محاکمه استیضاح چیست و دونالد ترامپ چگونه استیضاح می‌شود

مرحله بعد استیضاح رئیس‌جمهور سابق آمریکا امروز سه‌شنبه در مجلس سنا آغاز می‌شود

۵۰ سناتور دموکرات و ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه در مجلس سنا سوگند یاد می‌کنند که به عنوان اعضای هیات منصفه عمل کنند - SARAH SILBIGER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

محاکمه استیضاح ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا قرار است امروز ۲۱ بهمن‌ماه، به وقت آمریکا انجام شود. انتظار می‌رود که این محاکمه در مجلس سنا دست‌کم یک هفته به طول بیانجامد.

این استیضاح که «محاکمه» نامیده می‌شود، به اتهام «تحریک شورش» ششم ژانویه کنگره صورت می‌گیرد. در جریان یورش حامیان ترامپ به کنگره پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند.

دادستان‌های این محاکمه ۹ عضو مجلس نمایندگان هستند که مدیران این استیضاح هستند. این نمایندگان متن استیضاح ۸۰ صفحه‌ای را علیه ترامپ تنظیم کرده‌اند؛ متنی که از سوی جیمی راسکین، نماینده دموکرات ایالت مریلند، در مجلس سنا خوانده می‌شود. ریاست جلسه محاکمه استیضاح اخیر را پاتریک لهی، سناتور دموکرات ۸۰ ساله، که پرسابقه‌ترین سناتور دموکرات است، بر عهده خواهد داشت.

۵۰ سناتور دموکرات و ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه امروز سه‌شنبه در مجلس سنا سوگند یاد می‌کنند که به عنوان اعضای هیات منصفه به ادله دادستان‌ها و دفاع وکلا گوش دهند و سپس رای صادر کنند.

برای محکومیت، باید دست‌کم دو سوم مجلس سنا، یعنی ۶۷ سناتور به گناهکار بودن دونالد ترامپ در شورش کنگره رای دهند. به این ترتیب، او علاوه بر ۵۰ رای دموکرات‌ها، به ۱۷ رای جمهوری‌خواهان نیازمند است.

 سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع نوشته است که ترامپ به دستیارانش گفته که معتقد است رای کافی جمهوری‌خواهان برای محکومیتش در سنا به دست نمی‌آید. او حتی خواستار «پاسخگویی» آن دسته از اعضای حزب جمهوری‌خواه شده که «از مردم روی گردانده‌اند.» اشاره ترامپ به ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه است که از لایحه استیضاح او حمایت کردند. با احتساب این ۱۰ نفر، هنوز هفت رای تا رسیدن به ۶۷ رای برای محکومیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا باقی است.

دونالد ترامپ محکوم است که پس از انتخابات ۱۳ آبان‌ماه (سوم نوامبر) با تکرار ادعای بروز تقلب در انتخابات، زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز را فراهم آورده است. او در سخنرانی روز ششم ژانویه در واشینگتن هوادارانش را به اعتراض به کنگره تشویق کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، همزمان با آغاز استیضاح، تیم حقوقی ترامپ گفته است که استیضاح رئیس‌جمهور سابق، که حالا یک شهروند عادی است، در مجلس سنا غیرقانونی محسوب می‌شود.

دموکرات‌ها در پاسخ به ادله وکلای ترامپ می‌گویند که نص صریح قانون در خصوص استیضاح رئیس‌جمهور سابق وجود ندارد. علاوه بر این، به تاریخ طرح استیضاح (۱۳ ژانویه) استناد می‌کنند که در آن زمان دونالد ترامپ هنوز رئیس‌جمهور بوده است.

دونالد ترامپ دو بار در دوره چهار ساله ریاست جمهوری استیضاح شده است. او نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که پس از دوره ریاست جمهوری استیضاح و اکنون محاکمه استیضاح انجام می‌شود.

بیشتر از جهان