ارتباط میان بحران اقلیمی و تشدید حساسیت فصلی چیست؟

بین افزایش دما و مقدار دی‌اکسیدکربن موجود در جو با تولید گرده در هر یک از انواع گیاهان ارتباط وجود دارد

بحران تغییرات آب‌وهوایی اثر فزاینده‌ای بر حجم گرده‌ها داشته است-Pixabay

اگر جزو ۳۶ میلیون آمریکایی مبتلا به حساسیت فصلی هستید، برای شما خبر بدی داریم.

یک پژوهش نشان می‌دهد که امروزه نسبت به سال ۱۹۹۰، فصل گرده‌افشانی ۲۰ روز دیرتر شروع می‌شود و ۲۱ درصد بیشتر، گرده در فضا ‌پراکنده می‌شود. پژوهشگران دریافته‌اند بحران تغییرات آب‌وهوایی نقش چشمگیری در طولانی‌تر شدن این فصل دارد و تا حدی هم در تولید گرده بیشتر موثر است.

این پژوهش به سرپرستی پروفسور ویلیام اندرگ، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه یوتا، روز دوشنبه در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم منتشر شده است.

اندرگ می‌گوید: «وجود رابطه میان گرمای هوا و فصل گرده‌افشانی، مثال روشنی از اثر تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت مردم سراسر ایالات‌متحده است.»

طولانی شدن فصل حساسیت و حجم بیشتر گرده، بر اختلالاتی همچون ورم غشای مخاطی بینی، ورم ملتحمه (قرمزی چشم) و آسم، تاثیرگذار است. آسیب‌پذیرترین اقشار، کودکان، سالمندان و افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند؛ به‌علاوه، افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای می‌تواند در تشدید علائم افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی اثر بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که بین افزایش دما و مقدار دی‌اکسیدکربن موجود در جو با تولید گرده در هریک از انواع گیاهان، ارتباطی وجود دارد. البته پژوهشگران دانشگاه یوتا می‌گوین این نخستین بار است که میزان تولید گرده در مقیاس قاره‌ای و با توجه به اثرات تغییرات آب‌وهوا بر آن، بررسی شده است.

این محققان، داده‌های ۶۰ ایستگاه گرده‌شماری در سراسر ایالات‌متحده و کانادا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ را از اداره ملی حساسیت دریافت کرده‌اند. در این ایستگاه‌‌ها، میزان گرده‌ها و قارچ‌های انگلی گیاهان سنجیده می‌شود.

در دوره ۲۸ ساله موردمطالعه، در مجموع میزان گرده تا ۲۱ درصد افزایش یافته و بیشترین افزایش، در تگزاس و ناحیه غرب میانه مشاهده شده است. گرده درختان بیش از سایر انواع گیاهان زیاد شده و فصل گرده‌افشانی نیز حدود سه هفته زودتر از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است. محققان معتقدند که گرمایش جهانی بر «پدیدار شناسی» گیاهان اثر می‌گذارد و موجب می‌شود فصل گرده‌افشانی‌ آن‌ها جلو بیفتد. پدیدار شناسی، تقویم درونی گیاه و تنظیم‌کننده چرخه زندگی‌‌ آن است.

برای یافتن ارتباط میان افزایش حجم گرده و بحران تغییرات آب‌وهوایی، پژوهشگران روند‌ حدود ۲۴ مدل آب‌وهوایی را بررسی کردند. آنان دریافتند تغییر آب‌وهوا، به تنهایی عامل نیمی از افزایش طول فصل گرده‌افشانی‌ها و حدود هشت درصد از افزایش حجم گرده‌ها است.

کل دوره مورد مطالعه به دو قسمت سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ و سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ تقسیم شده است. پژوهشگران دریافته‌اند که در دوره دوم، بحران تغییرات آب‌وهوایی اثر فزاینده‌ای بر حجم گرده‌ها داشته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی