، برای راحتی بیشتر، با یک بالش دورگردنی مخصوص هواپیما در جلسه شرکت کرد.

در دادگاه استیضاح اول، سناتور‌ها مدام صفحه‌های کاغذی را ورق می‌زدند و برای آوردن خودکار و پر کردن لیوان آب مدام از اتاق خارج می‌شدند و روزنامه‌نگاران با دستگاه‌های دیجیتال یادداشت برمی‌داشتند. این بار اما سناتور‌ها بطری‌های آب مخصوص خود را داشتند، امری که یادآور درگیری کشور با یک همه‌گیری بی‌سابقه است.

چند قانون‌گذار بی‌قرار هم بی‌وقفه کتاب‌ها و روزنامه‌ها را مرور می‌کردند؛ کتاب منتخب ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا این بود: کتابی درباره ویکسبورگ، شهری در می‌سی‌سی‌پی که در آن، اولیسس گرانت، ژنرال اتحادیه، موفق به کسب یک پیروزی‌ خیره‌کننده شد و به تغییر در روند ارتش متحد کمک کرد. 

آقای راسکین و هشت مدیر استیضاح دیگر، روز چهارشنبه ظهر جلسه دادخواهی ۱۶ ساعته را آغاز خواهند کرد که ممکن است تا روز بعد ادامه پیدا کند. تیم آقای ترامپ دلایل خود را روز جمعه ارایه خواهد داد و وکلای رئیس‌جمهور سابق نیز ۱۶ ساعت فرصت دفاع خواهند داشت.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه